تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آذر 1393 ساعت 08:25

در دقيقه 90 مراقب روس‌ها باشيد!

به گزارش آخرین نیوز، «در دقيقه 90 مراقب روس‌ها باشيد!» عنوان يادداشت روز روزنامه آفرينش به قلم حميدرضا عسگري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

مذاکرات هسته‌اي به نفس گير ترين ساعات پاياني خود رسيده و طرفين طرح‌ها و ايده‌هاي روي ميز را به گفتگو گذاشته تا نهايتاً يک سال گفتگوي فشرده به سرانجام و نتيجه‌ برسد. گزينه‌هاي بسياري براي رسيدن به توافق مطرح شده است، اما آنچه مسلم است اين که مذاکرات با رعايت تمامي خطوط قرمز و منافع کشور نبايد شکست بخورد. اين امر با ادامه مذاکرات يا رسيدن به توافق يا چارچوب همکاري براي رفع ابهامات، بيش از ديگر گزينه‌ها به نظر مي‌رسد، اما هر لحظه ممکن است اتفاقات ديگري در وين رخ دهد.

ازآنجا که هراحتمالي امکان‌پذير و هرنظريه‌اي قابل بررسي است، بايد به برخي نکات مبهم در سير مذاکرات توجه داشت که خداي ناکرده از آنجا که انتظار نمي‌رود ضربه نخوريم. اگر چه در تمامي اخبار و گزارش‌هاي تصويري مقامات ايران، آمريکا وکاترين اشتون در بطن مذاکرات ديده‌ مي شوند، اما نبايد از موضع گيري‌هاي ديگر کشورهاي مذاکره کننده غافل ماند. درحال حاضر اين طور به نظر مي‌رسد که روسيه به عنوان شريک ايران در مذاکرات هسته‌اي محسوب مي‌شود و بستن قراردادهاي جديد اقتصادي و اتمي با اين کشور مي‌تواند مهرصحتي براين ادعا باشد.

اما عقل سليم حکم مي‌کند که جانب احتياط را رعايت کنيم و بيش ازحد به اين رفيق نيمه‌راه دل نبديم!. روس‌ها مهره قابل اعتمادي نيستند و به هيچ عنوان مارا به عنوان شريک راهبردي خود قلمداد نمي‌کنند، بلکه تاريخ نشان داده است که آنها در بزنگاه‌هاي حياتي با برگه ايران معامله‌هاي بزرگي با غرب داشته و همواره سيرمنافع خود را در پيش گرفته‌اند. البته نمي‌توان ازاين رويکرد روس‌ها خرده گرفت، چرا که اين منافع است که سياست‌هاي کلان کشورها را پايه گذاري مي‌کند. لذا ما نيز بايد در جهت ثبات جايگاه و حفظ منافع هسته‌اي خود جانب احتياط را رعايت کنيم.

درحال حاضر روس‌ها برسرمسئله اوکراين از سوي آمريکا و اروپا تحت فشار و تحريم‌هاي اقتصادي قرار گرفته‌اند و به گفته سرگي لاوروف، "تحريم‌ها موجب تضعيف اقتصاد روسيه شده و غرب درصدد تغيير رژيم سياسي و ايجاد نارضايتي عمومي دراين کشور مي‌باشند." ساختار اقتصادي روسيه در اثر اختلافات با غرب به شدت آسيب ديده و با کاهش بي سابقه قيمت نفت اين فشارها مضاعف گرديده است. لذا مشاهده مي‌کنيم که روس‌ها براي تامين مايحتاج خوراکي و کشاورزي خود به سمت ايران روي آورده‌اند. البته اين موضوع مي‌تواند فرصتي براي رشد صادرات ما باشد، اما نبايد اين روابط اقتصادي به منزله يک همکاري راهبردي تلقي گردد.

هرلحظه اين امکان وجود دارد که روس‌ها با غرب معامله‌اي بزرگ بکنند و بار ديگر ما را در وسط معرکه تنها بگذارند و حتي در مقابل ما موضع گيري کنند. ايران با اين دست اقدامات روسيه نا آشنانيست.

ازسوي ديگر شاهد سفر سعودالفيصل وزيرخارجه عربستان به مسکو و ديدار با پوتين و همتاي روسيش هستيم. اين ديدار‌ها درحالي است که مسکو بيشترين آسيب اقتصادي را از بابت سياست‌هاي نفتي عربستان که همراستا با اهداف غرب، براي فشار بر روسيه و ايران انجام شده، متحمل گرديده است. لذا رايزني‌هاي اين دوکشور آن هم در چنين زمان حساسي که ايران درنفس گير ترين مذاکرات يک دهه گذشته قرار دارد، و روس‌ها در بي‌سابقه ترين تحريم‌ها و آسيب‌هاي اقتصادي قرار گرفته‌اند، کمي تامل برانگيز و هشدار دهنده است.

اين نوع نگرش و برداشت‌ها درعالم سياست منفي بافي نيست، بلکه بايد از تمام جهات مراقب فعاليت رقبا و مذاکره کنندگان باشيم. دور از ذهن نيست که روس‌ها با معامله‌اي باغرب برسر بحران اوکراين و فروش نفت وگاز با آغاز فصل سرما در اروپا، سوريه و برنامه هسته‌اي ايران را باهم معامله کنند.

البته در مهارت و صلاحيت تيم ديپلماسي کشورمان شک و شبهه‌اي وجود ندارد، اما بايد مراقب بود در مذاکرات و يا در مراحل بعدي، برنامه هسته‌اي کشورمان به برگ امتيازگيري براي روس‌ها مبدل نشود. اين نکته را نيز بايد به سياسيون داخلي گوشزد کرد که نسبت به دول شرقي نيز همانطور که به غرب با چشم عدم اعتماد مي‌نگرند، و جانب احتياط را مدنظر قرار مي‌دهند، موضع گيري کنند.

896 نمایش

نظر دادن