تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 آذر 1393 ساعت 22:56

گزارش کمالوندی از روند مذاکرات ایران و 1+5

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امشب در برنامه متن حاشیه شبکه سوم درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: امروز نسبت به یک سال پیش خیلی جلو آمده‌ایم ولی مسائلی هست که باید صحبت شود. مسائل حقوقی، فنی و سیاسی باید بحث شود و دیدگاه‌ها خیلی به هم نزدیک شده است.

فارس: سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: امروز نسبت به یک سال پیش خیلی جلو آمده‌ایم ولی مسائلی هست که باید صحبت شود. مسائل حقوقی، فنی و سیاسی باید بحث شود و دیدگاه‌ها خیلی به هم نزدیک شده است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در برنامه «متن،حاشیه» شبکه سوم سیما امشب (سه‌شنبه) با بیان اینکه آقایان امیری و رحیمیان از همکاران سازمان انرژی اتمی در کنار تیم مذاکره کننده ایران حضور دارند، گفت: مذاکرات در حال ادامه پیدا کردن است ولی باید دیدگاه‌ها به هم نزدیکتر شود هرچند که راهی طولانی تاکنون پیموده شده است.

وی افزود: طرف مقابل خواستار تعطیلی رآکتور تحقیقاتی اراک و فردو شده است ولی هم‌اکنون دیگر بحث تعطیلی این مرکز از سوی آنها مطرح نمی‌شود همچنین میزان غنی‌سازی هم اختلافات بعدی بین دوطرف است.

کمالوندی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به صورت موقت و داوطلبانه غنی‌سازی 20 درصدی را اجرا کرده است، گفت: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی نشان داده که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و منصفانه این است که بگوییم طرف مقابل هم تا امروز تعهدات خود را انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات ایران داوطلبانه بوده است، افزود: این امر به هیچ وجه به معنای چشم‌پوشی از حقوق ایران نیست.

کمالوندی تاکید کرد: به هیچ وجه از حقوق خود به‌خصوص در مورد حق غنی‌سازی صرف‌نظر نخواهیم کرد.

وی با اشاره به نیازهای آینده ایران در مورد غنی‌سازی گفت: اگر بتوانیم در آینده نیازهای غنی‌سازی خود را با قیمتی ارزان‌تر از تولید سوخت در داخل خریداری کنیم حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در توافقنامه به صراحت در خصوص عدم نصب اجزاء در راکتور اراک اشاره و هیچ صراحتی نسبت به خریداری اجزاء نشده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران قبول کرده که در دوره 7 ماهه شرایط توافق قبلی را ادامه دهد و تأخیری در راه‌اندازی دستگاه‌های سانترفیوژ جدید داشته باشد ضمن اینکه بازرسی‌های بیشتر را پذیرفته و عدم تولید اورانیوم 20 درصد غنی شده را نیز قبول کرده است هرچند که هم‌اکنون به آن نیازی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پذیرفته که مجتمع سوخت راکتور اراک نصب نشود، گفت: اجزاء کوچکتر رآکتور اراک در حال ساخت است و این امر همچنان ادامه دارد.

کمالوندی با بیان اینکه بعد از رویت مدارک ادعایی آژانس در مورد سایت مریوان به مسئولین آژانس اعلام کردیم که این مدارک جعلی است و به نظر می‌رسد که این مدارک از سوی صهیونیست‌ها ارائه شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به سخنان نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: وی به مسئولین آژانس اعلام کرده که باید دقیقاً مختصات انفجارات ادعایی مریوان را اعلام کنند تا جمهوری اسلامی ایران دسترسی بازرسان را به آنجا تسهیل کند.

وی به مشکلات ساختاری آژانس اشاره کرد و گفت: متأسفانه آژانس براساس هر اطلاعات آزادی خود را ملزم به بررسی آن می‌کند در حالی که باید در ابتدای امر اصالت مدارک مدنظر ثابت شود.

کمالوندی با تاکید بر اینکه 16 مورد از 18 سوال آژانس از تهران پاسخ داده شده و خاتمه پذیرفته است، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیازمند است که در روش‌های خود بازبینی را اعمال کند.

وی افزود: برخی کشورهای مستقل سوالاتی را از روش‌ها و بازرسی‌های آژانس مطرح کرده و به اینگونه رفتارهای آنها اعتراض کردند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به روش‌های غیر حرفه‌ای آژانس گفت: متأسفانه آژانس توسط شورای حکام و قدرت‌های مطرح اداره می‌شود ولی باید با صبر و استمرار بر حق نظرات خود را بیان کنیم تا به حقوق خود برسیم.

وی با اشاره به دو مورد بازرسی آژانس از سایت پارچین و همچنین 6 مورد نمونه برداری بازرسان از آنجا اظهار داشت: غربی‌ها با حقه رسانه‌ای توانستند سایت پارچین را به افکار عمومی دنیا اینگونه نشان دهند که اقدامات نظامی در پارچین در حال انجام است.

وی با اشاره به برخی اقدامات آژانس افزود: در حال حاضر برخی سیاسیون در حال مدیریت آژانس هستند.

کمالوندی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دلیلی برای ارائه مبلغ اضافی درخواستی مدنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی‌های بیشتر نمی‌بیند، گفت: تهران با بازرسی‌های اضافی مخالف است پس پولی هم برای این موضوع پرداخت نخواهد کرد.

وی اظهارداشت: سازمان انرژی اتمی در حال انجام تست 1000 عددی سانترفیوژهای نسل 2 است و تنها کاری که سازمان براساس تعهداتش انجام نمی‌دهد تزریق گاز به دستگاه‌های سانتریفیوژ جدید است و این اقدامی ناشی از حسن نیت و موقتی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه هیچ اورانیومی از جمهوری اسلامی ایران خارج نخواهد شد، اظهارداشت: وقتی فضای سیاسی آینده بازتر شود ممکن است حتی اورانیومی از خارج از کشور به داخل آورده شود.

وی به قرارداد جدید هسته‌ای بین ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه قطعنامه‌های سازمان ملل را قبول نداشته و قرارداد و تفاهم‌نامه جدید با مسکو در موضوع همکاری‌های هسته‌ای نیز هیچ مشکلی با قطعنامه‌های صادر شده ندارد.

کمالوندی در پایان خاطرنشان کرد: فرض بدبینانه عدم توافق هسته‌ای را سازمان انرژی اتمی در نظر گرفته است و به همین دلیل توسعه تکنولوژی برنامه‌های هسته‌ای خود را همچنان ادامه داده‌ایم و همین امروز هم می‌توانیم غنی‌سازی 20 درصدی را مجدداً آغاز کنیم.

686 نمایش

نظر دادن