تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 آذر 1393 ساعت 11:50

تمدید مذاکرات نشانه عزم 2‌ طرف برای توافق

بازتاب جهانی تفاهم وین و آتش فرگوسن عنوان های مهم روزنامه شرق در روز چهارشنبه است.
تمدیدمذاکرات  نشانه عزم 2‌طرف برای‌توافق

این روزنامه تیتر یک را به موضوع بازتاب جهانی تفاهم وین، اختصاص داد و عنوان کرد: شامگاه دوشنبه ساعاتی پیش از پایان مهلت ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافق هسته‌ای، طرفین، مذاکرات را برای یک دوره هفت ماهه تمدید کردند تا به توافق جامع هسته‌ای دست یابند. این رویداد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. اغلب تحلیلگران تمدید مذاکرات را نشانه عزم 2 طرف برای رسیدن به توافق ارزیابی کردند. در این بین نیز برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، همسو با بعضی رسانه‌های داخلی مخالف توافق از عدم دستیابی به توافق جامع ابراز خرسندی کرده‌اند. نمونه چنین تحلیلی در نشنال اینترست که رسانه نزدیک به تندروهای آمریکا به شمار می‌رود منتشر شد؛ این نشریه عدم دستیابی به تفاهم نهایی و تمدید توافق ژنو را نشانه پیروزی واشنگتن ارزیابی کرد.

روزنامه شرق به موضوع آتش فرگوسن، پرداخت و نوشت: پلیس‌هایی تا دندان مسلح در یک سو و معترضانی رنگین پوست و خشمگین در سوی دیگر، صحنه آشناست. تنها کافی است از نو نگاهی به آرشیو تصاویر دهه 60 میلادی از جنبش حقوق شهروندی سیاهپوستان آمریکا بیندازیم. اما امروز راهی آسان‌تر پیش روی ماست: به نظاره تصاویر خبری از خیابان‌های شهر فرگوسن در ایالت میسوری بنشینیم تا در پنجاهمین سال تصویب لایحه حقوق شهروندی، نسخه‌ای غبار زدوده از آن تصاویر سیاه و سفید را تجربه کنیم. ساختمان‌های آتش گرفته، ماشین‌های پلیس تخریب شده، غارت مغازه‌ها و صدای شلیک گلوله پیامد اعلام رای دادگاه ایالتی درباره افسر پلیسی است که ماه آگوست گذشته نوجوانی سیاه پوست را با شلیک گلوله به قتل رساند. رای دادگاه ایالت میسوری همانی بود که انتظار می رفت: دارن ویلسون، افسر پلیس سفیدپوست برای دفاع از خود به مایکل براون 18 ساله شلیک کرده و در نتیجه دادستانی علیه او اعلام جرم نمی کند.

دشمن در قضیه هسته‌ای نتوانست ایران را به زانو درآورد، تیتر دیگر این روزنامه است. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلام در دیدار علماء، اندیشمندان و میهمانان شرکت کننده در کنگره جهانی جریانهای تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی، مشکلات و ناکامی‌های دشمنان اسلام در منطقه بویژه در عراق، سوریه و لبنان را نیز یادآور شدند و گفتند: یک نمونه دیگر از ضعف دشمن، قضیه هسته‌ای ایران است. آمریکا و کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند تا جمهوری اسلامی ایران را در قضیه هسته‌ای به زانو درآورند اما نتوانستند و در آینده نیز نخواهند توانست.

روزنامه شرق با بازتاب موضوع پارلمان آماده رای اعتماد، نوشت: محمدفرهادی، امروز در شرایطی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس و تکیه زدن بر صندلی فرجی دانا پا به صحن بهارستان می‌گذارد که همه چیز از جلسه‌ای بی دردسر و نتیجه‌ای معلوم حکایت دارد. آنچه منتقدان وزارت علوم از گوشه و کنار می‌گویند، چیزهایی نزدیک به محورهای مخالفتشان با چهره‌هایی نظیر دانش آشتیانی و نیلی احمدآبادی است؛ اما با مقیاسی کمتر.

این روزنامه با انعکاس موضوع دلار 2650 یا 2850 تومانی؟ نوشت: 11 روز مانده به تقدیم لایحه بودجه به مجلس، به نظر می‌رسد دولت هنوز در کابینه خود نه در مورد نرخ ارز و نه در مورد قیمت نفت به جمع بندی نهایی نرسیده و میان اعضای کابینه اختلاف نظر وجود دارد. در حالی که علی طیب نیا وزیر اقتصاد عصر دوشنبه گفته بود نرخ ارز در لایحه بودجه 2 هزار و 650 تومان است، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی قیمت دلار در بودجه 93 را 2 هزار و 850 تومان عنوان کرده؛ این یعنی اختلاف 200 تومانی میان 2 عضو کابینه دولت بر سر یک موضوع مهم در لایحه بودجه سال آتی.

524 نمایش

نظر دادن