تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 آذر 1393 ساعت 09:41

تندر-90 پشت چراغ زرد!

به گزارش آخرین نیوز، در شرايطي که خبر مي‌رسد خودروسازان داخلي و رنو بر سر افزايش توليد تندر-90 به توافق رسيده‌اند، منابع آگاه مي‌گويند «تا وقتي تحريم‌هاي بانکي عليه ايران حل نشود و امکان نقل‌و‌انتقال پول فراهم نيايد»، توليد تندر در شرايط طبيعي قرار نخواهد گرفت.

به گفته منابع آگاه، خودروسازان داخلي و رنو، به افزايش توليد تندر-90 تمايل دارند، اما مشکلات مربوط به نقل‌و‌انتقال پول، دست آنها را براي افزايش تيراژ اين محصول بسته است.
هرچند خودروسازان نتوانسته‌اند مطالبات رنو را سر وقت بپردازند و در حال حاضر حدود 90 ميليون يورو به اين شرکت فرانسوي بدهکارند، اما مشکل اصلي اينجاست که راه‌هاي نقل‌و‌انتقال پول از ايران به فرانسه بسيار محدود است و رنويي‌ها نمي‌توانند پول خود را دريافت کنند.

منابع آگاه تاکيد مي‌کنند که در حال حاضر پول کلاني در حساب رنوپارس (شرکت تامين‌کننده قطعات تندر-90 و واسطه خودروسازان ايراني و رنو) انباشت شده، اما به دليل تحريم‌ها و مشکلات مربوط به نقل‌و‌انتقال پول، امکان واريز آن به خزانه رنو وجود ندارد. اين موضوع علاوه‌بر اينکه سبب شده رنو نتواند مطالباتش را از خودروسازان ايراني دريافت کند، به کاهش ارزش پول انباشت شده در حساب رنوپارس نيز انجاميده و رنويي‌ها از اين بابت بسيار نگرانند. از همين رو رنو با وجود تمايل قلبي به افزايش تيراژ تندر-90 در ايران، عقل و منطقش اجازه چنين کاري را نمي‌دهد و خودروساز فرانسوي احتياط را در مورد افزايش توليد تندر چاشني کار خود کرده است. با اين حساب نبايد انتظار داشت که تيراژ تندر افزايش چندان چشمگيري را در کوتاه مدت داشته باشد و آن‌طور که منابع آگاه مي‌گويند، توليد اين خودرو در شرايط فعلي (تحريم و عدم امکان نقل‌و‌انتقال پول) در نهايت به روزي 250 دستگاه خواهد رسيد. اين در حالي است که طبق قرارداد، بايد روزانه 600 دستگاه تندر-90 در ايران به توليد برسد و با اين حساب و به فرض رشد تيراژ، تندر باز هم 350 دستگاه از برنامه عقب خواهد بود. در اين شرايط به‌نظر مي‌رسد تندر-90 به نوعي پشت چراغ زرد توليد قرار گرفته، چه آنکه تيراژ آن با احتياط و سرعتي کم، بالا خواهد رفت.

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

1196 نمایش

نظر دادن