تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 آبان 1393 ساعت 11:30

پیش‌بینی روزنامه‌ها از آینده بازار "مسکن" و "ارز"

در آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای، روزنامه‌ها وضعیت آینده بازار مسکن و ارز را مورد توجه قرار داده و از گرایش دولت به سمت بی‌انضباطی مالی ابراز نگرانی کرده‌اند. حمایت اصولگرایان از مذاکره، مذاکرات و مذاکره‌کنندگان و بحث بر سر گزینه جدید وزارت علوم دیگر مطالب مهم روزنامه‌های آخر هفته است.

در آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای، روزنامه‌ها وضعیت آینده بازار مسکن و ارز را مورد توجه قرار داده و از گرایش دولت به سمت بی‌انضباطی مالی ابراز نگرانی کرده‌اند. حمایت اصولگرایان از مذاکره، مذاکرات و مذاکره‌کنندگان و بحث بر سر گزینه جدید وزارت علوم دیگر مطالب مهم روزنامه‌های آخر هفته است.

پیش‌بینی روزنامه‌ها از آینده بازار مسکن و ارز

دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «علامت از آينده بازار مسكن» نوشته: تحولات قيمتي در بازار اوراق تسهيلات خريد مسكن، نوعي پيش‌نشانگر براي بازار معاملات مسكن به حساب مي‌آيد؛ به اين معني هر نوع كاهش قابل ملاحظه يا جهش در قيمت اوراق مسكن، مي‌تواند به معناي احتمال وقوع نوساناتي مشابه در معاملات 3 تا 5 ماه آينده بازار مسكن باشد. اين نوع رابطه زماني و تاثيرگذاري مستقيم تحولات اوراق مسكن بر قيمت مسكن از آنجا ناشي مي‌شود كه افرادي كه مثلا در مهرماه امسال به‌عنوان متقاضي دريافت اوراق، به فرابورس مراجعه كرده و بسته 90تايي اوراق را خريداري مي‌‌كنند، بين يك تا حداكثر دو فصل طول خواهد كشيد كه اوراق به وام 45ميليون توماني تبديل شده و به دست خريدار مسكن برسد. اين فاصله زماني كه عمدتا به برخي بوروكراسي‌هاي اداري، استعلام، تحويل مدارك و... مربوط مي‌شود، حجم تقاضاي خريد اوراق در مهر را از اوايل زمستان وارد بازار خريد آپارتمان مي‌كند. خيلي از كساني كه در ماه مهر متقاضي اوراق شده‌اند، ممكن است آپارتمان موردنظر خود را در همان زمان انتخاب كرده باشند؛ اما معامله قطعي، بعد از تبديل اوراق به وام انجام خواهد شد. به اين ترتيب با توجه به اينكه در مهرماه امسال، قيمت اوراق تسهيلات خريد مسكن، با شيب قابل‌ملاحظه و كم‌سابقه‌، حدود 10 درصد نسبت به اواخر شهريور افت كرد و اولين ريزش به زير كانال 90 هزار تومان قيمت هر فقره اوراق 500هزار توماني- بعد از حداقل 3 ماه محسوب مي‌شود، مي‌توان اين‌طور نتيجه‌گيري كرد كه قيمت مسكن نيز در ماه‌هاي آينده با احتمال كاهش، روبه‌رو مي‌شود. اين نتيجه‌گيري از آنجا تقويت مي‌شود كه در مهر امسال، تقاضاي خريد اوراق، بعد از 8 ماه، از ميزان عرضه اوراق، كمتر شد؛ بنابراين كاهش تقاضاي وام خريد اوراق، خود را در ماه‌هاي آينده به شكل كاهش تقاضاي خريد مسكن نشان مي‌دهد.

همین روزنامه در باره «پشت صحنه آرامش در بازار سکه و ارز » هم نوشته: با ثبات قیمت دلار در بازار دیروز برای دومین بار در هفته جاری، سومین هفته «کم‌نوسان» این ارز نیز تقریبا سپری شد. بازار سکه نیز همچنان، عامل «دلار» را از نوسانات خود خارج کرده و با ایجاد «حباب»‌های مثبت و منفی، شوک‌های اونس جهانی را نیز «تعدیل» می‌کند. تحلیلگران می‌گویند یکی از دلایل سکون بازارها در این مدت، فضای پرتعلیقی است که بر انتظارات فعالان در این مدت حاکم شده است؛ چراکه به‌نظر می‌رسد حداقل در بازار ارز، هنوز اجماع غالبی از چگونگی تحولات پیش‌رو ایجاد نشده است.

در پنجمین روز هفته، قیمت سکه در بازار طلا و بهای دلار در بازار ارز، نسبت به روز قبل نوسانی را تجربه نکرد تا برای دومین بار طی هفته جاری، بهای این دو شاخص با سکون قیمتی مواجه شود. اکثر تحلیلگران سکون قیمتی و کاهش نوسانات دلار در روزهای اخیر را ناشی از« تعلیق انتظارات» در بازار می‌دانند.

پیش از پایان ضرب‌الاجل سوم آذرماه، شدت نوسانات در بازار ارز کاهش یافته و محدوده تغییرات قیمتی دلار بین 3250 تومان تا 3265 تومان قرار گرفته است. گروهی از تحلیلگران علت این امر را به تعلیق درآمدن انتظارات در بازار ارز می‌دانند. به گفته آنها معامله‌گران هنوز به چشم‌اندازی از نتایج مذاکرات نرسیده‌اند و به‌تبع این موضوع، معاملات خود را به شفاف شدن نتایج مذاکرات و آشکار شدن جهت حرکتی دلار موکول کرده‌اند. به اعتقاد آنها، در روزهای اخیر میزان تقاضا کاهش یافته است و حتی تقاضاهای تجاری بازار نیز به‌واسطه عدم چشم‌انداز قیمتی، با افت مواجه شده است. بنابر اظهار نظر عده‌ای از فعالان بازار، پیش از پایان ضرب‌الاجل کمتر فعالی تمایلی به خرید ارز نشان می‌دهد وخریدهای ارزی تنها بر مبنای ضرورت صورت می‌گیرد. در روزهای اخیر شدت نوسانات دلار در حالی پایین است که قیمت‌ها در بازار بورس با نوسان بیشتری همراه بوده است. به نظر می‌رسد برخلاف بازار ارز، انتظارها در این بازار تا حدی شکل گرفته است.

 

 

چرا دولت عطش هزينه كردن دارد؟!

مهران ابراهيميان در مطلبی در روزنامه جوان رفتار دولت در حوزه اقتصاد را مورد توجه قرار داده و نوشته: عطش هزينه همه درآمدهاي حصول شده و غير قابل حصول مهم‌ترين و اصلي‌ترين انتقاد همه كارشناسان به دولت قبلي بوده است كه چه در زمان درآمدهاي رؤيايي نفت و چه در زمان تشديد تحريم‌ها و نبود منابع كافي ثبت در تاريخ شده است. اما آيا دولت منتقد يازدهم كه به واسطه همين نگاه كارشناسي پيروز انتخابات شد، خود نيز راهي را كه دولت قبلي رفته است، ادامه نمي‌دهد؟ آيا اين دولت عطش هزينه كردن ندارد؟

نماگرهاي بانك مركزي و گمرك در آمارهاي شش‌ماهه نشانگر آن است كه اين عطش مورد انتقاد در سال جاري دوباره جان گرفته و مغاير با برنامه‌هاي دولت است. بر اساس آخرين آمار اعلامي از سوي بانك مركزي هزينه‌هاي جاري دولت در شش‌ماهه اول امسال 33 درصد افزايش يافته و واردات نيز با تراز منفي نسبت به مدت مشابه افزايش چشمگيري كرده است. اگر‌چه بخشي از اين هزينه در اثر افزايش حقوق و تورم سالانه به ارقام بودجه ناخواسته تحميل مي‌شود اما افزايش 33‌درصدي هزينه جاري نشان مي‌دهد كه دولت آنطور كه وعده داده بود، نسبت به انضباط اقتصادي و كاهش هزينه‌ها اهتمام نورزيده است، به خصوص كه تحولات بازرگاني رخ داده نيز مؤيد اين است كه دولت به‌رغم نبود درآمدهاي ارزي و انتظار و تبليغ درباره نتيجه مذاكرات تمايل شديدي به واردات دارد.

اما نكته قابل تأمل‌تر در اين موضوع تغيير قيمتي نفت در نيمه دوم سال و محدود بودن منابع درآمدي دولت است و بيم آن مي‌رود كه با ادامه اين روند در شش ماهه دوم آثار خود را در قالب قيمت اجناس و ارز نشان دهد. البته در مقابل اين اعداد و نشانه‌ها هنوز هم برخي كارشناسان و مسئولان اقتصادي نظر مثبتي دارند كه از جمله آنها رئيس كل بانك مركزي است، ايشان معتقدند: « فضاي يك‌سال اخير اقتصاد نشان‌دهنده خروج از ركود است‌»! با اين حال همين مسئول شجاعانه از برداشت دولت در سال گذشته از محل منابع بانك مركزي خبر داده و ادامه اين روش هزينه‌اي نيز يا منجر به بيشتر خدشه وارد شدن به استقلال بانك مركزي (‌به عنوان يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي اين دولت‌) مي‌شود يا تحميل تورم!

لذا با توجه به آنچه گفته شد دولت بايد به تعبير دكتر دانش‌جعفري از نگاه خوشبينانه «اقتصاد مذاكره محور» فاصله گرفته و به فكر چاره‌اي براي كاهش اتكاي 65درصدي بودجه كشور به درآمدهاي نفتي باشد، وگرنه ادامه اين روند ركود در بخش خودرو و مسكن عميق‌تر مي‌شود و به ساير بازارها‌ي داخلي نيز سرايت خواهد كرد. دولت نبايد از ياد ببرد كه نمي‌توان هميشه به خوش‌بيني مردم به بي‌برنامگي و وعده‌هاي عمل نشده يا حالت انتظار مردم براي مذاكرات، اتكا كرد زيرا در صورت حفظ شرايط مذكور، با اين عطش دولت براي هزينه‌‌كرد خواه‌نا‌خواه دستاوردهاي نصفه و نيمه كاهش تورم را هم از دست خواهد داد، لذا بايد هر‌چه سريع‌تر نسخه اقتصاد مقاومتي را در عمل در دستور كار قرار دهد و برنامه‌اي جدي براي توليد و صادرات بچيند.

در همین حال اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «هيچ دستگاهي بودجه عملياتي ارايه نكرد» نوشته: مشاور معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور با بيان اينكه بودجه عملياتي از هيچ دستگاهي نيامده، گفت: ارايه بودجه ۹۴ بدون تبصره منوط به تصويب طرح تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت قبل از تدوين بودجه است. محمد كردبچه، در مورد لايحه بودجه ٩٤ كشور اظهار داشت: اكنون مباحث كارشناسي و بررسي بودجه در حال انجام است و بنده مثل سابق در تدوين بودجه در كنار ديگر مسوولان مشاركت دارم و همان كارهاي قبلي را انجام مي دهيم. مشاور نوبخت با اشاره به جلسات بودجه در پاسخ به اين سوال كه آيا فاز سوم هدفمندي يارانه ها در بودجه ۹۴ پيش بيني مي شود، تصريح كرد: اين موضوع به تصميم دولت برمي گردد و اكنون بخشنامه هاي ابلاغي بودجه دستگاه ها به معاونت ارجاع شده و پيشنهادها در حال بررسي است و احتمال دارد، تبصره هاي بودجه جمع بندي شده هدفمندي نيز در آن ديده شود. وي در پاسخ به اين سوال كه برخي نمايندگان معتقدند، به دليل اينكه طرح تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت در حال بررسي و تصويب است، لذا بودجه ٩٤ بايد بدون تبصره ارايه شود، گفت: تبصره هاي بودجه در صورتي قابل حذف است كه طرح تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت به تصويب برسد و مهم اين است كه اين طرح قبل ارايه بودجه نهايي شود، تا دولت بتواند براساس آن لايحه را تنظيم و به مجلس تقديم كند. كردبچه تاكيد كرد: راجع به تبصره ها در حال رايزني هستيم و معلوم نيست كه طرح تنظيم مقررات مالي دولت چه زماني نهايي شده و چه موادي در آن وجود دارد. پيش بيني ها همان عدد ٧٠ تا ٩٠ دلار است كه هنوز هيچ عددي جمع بندي نشده و البته لايحه بودجه تا ١٥ آذر لايحه به مجلس مي رود و ١٨ روز فرصت داريم كه در دولت لايحه تصويب شده و در نهايت در معاونت جمع بندي و به مجلس ارايه شود.

 

 

چانه زني هاي بقالي گونه آمريکا به جاي مذاکرات راهبردي

روزنامه خراسان مذاکرات هسته‌ای را از زاویه سخنان رئیس مجلس مورد توجه قرار داده و نوشته: رئيس مجلس با بيان اين که آمريکايي ها مذاکرات راهبردي را به چانه زني هايي از سنخ بقالي تبديل کرده اند افزود: ايران راه حل هاي منصفانه و منطقي ارائه کرده که بايد از فرصت استفاده کنند.

علي لاريجاني رئيس مجلس که شامگاه ديروز براي حضور در همايش ملي منطقه اي تحقق راهکارهاي اقتصاد مقاومتي وارد مشهد شد در بدو ورود و در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان مبني بر اين که براساس برخي اخبار گويا آمريکا يي ها در مذاکرات اخير در مسقط کاملا عقب گرد داشته اند و حتي خيلي از مواردي را که قبلا به نوعي در مذاکرات هسته اي پذيرفته بودند منتفي کرده اند گفت: «البته برخي از پيشنهاداتشان قبلا در لابه لاي مطالبشان بود و با يک مسائل ديگري همراه شد و ممکن است تاکتيک هاي مذاکراتي باشد، چون چانه زني در مذاکراتي که دارند شکل يک مذاکرات راهبردي ندارد و مذاکرات از سنخ بقالي و چانه زني و اين چيزها در آن هست و به همين دليل طولاني شده است. فکر مي کنم راه حل هايي که ايران ارائه کرده است راه حل هاي منصفانه ومنطقي بود. بايد از فرصت استفاده کنند، يعني اگر زمان بگيرند خيلي به نفع خودشان هم نيست و نبايد سعي کنند ايران را از اين راهي که انتخاب کرده مايوس کنند.» لاريجاني در پاسخ به اين که آيا اين مواضع آمريکايي ها نوعي عقب گرد است افزود: «حالا من نمي دانم معناي عقب گرد چيست اما از اين جنس حرف هاي فراز و فرود دار زياد مي زنند و نبايد آن را جدي بگيريم.»

اعتماد نیز «دفاع چهره هاي اصولگرا از «مذاكره»، «مذاكرات» و «مذاكره كنندگان»» را مهم دانسته و نوشته: دو روز از آغاز دهمين دور از مذاكرات هسته يي ايران و شش كشور جهان مي گذرد. حساسيت مذاكرات بالاست و شايد به همين علت باشد كه مخالفت هاي داخلي اين بار بسيار كمتر شده است. يكي دو روز اخير پر بود از ابراز حمايت هاي جدي از روند مذاكرات و مذاكره كنندگان هسته يي. حمايت ها از سوي همه جناح ها صورت مي گرفت و نشان مي دهد كه نگاه كلي داخلي نسبت به اين مذاكرات در مقايسه با يك سال پيش تغييرات زيادي داشته است. جدي ترين حمايت هاي روز گذشته از سوي چهره هاي اصولگرا بود كه با اظهارنظرهايي از بيرون و داخل مجلس به اعلام حمايت از مذاكره كنندگان هسته يي پرداختند. روز گذشته حسين فدايي، دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و نماينده سابق مجلس به دفاع از مذاكرات پرداخت و كمي آن طرف تر برخي نمايندگان مجلس هم از مذاكره كنندگان كشورمان دفاع كردند. دبيركل جمعيت ايثارگران در همين مورد اظهار داشت: هيات مذاكره كننده از پشتوانه بالايي برخوردار و آن حمايت رهبري است. ايشان فرمودند: تيم مذاكره كننده مورد اعتماد ما است و ما از آنها حمايت مي كنيم. به گزارش تسنيم، وي در ادامه با بيان اينكه ما ترديدي نداريم كه امريكا دشمن جمهوري اسلامي و ملت ايران است، اظهار داشت: به استناد شواهد و قرايتي كه از امريكايي ها وجود دارد، به اين جمع بندي رسيديم كه قدرت و موقعيت امريكايي ها و نظام سلطه رو به افول است. اين در حالي است كه با وجود مشكلات و موانعي كه دشمنان براي ما ايجاد كردند، قدرت و قوت نظام جمهوري اسلامي بيشتر شده است. دبيركل جمعيت ايثارگران با بيان اينكه برخي دلال هاي سياسي به دنبال اين هستند كه در اين بين خودشان را ببندند، يادآور شد: آنها مي خواستند در سفر آقاي روحاني به سازمان ملل، جلسه يي را تشكيل دهند و مواجهه يي را ميان آقاي روحاني و اوباما به وجود آورند. فدايي با طرح اين سوال كه آيا اگر ما به نقد هيات مذاكره كننده بپردازيم، به نفع ما است يا نه؟ افزود: هيات مذاكره كننده از پشتوانه بالايي برخوردار است و آن حمايت رهبري است. ايشان فرمودند كه تيم مذاكره كننده مورد اعتماد ماست و ما از آنها حمايت مي كنيم. در اين صورت اين مساله در افكار عمومي چگونه جلوه مي يابد و چه آثاري خواهد داشت؟ آثار ورود به نقد در رابطه با هيات مذاكره كننده منتهي به شكل گيري نوعي دوقطبي در جامعه مي شود. اگر حزب الله راهبرد فني صحيحي داشته باشد ما دستاوردهاي مناسبي خواهيم داشت.

ابتکار نیز در باره وضعیت مذاکرات در گزارشی با عنوان «95 درصد پيشرفت» نوشته: درميان گمانه زني هاي رسانه هاي خارجي روزنامه گاردين در گزارشي نوشته که ايران، آمريکا و قدرت هاي جهاني که در وين درحال مذاکره هستند به يک توافق تاريخي و جامع که مي‌تواند به يک موضوع 12 ساله پايان دهد نزديک هستند.گاردين به نقل از ديپلمات ها نوشت که 95 درصد کار تمام شده است و اکنون منتظر تصميمات پايتخت هاي ملي درباره ظرفيت غني سازي ايران طي چند سال آينده و ترتيباتي که تحريم هاي ايران برداشته شود هستند.چندين نفر از کارشناسان برجسته کنترل تسليحات استدلال کرده اند که موانع باقي مانده بيش از آنکه اصولي باشند، سياسي هستند.طبق اين گزارش، اختلافاتي بين گروه 1+5 که در مذاکره با ايران هستند نيز وجود دارد و فرانسه در مقايسه با ديگر اعضاي اين 6 کشور، به طور مداوم مخالف واگذاري امتيازات به ايران مي‌باشد.گاردين ادامه داد که «جان کري» وزير خارجه آمريکا روز 4 نوامبر به پاريس سفر کرد تا گفتگوهايي را با «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه صورت دهد و به دنبال اطمينان حاصل کردن از اين مطلب بود که فابيوس در روزهاي پاياني مذاکرات مداخله آشکار نکند. در مراحل پاياني مذاکرات در خصوص توافق موقت ژنو در سال 2013، فابيوس عليه هرگونه واگذاري امتياز به ايران هشدار داد و گفت که پاريس در يک «بازي احمقانه» وارد نمي‌شود.يک منبع فرانسوي آشنا به مذاکرات مي‌گويد، «براي فابيوس، رابطه با کشورهاي خليج (فارس)، عربستان سعودي و قطر، از نظر اقتصادي و اشتغال فرانسه در سال هاي آينده مهم تر از ايران است.»گاردين ادامه داد، پيامدهاي شکست مذاکرات احتمالاً جدي و سريع خواهد بود. کنگره آمريکا آماده تحميل تحريم هاي جديد عليه ايران است و بعد از آنکه جمهوري خواهان موفق شدند در انتخابات مياندوره اي ماه جاري ميلادي، کنترل سنا را از دموکرات ها پس بگيرند، از اين پس وتو کردن اقدامات تنبيهي جديد عليه ايران توسط اوباما دشوار خواهد بود.از طرف ديگر طبق اين گزارش، برخي در تهران احتمالاً خواستار پايان دادن به توقف نسبي برنامه هسته اي ايران طبق توافق ژنو مي‌شوند. تنش هاي دو طرفه احتمالاً خيلي سريع بن بست 12 ساله هسته اي را به آستانه جنگ مي‌رساند زيرا اسرائيل به طور مداوم تهديد کرده است که اگر ديپلماسي با ايران شکست بخورد اقدام نظامي عليه تأسيسات هسته اي ايران صورت مي‌دهد.اين روزنامه انگليسي ادامه مي‌دهد، با توجه به مسائلي که هنوز در مذاکرات حل نشده باقي مانده است، تمامي طرفين مذاکرات در وين تمايلي به خاتمه دادن به مذاکرات در صورتي که توافق نهايي تا مهلت 24 نوامبر محقق نشود، ندارند.گاردين مي‌نويسد، يکي از گزينه هايي که در اين حالت موجود است اين مي‌باشد که يک توافق در چارچوب صورت دهند و اجازه دهند که بعداً بر روي شکاف هاي موجود کار کنند يا اينکه مذاکرات را تمديد کنند اما هيچ يک از اين گزينه ها از نظر سياسي براي مدت طولاني بدون اثبات پيشرفت هاي واقعي قابل دوام نيست. کنگره از قبل به اين مذاکرات مشکوک بوده است و مدعي است که ايران در حال وقت تلف کردن است.«جيم والش» کارشناس برنامه هسته اي ايران در موسسه فناوري ماساچوست مي‌نويسد: «يا همين حالا توافق مي‌شود يا هرگز توافق نمي‌شود. اگر شما اين موضوع را ظرف مدت 6 ماه از سر خود باز کنيد، آيا اوباما و روحاني مي‌توانند محکم تر بازگردند و توافق کنند؟ نه اينطور نيست. اميد من اين است که در لحظه آخر، آنها به پرتگاهي که مقابل آن ها است خيره شوند و به اين موضوع پي ببرند که پيامدهاي عدم رسيدن به توافق در زمان حال بسيار بسيار بد است.»

 

 

«چهار چهار» مجلس براي گزينه پنجم

ابتکار از «اميد به پايان دوئل دولت و مجلس بر سر وزارت علوم» سخن گفته و نوشته: در فاصله يک روز پس از اين که مجلس به فخرالدين دانش آشتياني، چهارمين گزينه پيشنهادي حسن روحاني براي وزارت علوم در دولت يازدهم راي اعتماد نداد، وي وزير جديد پيشنهادي خود را به مجلس معرفي کرد تا نشان دهد با احتمال عدم راي اعتماد مجلس، تعيين تکليف تنها وزارتخانه بي وزير کابينه‌اش چقدر برايش اهميت دارد. نکته قابل توجه اين جاست که به نظر مي‌رسد اهالي بهارستان اين بار از گزينه جديد پيشنهادي رضايت دارند و دولت در پنجمين آزمون راي اعتماد خود براي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري کار سختي در پيش نخواهد داشت.نمايندگان مخالف که در زمان معرفي گزينه پيشين فرياد«دو دو» به نشانه مخالفت سرداده بودند، روز گذشته هنگام معرفي وزير پيشنهادي جديد فرياد«چهار، چهار» سر دادند، تا نشان دهند که اندکي از مخالفت هاي پيشين خود در اين باره کاسته اندديروز حسن روحاني در نامه‌اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمد فرهادي را به عنوان وزير جديد پيشنهادي خود براي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معرفي کرد.اين نامه که توسط محمد دهقان، عضو هيات رئيسه مجلس قرائت شد به شرح زير بود:«دکتر علي لاريجاني، رياست محترم مجلس شوراي اسلامي؛ با سلام؛ احتراما در اجراي اصل 133 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران شرح حال و برنامه‌ جناب آقاي دکتر محمد فرهادي براي اخذ راي اعتماد جهت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌شود. حسن روحاني رئيس جمهور».در شرايطي که در هنگام قرائت نامه معرفي دانش آشتياني، وزير پيشنهادي پيشين وزارت علوم به مجلس، نمايندگان با فريادهاي «دو دو» به نشانه مخالفت با گزينه دولت به استقبال وي رفتند، اين بار استقبال وکلاي ملت از وزير پيشنهادي دولت مثبت بود. در هنگام قرائت نامه معرفي فرهادي به مجلس، نمايندگان صلوات فرستاده و با فريادهاي «چهار چهار» موافقت خود را با وي از هم اکنون اعلام کردند.

در همین حال جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع خود به حواشی رای ندادن مجلس به دانش آشتیانی پرداخته و نوشته: ماجراي عدم احراز رأي اعتماد مجلس توسط دانش آشتياني داراي حاشيه‌هائي است كه بعضي از آنها به سايت‌ها درز كرده است. سخنگوي فراكسيون رهروان (وابسته به علي لاريجاني) به "نسيم" گفته است: "آشتياني ضمن مخالفت با درخواست نمايندگان درخصوص تبري از فتنه گفت با اين كار از مجلس رأي مي‌آورم ولي بعداً شرمنده دوستانم خواهم بود."

 

 
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید" dir="ltr" align="justify">
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید" dir="ltr" align="justify">
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید" dir="ltr">
1484 نمایش

نظر دادن