تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 آذر 1393 ساعت 12:07

افراد چاق بیشتر به سرطان مبتلا می‌شوند

مطالعات اخیر حاکی از آن است که اضافه وزن و چاقی عامل اصلی بروز سالانه نیم میلیون مورد سرطان در بزرگسالان بوده است که این میزان حدود ۶/۳ درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش آنا به نقل از MedicalXpress، دانشمندان آژانس بین‌المللی تحقیقات روی سرطان با بررسی اطلاعات یک پایگاه داده عظیم مربوط به بیماران سرطانی و میزان مرگ‌ومیر آنها در 184 کشور جهان در سال 2012 به این نتیجه رسیدند که نیم میلیون مورد سرطان در جهان به دلیل چاقی یا اضافه وزن افراد بوده است.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که در میان مردانی که اطلاعات آنها در این پایگاه داده ثبت شده، 136 هزار مورد افراد چاق وجود دارد که بیش از دو سوم آنها به سرطان‌هایی چون کبد و روده بزرگ مبتلا شده‌اند.

در میان زنان نیز 345 هزار مورد تشخیص سرطان وجود داشته که نزدیک به سه چهارم آنها به سرطان سینه بعد از یائسگی، آندومتر و روده بزرگ مبتلا شده‌اند.

اما جالب است که برخلاف افزایش چاقی در کشورهای در حال توسعه، بیشترین میزان ابتلا به سرطان مربوط به آمریکای شمالی است؛ تا حدی که تقریبا یک چهارم تمامی افراد چاق به سرطان مبتلا شده‌اند.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که کشورهای جنوب صحرای آفریقا کمترین میزان ابتلا به سرطان یعنی 7 هزار و 300 نفر را داشته‌اند.

محققان می‌گویند که شیوع سرطان در جهان از سال 1980 دو برابر شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، با سونامی سرطان در آینده مواجه خواهیم شد؛ به ویژه در آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی که در 30 سال اخیر بیشترین نرخ چاقی را در جهان داشته‌اند.

به گفته محققان، اگر شاخص توده بدن (BMI) یا نسبت وزن (به کیلوگرم) به قد (به متر) در طیف 25 تا 9/29 قرار بگیرد، فرد در رده اضافه وزن قرار می‌گیرد و اگر بیشتر از 30 باشد، چاق به شمار می‌رود.

601 نمایش

نظر دادن