تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آذر 1393 ساعت 08:54

سرمقاله اعتماد/ «تمديد»، شکست نيست

به گزارش آخرین نیوز، «تمديد»، شکست نيست» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم جاويد قربان اوغلي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

ماراتن فشرده و سنگين وين ١٠ پس از يک هفته مذاکرات نفسگير بدون دستيابي به توافقي جامع پيش‌بيني شده در برنامه اقدام مشترک ژنو به پايان رسيد. وزراي خارجه ٥ کشور عضو دايم شوراي امنيت به علاوه آلمان عضو ديگر مجموعه موسوم به ١+٥ که در وين حضور داشتند، ضمن رايزني با دکتر ظريف توافق کردند که مذاکرات براي حصول نتيجه تا ١٠ تير سال آينده تمديد شود. صادقانه بايد اعتراف کرد سربازان خط مقدم جبهه ديپلماتيک کشور هرچه در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند. پنجه در پنجه قدرت‌هاي بزرگ جهاني انداختند و براي دستيابي به توافق و حفاظت از منافع ملي و حفظ دستاوردهاي هسته‌يي کشور از هيچ کوششي دريغ نکردند. با اين وجود پيچيدگي و دشواري پرونده حجيم دوازده ساله هسته‌يي و موضوعاتي که به دليل اتخاذ سياست‌هاي ناصواب چند سال گذشته به اين پرونده سنجاق شده است و اکنون اين موضوعات به نقطه کانوني مناقشه براي تفاهم جامع تبديل شده، مانع از دستيابي مذاکره‌کنندگان توافق و آوردن جشن و سرور به ميان ملت که بي‌صبرانه و مشتاقانه آن را انتظار مي‌کشيدند، شد. کاملا قابل پيش‌بيني است که اين رويداد مخالفان توافق را بيش از آنچه تصور شود، خوشحال و ذوق‌زده کرده باشد؛ کشورها و گروه‌هايي که تا آخرين ثانيه‌هاي مذاکرات «نگراني و دلواپسي» خود را از توافق احتمالي بين ايران و ١+٥ پنهان نکرده و براي عدم دستيابي به آن از هيچ کوششي فروگذار نکردند. با اين وجود اين رويداد، اهل فن و کساني که با الفباي سياست و روابط بين‌الملل آشنايند را چندان شگفت زده نکرد. اغراق‌آميز نيست اگر گفته شود پرونده هسته‌يي ايران اکنون به بزرگ‌ترين چالش بين‌المللي تبديل شده است. دليل اين مدعا حضور تقريبا يک هفته‌يي وزراي خارجه قدرت‌هاي جهاني در وين به صورت مداوم يا به صورت ديپلماسي رفت و برگشت است. وزير خارجه امريکا تقريبا همه برنامه‌هاي از قبل تعيين شده خود را کنار گذاشته و به همراه تيم پر تعداد هيات امريکايي تمام وقت خود را به اين امر اختصاص داده بود.

وزراي خارجه انگليس و فرانسه و آلمان که از نظر جغرافيايي فاصله کمتري با وين دارند به‌طور مرتب در حال رفت و آمد بين پايتخت‌هاي خود با وين بودند. اينها جملگي نمايانگر اهميت، دشواري، پيچيدگي و نفسگير بودن مذاکرات و چانه‌زني‌هاي ايران با ٦ قدرت بزرگ جهاني است. حضور وزير خارجه عربستان سعودي در وين و ملاقات غيرمتعارف جان کري وزير خارجه امريکا با وي در داخل هواپيماي شخصي شاهزاده سعودي در فرودگاه وين، به وضوح پرده‌هاي مخالفت عربستان با هرگونه توافق ١+٥ با ايران را کنار زد. نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و تمام کابينه و هيات‌هاي ديپلماتيک اين رژيم به صورت تمام وقت در حال رايزني با کشورهاي جهان براي ممانعت از توافق در وقت مقرر بودند. سنا و کنگره امريکا اوباما را تهديد کرده بودند که هر گونه توافقي بايد به تصويب آنان برسد. در اين سو نيز عده‌يي که متاسفانه منافع ملي را با شاغول و متر جناحي خود اندازه مي‌گيرند در برابر سازمان انرژي اتمي اجتماع کرده و فريادهايي که مي‌تواند پشت مذاکره‌کنندگان را خالي کند سر مي‌دادند. گروهي از نمايندگان مجلس در اقدامي سوال‌برانگيز طرح دوفوريتي را مطرح کردند که هرگونه توافق بايد به تصويب مجلس برسد درخواستي که درايت رييس مجلس مانع از تحقق آن شد. هرچند عبور از تونل هسته‌يي که مين‌هاي انفجاري بي‌شماري در آن کار گذاشته شده است در کوتاه‌ترين زمان ممکن و در وقت مقرر پيش‌بيني شده به صواب و مصلحت ايران اسلامي بود ولي اشتباه بزرگي است که توافق براي تمديد، شکست مذاکرات ارزيابي شود. حصول توافق و حل و فصل پرونده هسته‌يي کشورمان که در مسير پرفراز و نشيب خود فرصت‌هاي طلايي بسياري را در ٨ سال گذشته از دست داد، خواست و نيازي دو طرفه است. هم ايران و هم کشورهاي ١+٥ و هم جامعه جهاني منتظر عبور هرچه سريع‌تر از اين تونل است. ترديد نداشته باشيم هيچ جايگزيني جز مذاکره و راه‌حل ديپلماتيک براي برون رفت از اين چالش بزرگ بين‌المللي متصور نيست. مخالفان اين راه‌حل آب در هاون مي‌کوبند.

496 نمایش

نظر دادن