تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 آذر 1393 ساعت 08:00

گرگ تنهای «کافه سیدنی» یا شاعر داعشی

افخم: سوابق و شرایط روانی این فرد که نزدیک به دو دهه قبل پناهنده شد، مکرراً با مقامات استرالیا مطرح شده بود طبق گزارش تایم، رهبران مذهبی سیدنی پس از واقعه تأکید کردند، اوبه دلیل عقاید افراطی و ماجراجویانه طرد شده بود احمدی مقدم: وی سال‌‌ها قبل آژانس مسافربری داشت. در این آژانس اقدام به کلاهبرداری کرد و ابتدا به مالزی و سپس استرالیا گریخت.
 
اعتقادات عجیب داعشی شاعر


شیخ هارون که خود را یک هوادار داعش می‌دانست، به سبک داعشی‌ها، از اینترنت برای تبلیغ اعتقادات افراطی خود استفاده می‌کرد. صفحه او در فیسبوک 13 هزار لایک داشت. به گزارش سی‌ان‌ان تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا در این خصوص گفته است: او در فیسبوک خود تصاویری افراط گرایانه را منتشر می‌کرد.

هارون همچنین در وب‌سایتی که منسوب به اوست نوشته: «قبلاً رافضی بودم، اما دیگر نیستم. اکنون الحمدلله مسلمانم». وی یک روز پیش از گروگانگیری به سبک داعشی‌ها و القاعده هشدار داد: «به همین دلیل مسلمانان باید با سرکوب و تروریسم امریکا و متحدانش از جمله بریتانیا و استرالیا بجنگند. اگر در برابر این جنایات ساکت باشیم نمی‌توانیم جامعه آرام و صلح‌آمیزی داشته باشیم.» هارون همچنین مدعی شد که از ابتدا مخالف حضور سربازان استرالیایی در جنگ‌های منطقه‌ای بوده است.

«شیخ هارون» همچنین خود را «شفادهنده» معرفی می‌کرد و به «شفای» مشتریان می‌پرداخت، در جریان همین جلسات شفا بخش بود که وی مرتکب چند مورد تعرض جنسی شد. در سایت آمازون نیز کتاب شعری با نام «درون و برون» موجود است که مؤلف آن محمد حسن منطقی معرفی شده است.

14 ماه پیش وقتی بیوه‌‌ای سیاه ،مرکز خرید نایروبی را با کمک همدستان خود به آتش کشید، همه می‌دانستند که این پایان ماجرای تروریسم و گروگانگیری تروریست‌های افراطی نیست. انتظار برای چنین رویدادی طولانی نبود. دوشنبه این هفته شیخ داعشی آرامش را در کافه شکلات شهر سیدنی استرالیا به هم ریخت و باعث مرگ خود و دونفر دیگر شد.
روز دوشنبه هنوز ساعتی از شروع گروگانگیری در سیدنی نگذشته بود که خبری به سرعت سرتیتر خبرهای فوری خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داد: «گروگانگیر سیدنی یک ایرانی پناهنده به دولت استرالیا است.» و این شروعی بود بر گمانه زنی‌ها، شایعات و هویت واقعی مردی که 40 نفر را محبوس زندان خود ساخته بود.

 گرگ تنهای سیدنی کیست؟

اندکی پس از شروع گروگانگیری پلیس سیدنی در تحقیق درباره هویت فرد گروگانگیر اعلام داشت: او گرگ تنهایی است که بدون اینکه از کسی دستور بگیرد اقدام به این کار کرده است. پلیس همچنین تأکید کرد: وی از هواداران داعش است و پرچم‌هایی را به پنجره‌های کافه آویخته است که شبیه به پرچم داعش است و علاوه بر آن خواهان دریافت پرچم داعش در ازای آزادی یکی از گروگان‌ها شده است. بنابر گزارش‌ها، او هفته گذشته نیز در وب‌سایت خود با ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش اعلام بیعت غیابی کرده بود، اما تحقیقات بعدی هویت او را بیشتر افشا ساخت.

به گزارش مجله تایم، نام اصلی گروگانگیر که در نخستین ساعات روز دوم گروگانگیری خود کشته شد، محمد حسن منطقی بروجردی است. او که یک ایرانی بوده است بعد از خروج از مذهب شیعه نام خود را به هارون مونس تغییر داد و به زعم خودش سنی‌مذهب شد. محمد حسن منطقی بروجردی که در هنگام مرگ 50 سال داشت پیش از مهاجرت خود، در ایران با یک پرونده قضایی سنگین دست و پنجه نرم می‌کرد.

اظهارات فرمانده پلیس ایران

شناسنامه ایرانی عامل حادثه سیدنی باعث شد مقام‌های سیاسی و امنیتی تهران سکوت خود را در این باره بشکنند. اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی درباره پرونده قضایی هارون مونس در ایران گفته است: وی سال‌‌ها قبل آژانس مسافربری داشت و در این آژانس اقدام به کلاهبرداری کرد و به مالزی گریخت و پس از چند سال به استرالیا رفت. به گفته فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تا سال‌ها پیش مدارک مرتبط به این فرد جمع‌آوری شد، اما از آنجا که ایران قرارداد استرداد مجرمان با استرالیا نداشت، پلیس این کشور از استرداد او که مدعی شده بود پناهنده سیاسی است، خودداری کرد.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تصریح کرد: استرالیا بر اساس اطلاعات گذشته مدعی‌ است که فرد گروگانگیر همان محمدحسن منطقی بروجردی است و به همین دلیل اثر انگشت وی را برای پلیس ایران فرستاده است. اما اثر انگشت این فرد کلاهبردار در بانک اطلاعات ما موجود نیست، با این حال به پلیس استرالیا برای انجام تحقیقات مشترک در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ایم. سردار احمدی مقدم همچنین با اشاره به جرایم فرامرزی گفت: چنانچه کشورها نخواهند همکاری کنند، می‌توانیم چنین نتایجی را پیش‌بینی کنیم.

طبق گزارش تایم، هارون اندکی پس از ورود به استرالیا با توجه به لباس روحانی که به تن داشت، تلاش کرد خود را تحت عنوان «شیخ هارون» یک واعظ جا بزند. اما آن گونه که رهبران مذهبی سیدنی پس از واقعه روز دوشنبه گفتند، او خیلی زود از طرف آنان طرد شد. با این حال وی همچنان پوشش خود را حفظ کرد و به تنهایی و دور از مساجد شروع به تلاش برای جذب افراد افراطی به خود کرد که البته هیچگاه در این راه موفق نشد.  به گزارش بی‌بی‌سی هارون در استرالیا نیز دارای پرونده قضایی است. بنا بر این گزارش وی متهم است، همسر خود نولین هایسون پل، ۳۰ ساله و دو فرزندش را کشته است. پل آوریل سال گذشته در آپارتمانش در سیدنی با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده و سپس جسدش به آتش کشیده شده بود. هارون و پل در آن زمان بر سر حضانت فرزندان دعوای سخت حقوقی داشتند. علاوه بر این وی متهم به 40 مورد تعرض جنسی بود. او همچنین در ارتباط با ارسال نامه‌های توهین‌آمیز برای خانواده‌های سربازان استرالیایی کشته شده در جنگ مجرم شناخته شده بود. به گزارش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، هارون روز جمعه نیز در همین ارتباط دادگاهی داشت که به نظر می‌رسید روال دادگاه طوری باشد که در جلسه بعدی محکوم شود. به نوشته این روزنامه وی احتمالاً به همین علت دست به گروگانگیری زده است.

 بریده از ایران

بررسی‌ها نشان می‌دهد فرد گروگانگیری که پلیس استرالیا او را «شیخ هارون» یا همان «محمد حسین منطقی بروجردی» معرفی کرده، از دانشجویان سابق دانشگاه امام صادق(ع) بوده است.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، محمد حسن منطقی، در سال 1361 در نخستین سال فعالیت دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان دانشجو، وارد این دانشگاه شد و تا اواخر دوره فوق‌لیسانس در آن جا مشغول تحصیل بود. وی در همان اواخر دوره تحصیل، با دختر یکی از مسئولان وقت دانشگاه امام صادق(ع) ازدواج کرد اما پس از مدتی وی را ترک کرد و در سال 1375 به استرالیا رفت.  محمد حسن منطقی در پی ارتکاب یک فساد مالی از ایران گریخته و با فریبکاری، از دولت استرالیا درخواست پناهندگی کرده بود.  رها کردن و بلاتکلیف گذاردن همسرش در ایران سبب شد تا خانواده همسرش، حکم طلاق غیابی از محمد حسن منطقی را از دادگاه بگیرند. منطقی پس از مدتی در استرالیا لباس روحانیت پوشید و به کارهای تبلیغاتی برای خویش پرداخت.

اما مشکلات روحی و روانی سبب شد تا پس از چندین سال، به طمع پول‌های هنگفت، گرایش‌های وهابی پیدا کند. در جریان گروگانگیری شیخ هارون از گروگان‌ها خواسته بود با رسانه‌های استرالیا تماس بگیرند و اعلام کنند که این عملیات را داعش انجام داده است.

منبع: روزنامه ایران

1309 نمایش

نظر دادن