تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آذر 1393 ساعت 11:35

حمله به اردوغان در فضای مجازی + تصاویر

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ترکیه دست از سر اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه برنمی‌دارند و از این طریق مخالفت و انتقادهای خود را به گوش اردوغان می‌رسانند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری آنا، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بارها تنفر خود را نسبت به شبکه‌های اجتماعی ابراز کرده بود و حالا خودش گرفتار اعتراض گروهی از ترک‌ها در این شبکه‌ها شده است.

او هر از چندگاهی با اظهارات و اقدامات خود در صدر اول مطالب و پست‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. مطالبی که بیشتر جنبه انتقادی و حتی توهین به رئیس‌جمهوری این کشور را دارد.

اردوغان که پیشتر در دیدار با جمعی از روزنامه‌نگاران گفته بود از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی متنفر است و این تنفر او هر روز زیاد‌تر می‌شود، حتی نتوانست با فلیترینگ توئیتر در این کشور این جنبش اجتماعی که علیه‌اش شکل گرفته است را کنترل کند.

اردوغان از مدتی پیش سیاستی محدودکننده در قبال شبکه‌های اجتماعی در پیش گرفته است. وی مدعی است که مخالفان سیاسی وی، به‌ویژه اسلام‌گرایان طرفدار فتح‌الله گولن از اینترنت به‌طور گسترده استفاده می‌کنند تا کارزاری تبلیغاتی را علیه وی سامان دهند. او به این بهانه دست به سرکوب مخالفان خود می‌زند.

البته این مخالفت و تنفر اردوغان بی‎دلیل نیست. رئیس‌جمهور این کشور نقش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در جریان اعتراضات تابستان 2013 در پارک گزی در استانبول از یاد نبرده است. این اعتراض توسط مردم ترکیه و با استفاده از این شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ای شد در حالی دولت این کشور به شدت قصد سانسور اعتراضات مردمی را داشت.

اما اتهام فساد مالی که علیه اردوغان و بستگانش در 17 دسامبر سال گذشته میلادی مطرح شد باز هم موجی دیگر از این اعتراضات را در شبکه‌های اجتماعی علیه دولت اردوغان شکل داد.

پس از آن نیز هنرمندان ترکیه در اعتراض به کوتاهی دولت رجب طیب اردوغان در موضوع انفجار معدن سوما، صورت‌های خود را با ذغال سیاه و تصاویر آن را منتشر کردند.

برخی هنرمندان این کشور با پوشیدن لباسهای مشکی که عبارت معدن «SOMA» بر آن‌ها نقش بسته بود و با به اشتراک گذاشتن آن تصاویر در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را به این مساله نشان دادند. مردم این کشور نیز در ادامه از این روند حمایت کردند.

اما موضوع دیگری که بازهم موجب اتحاد ترک‌ها در شبکه‌های اجتماعی شد، اظهارات عجیب معاون اردوغان درباره خنده زنان در ملاء‌عام بود.

آرینج، معاون رجب طیب اردوغان در یک سخنرانی درباره «فساد اخلاقی» در ترکیه گفت که «پاکدامنی مهم است» و اضافه کرد: زن نباید در انظار عمومی بخندد.

این سخنان با واکنش منفی زنان در رسانه‌های اجتماعی ترکیه روبرو شد و هزاران زن عکس‌های خودشان را در حالی که می‌خندیدند یا لبخند می‌زدند، در اینستاگرام و توییتر منتشر کردند. در بیش از 300 هزار توییت واژه «قهقهه» #kahkaha به کار برده شده است. کاربران همچنین از هشتگ‌هایی مثل مقاومت در برابر خنده (#direnkahkaha) و مقاومت در برابر زنان (#direnkadin) استفاده کردند. خبرگزاری آنا پیشتر در گزارشی به این موضوع پرداخته بود.

حال بار دیگر رجب طیب اردوغان تبدیل به سوژه‌ی اصلی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ترکیه شده است.کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور رئیس‌جمهورشان را برای بازداشت تعدادی از روزنامه‌نگاران به دیکتاتوری متهم می‌کنند و حتی عده‌ای او را هیتلر می‌خوانند.

در روزهای گذشته از سوی کاربران ترک، شعار‌ها و کاریکاتورهای زیادی درباره این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیس‌بوک منتشر شده که اردوغان را نشانه رفته و او را متهم دیکتاتوری و دروغگویی کرده است.

مخالفان اردوغان صفحاتی در اینستاگرام و فیس بوک با عنوان «اردوغان استعفا»، «نه به اردوغان» و «گزی پارک ادامه دارد»، «دیگر به تو رای نخواهیم داد» و «آک پارتی دست از سر ترکیه بردار» ساخته‌اند و در این صفحه‌ها مطلب، عکس و کاریکاتورهایی را در انتقاد از اردوغان به اشتراک گذاشته‌اند که در ادامه آنها را مشاهده می‌کنید.

صفحات اعتراضی در اینستاگرام در اعتراض به اردوغان

آک پارتی دست از سر ترکیه بردار

این عکس اشاره دارد به پرونده فساد مالی که حزب عدالت و توسعه متهم اصلی آن بود و سیر حرکت آک پارتی

را از حزبی بی‌پول به پولدار نشان می‌دهد

در این تصویر اردوغان به رضا ضراب تاجر ایرانی‌الاصل می‌گوید که نگران هیچ مساله‌ای نباش چون من از تو حمایت می‌کنم

این تصویر به عملیات 17 دسامبر سال گذشته و پرونده فساد مالی اطرافیان اردوغان  اشاره دارد

در این پست  تهدید به افشاگری علیه اردوغان اشاره شده است که تا کنون عملیاتی نشده است

این فرد نیز از اردوغان خواسته که دست از سر  مردم ترکیه بردارد

دیکتاتورخواندن اردوغان 

در این تصویر نیز اردوغان و هیتلر به هم تشبیه شده‌اند و این فرد از دیگر کاربران خواسته تا تفاوت‌های دو عکس را پیدا کنند

 اردوغان در سال 1994: تمام ثروتم این انگشتر است

اردوغان در سال 1999: اگر روزی شنیدید اردوغان ثروتی به جیب زده است بدانید که مال حرام خورده است

اردوغان در سال 2014: ثروتی که من و خانواده‌ام داریم در پی کار و تلاش به دست آمده است و من این مساله را تایید می‌کنم

971 نمایش

نظر دادن