تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آذر 1393 ساعت 08:50

... و سرانجام ؛ سوم آذر

به گزارش آخرین نیوز، مهم‌ترين خبر روز گذشته به ديدار جان كري با همتاي عربستاني‌اش سعود الفيصل اختصاص داشت. عربستان سعودي كه در معادله‌هاي منطقه‌يي به رقيب اصلي ايران تبديل شده و به‌شدت نگران نزديكي تهران - رياض در سايه مذاكرات هسته‌يي است در طول يك سال گذشته روند مذاكرات هسته‌يي ايران با ١+٥ را به‌شدت مانيتور كرده است. گفته مي‌شود كه سعودالفيصل از پاريس با هواپيماي شخصي خود به وين آمد تا در فرودگاه و در هواپيما با همتاي امريكايي خود در خصوص مذاكرات هسته‌يي با ايران گفت‌وگو كند. برخي گمانه زني‌هاي رسانه‌يي حاكي از آن است كه امريكا در آستانه توافق با ايران كه مي‌تواند هرچارچوب جديدي هم داشته باشد سعي مي‌كند با در جريان قراردادن متحدان منطقه‌يي عرب خود در كنار تركيه و همچنين رژيم صهيونيستي، از تاثيرگذاري‌هاي منفي بر مذاكرات و يا نتيجه توافق بكاهد. بسياري از متحدان منطقه‌يي امريكا نگران اين هستند كه كانال‌هاي ديپلماتيكي كه در سايه مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و امريكا براي نخستين بار در سه دهه گذشته ايجاد شده پس از توافق هسته‌يي شكل جدي‌تري به خود گرفته و دو كشور در برخي پرونده‌هاي منطقه‌يي نيز با هم وارد فاز همكاري‌هاي مستقيم شوند. جان كري روز گذشته براي در جريان مذاكرات قرار دادن تل آويو نيز با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت‌وگويي تلفني داشت. نتانياهو پس از اين گفت‌وگو اعلام كرد كه ايران نبايد در آستانه دستيابي به سلاح هسته‌يي قرار بگيرد. هيچ دليلي وجود ندارد كه ايران هزاران سانتريفيوژ داشته باشد و به كمك آنها بتواند به بمب هسته‌يي هم دست پيدا كند.

اوباما: كنگره را متقاعد خواهم كرد

در شرايطي كه وزير امور خارجه امريكا پنج روز گذشته را براي به نتيجه رساندن مذاكرات با ايران در وين گذرانده است، باراك اوباما، رييس‌جمهور اين كشور روز گذشته و درست ٢٤ ساعت پيش از ٢٤ نوامبر تاريخي در گفت‌وگو با‌ اي‌بي‌سي تاكيد كرد كه هنوز شكاف موجود در مذاكرات هسته‌يي «چشمگير» است و خيلي زود است كه بگوييم طرفين مذاكره تا روز دوشنبه به توافق نهايي مي‌رسند يا خير.
وي در گفت‌وگو با برنامه «اين هفته» ‌اي‌بي‌سي ادامه داد: خبر خوب اين است كه توافق موقت كه ما وارد آن شديم، به طور قطع پيشروي برنامه هسته‌يي ايران را متوقف كرده است، و در برخي موارد به طور قطع برخي از كارهايي كه انجام داده‌اند را به عنوان مثال ذخاير اورانيوم و چگونگي غني‌سازي اورانيوم آنها را كاهش داده است بنابراين يك توافق موفق بوده است و ايران از مفاد توافق پيروي كرده است. هم‌اكنون سوال اينجاست كه آيا ما مي‌توانيم به توافق دايم برسيم؟ و اينكه شكاف‌ها همچنان چشمگير است. رييس‌جمهور امريكا ادامه داد كه اگر توافق دايمي حاصل شود، اطمينان دارد كه مي‌تواند كنگره را متقاعد كند كه اين توافق ايران را از توليد يك سلاح هسته‌يي منع مي‌كند.
اوباما در اين باره اينگونه گفت: «اطمينان دارم كه اگر به توافقي برسيم كه قابل راستي‌آزمايي باشد و تضمين كند كه ايران ظرفيت گريز ندارد، من نه تنها مي‌توانم كنگره را متقاعد كنم بلكه مي‌توانم مردم امريكا را متقاعد كنم كه اين يك توافق درست بوده است. اگر ما بتوانيم به اين هدف نائل آييم. اگر از آن اطمينان حاصل كنم و كارشناسان و افراد فني ما بتوانند بگويند كه دليل علمي وجود دارد كه آنها نمي‌توانند گريز داشته باشند و ما يك مكانيسم قابل تاييد و راستي‌آزمايي داشته باشيم، اطمينان دارم كه مي‌توانيم با ايران توافق داشته باشيم.» اوباما با تكرار مواضع بي‌پايه و اساس قديمي خويش گفت: حتي اگر در مساله هسته‌يي با ايران به توافق برسيم، با آنها در زمينه حمايت از تروريسم و موضع‌شان در قبال اسراييل مساله خواهيم داشت. آنچه كه يك توافق انجام مي‌دهد اين است كه بخش بزرگي از مشكل را از ميز خارج مي‌كند و شايد يك فرآيند طولاني را آغاز كند كه طي آن نه تنها روابط ايران و ما بلكه روابط ايران و جهان و منطقه شروع به تغيير كند.
رييس‌جمهور امريكا در خصوص موضع خود درباره تحريم‌هاي ايران گفت كه موضع تحريم‌ها قابل مذاكره نيست و تصريح كرد: من فكر مي‌كنم كه هدف ما به طور مداوم اين است كه مجموعه‌يي از مسيرهايي كه ممكن است ايران را به يك سلاح هسته‌يي برساند مسدود كنيم و در عين حال اطمينان حاصل كنيم كه ساختار تحريم‌ها را به صورت گام به گام و همزمان با اقداماتي كه ايران به طور پيش‌فرض بايد انجام دهد، كاهش دهيم.

 

اخبار کوتاه از مذاکرات

  شام كاري جان كري با همتايان انگليسي، فرانسوي و آلماني‌اش با حضور كاترين اشتون
  ٢١:٣٨  ديدار  جان كري و سرگئي لاوروف
  ٢١:٢٧ پايان ديدار ٧٥ دقيقه‌يي ظريف و كري
   ٢٠:١٦ آغاز گفت‌وگوی ایران و آمریکا، ظریف - کری؛ روانچی و عراقچی با برنز و شرمن دیدار کردند.
   ١٨:٢٩ یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگویی شکل‌گیری توافق سیاسی میان ایران و گروه ١+٥ به ویژه آمریکا را تکذیب کرد.
   ١٧:٥٠ جان کری، سعود الفیصل را در جریان آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ١+٥ با ایران قرار داد. گفته می‌شود این دیدار در هواپیمای سعودالفیصل انجام شده است.
   ١٧:٣٦ وزیران خارجه ایران و آلمان در هتل کوبرگ دیدار کردند.
   ١٧:٠٦ یک عضو تیم مذاکره کننده ایران گفت برنامه‌يی برای ملاقات ظریف با سعود الفیصل در وین تنظیم نشده است.
   ١٦:٣٢ دیدار وزرای خارجه آلمان و آمریکا در وین برگزار شد.
   ١٦:٢٦ خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی به نقل از «منابع ایرانی» نوشته است که فردا حصول «موافقتنامه سیاسی» اعلام می‌شود.
   ١٦:٠٣ یک منبع نزدیک به مذاکرات پنجمین نشست ظریف، کری و اشتون را خوب توصیف کرده و گفت کار زیادی در پیش است. هنوز برای قضاوت نهایی زود است.
   ١٥:٤٨ یک مقام ارشد ایرانی با بیان اینکه بر روی چارچوب یک تفاهم سیاسی متمرکز هستیم گفت: ما علاقمند به تمدید مذاکرات نبوده و نيستيم و سخت بر روی رسیدن به یک چارچوب برای تفاهم سیاسی کار می‌کنیم.
   ١٥:٠٣ نشست سه‌جانبه بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده گروه ١+٥ پایان یافت.
   ١٤:٣٥ نشست معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و روسیه به پایان رسید.
   ١٤:٢٩- یک منبع آگاه به ایتارتاس گفته است وانگ یی وزیر خارجه چین در صورت دریافت پیام مناسب از وین، راهی اتریش محل برگزاری مذاکرات هسته‌يی می‌شود.  
   ١٤:٢٣ مدیریت هتل پله کوبرگ در ابتکاری جالب برای هر یک هیات های مذاکره‌کننده هسته‌يی کیکی را تهیه و ارسال کرده تا شاید شیرینی آن در تغییر فضای مذاکرات خشک و جدی وین ٨ موثر افتد.
   ١٣:١٠ کری، ظریف و اشتون برای بار پنجم سه‌جانبه دیدار کردند.
   ١٢:٠٧ مذاکره عراقچی و تخت‌روانچی با ویلیام برنز و وندی شرمن و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون آغاز شد.
   ١١:٤١ نشست دوجانبه معاونان وزیر خارجه کشورمان با چین و پس از آن با آمریکا برگزار شد.

منبع: روزنامه اعتماد

781 نمایش

نظر دادن