تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 آذر 1393 ساعت 09:30

چراغ سبز به موسیقی رپ با هویت ایرانی

دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ایران، برای احیای موسیقی رپ ایرانی در تلاش است، اما تاکنون هیچ خوانندهای درخواستی در این خصوص نداده و از سوی این دفتر هم هیچ مجوزی در زمینه موسیقی رپ صادر نشده است

به گزارش آخرین نیوز به نقل از روزنامه ایران، شایعه صدور مجوز برای رپر ایرانی(آرمین 2afm) چند روزی است در رسانهها مطرح شده است. خبری که این بار کنجکاوی رسانههای خارجی را نیز بر انگیخت تا به بهانه یافتن پاسخ این موضوع از زبان مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد از اخبار مبنی بر لغو کنسرتهای موسیقی از سوی نیروی انتظامی نیز مطلع شوند. این خبر تا بدانجا ادامه پیدا کرد که منجر به اتفاق جدیدی در حوزه موسیقی شد و پیروز ارجمند از حضور «موسیقی رپ ایرانی» خبر داد. سبکی که زمزمه نسل امروز است و با ترانههای آن بیگانه نیستند.

پیروز ارجمند در گفتوگوی تازه خود با دویچه وله فارسی در این باره اظهار کرده است: طبق شکل جدید ضوابطی قرار است به موسیقی رپ با هویت ایرانی مجوز داده شود. مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکذیب خبر مجوز دادن به رپ فارسی به بخش فارسی این شبکه اینترنتی گفته است که دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ایران، برای احیای موسیقی رپ ایرانی در تلاش است، اما تاکنون هیچ خوانندهای درخواستی در این خصوص نداده و از سوی این دفتر هم هیچ مجوزی در زمینه موسیقی رپ صادر نشده است. شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی سهشنبه شب در گزارشی نوشت: او افزوده است که رپر ایرانی «آرمین 2afm» درخواستی برای مجوز نداده است. این خبر درحالی اشاعه پیدا کرده است که در روزهای گذشته برخی رسانههای ایرانی به نقل از آرمین 2afm، خبر از دریافت مجوز برای انتشار موسیقی رپ داده بودند. او مدعی شده بود که نخستین رپر ایرانی است که برای انتشار آثارش مجوز دریافت کرده است.

اما آرمین زارعی(آرمین 2afm) خواننده، شایعه گرفتن مجوز از سوی وزارت ارشاد را تکذیب کرد و با ارسال یادداشتی درشبکه مجازی خود دراین باره میگوید: «انتشار این اخبار در فضای مجازی و حتی در برخی شبکههای ماهوارهای که به ظاهر حامی هنرمندان داخل کشور هستند، گویا جز ایجاد دو دستگی و تخریب اذهان عمومی رسالت دیگری ندارند. اما باعث و بانیانِ این اتفاق، خیرِ من و امثال من را نمیخواهند، زیرا این شایعات هیچ تأثیر مثبتی روی کار من ندارد و تنها تمرکزم را روی کارهایم کم میکند. من تصمیم گرفتهام در ایران بمانم و بر اساس شرایط و قوانین کشورم فعالیت کنم. برای گرفتن مجوز هم میخواهم اقدام کنم و بسیار امیدوار هستم که بتوانم در چارچوب قوانین و به صورت رسمی فعالیتم را ادامه دهم ولی اینکه این اتفاق چه زمانی رخ بدهد، مشخص نیست.»

در ادامه پیروز ارجمند درباره لغو کنسرتهای موسیقی از سوی نیروی انتظامی به شبکه اینترنتی دویچه وله میگوید: تاکنون نیروی انتظامی هیچ کنسرتی را لغو نکرده است، اما او تأیید میکند که در لغو کنسرتها گهگاه اقدامهای خودسرانه نیز وجود داشته است. مدیر کل دفتر موسیقی همچنین در خصوص وضعیت تفاهمنامه نیروی انتظامی و دفتر موسیقی در گفتوگو با فارس میافزاید: توافق با نیروی انتظامی در حال انجام است. ما هیچگاه با نیروی انتظامی اختلافی نداشتهایم؛ بلکه به دنبال راهکاری هستیم که بسیاری از مشکلاتی که سد راه برگزاری کنسرتها خصوصاً در شهرستانها است را برطرف کنیم. در واقع ما و نیروی انتظامی مشکل مشترکی داشتهایم که در حال حل آن هستیم.

ارجمند در خصوص برگزاری فصل جدید کنسرتها بعد از ماه صفر نیز گفت: پیشنویس تفاهمنامه را در اختیار نیروی انتظامی گذاشتهایم و این تفاهمنامه در حال نهایی شدن است.

مطمئناً با این تفاهمنامه تمام مشکلات مربوط به برگزاری کنسرت حل خواهد شد. این آهنگساز در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است از این پس نمایندگانی از نیروی انتظامی در همه کنسرتها حضور داشته باشند یا خیر، گفت: اینچنین نیست. دفتر موسیقی در همه سالنهای برگزاری کنسرتها ناظر دارد و بنا بر گزارش این ناظران موارد احتمالی که پیش میآید، آسیبشناسی میشود و بر اساس این گزارشها برخی از گروهها تشویق میشوند و به برخی دیگر نیز در صورت تخلف تذکر داده میشود.

مدیر کل دفتر موسیقی ادامه داد: نیروی انتظامی پیش از این نیز در کنسرتها به مانند گذشته که مرسوم بوده حضور داشته است. اما اتفاقی که با این تفاهمنامه میافتد، این است که به یک تقسیم وظایف درست خواهیم رسید و مسئولیت برگزاری کنسرتها و کارهای مربوط به آن را تقسیم وظیفه میکنیم. در حال حاضر این وظایف تعریف نشده است. به عنوان نمونه اگر اتفاقی در سالن کنسرت، سالن انتظار یا پشت صحنه و بیرون از صحنه بیفتد، مشخص نیست که مسئولیت آن بر عهده کیست و قواعد و شرایط برگزاری هم از یک آییننامه و ضوابط مشخصی تبعیت نمیکند. ارجمند افزود: با امضای این تفاهمنامه تمام این ضوابط و قواعد مکتوب میشود و نقش هر کدام از دستگاهها، سالنها، مدیران برنامهها، کنسرتگذاران، دفتر موسیقی و نیروی انتظامی مشخص میشود.

719 نمایش

نظر دادن