تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 آبان 1393 ساعت 21:22

باهنر: لابی‌گری نوعی امر به معروف است

نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ اگر دولت بخواهد منتظر مجلس دهم باشد به این بهانه که کارکردن با مجلس نهم سخت است؛ یا مجلس بخواهد منتظر دولت دوازدهم باشد با همین استدلال؛ مرتكب اشتباه شده اند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از مهر، برنامه "متن حاشیه" اين هفته به بررسي موضوع آلودگي هوا و حواشي پيرامون آن پرداخت و به اين بهانه به سراغ محمدهادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران و سید مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس رفت و در ادامه نيز با حضور محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي به بررسي پديده لابي گري پرداخت.

محمدهادی حیدرزاده، در پاسخ به سوال مجري برنامه، ضمن رد مخالفت سازمان محیط زیست با تولید بنزین داخلي، گفت: هم اکنون در پالایشگاه تندگویان و شازند اراک بنزین با کیفیت در حال تولید است ولي ایراد ما به بنزین های تولیدی پتروشیمی‌ها بود چرا که معتقدیم بنزین باید از نظر درصدهای حجمی و ترکیبات آروماتیک باید 35درصد باشد.

وي افزود: بنزین تولیدی زمان تحریم که در پتروشیمی ها تولید می شد از نظر بنزن 6 درصد و از نظر ترکیبات آروماتیک تا 70درصد می‌رسید که به دلیل شرایط تحریم و محدودیت ها ناگزیر از تولید آن بودند؛ اما امروز شرایط فرق کرده است.

مديركل محيط زيست تهران افزود: باید شرکت نفت را مجبور کرد تا پالایشگاه‌ها را به سمت استانداردسازی تولید بنزین هدایت کند و کسری خود را با بنزین وارداتی جبران نماید.

وي با اشاره به آلودگی این چند روز اخیر و با اشاره به تاثیر شرایط جوی بر تشدید آلودگی ادامه داد: اساسا قرار نبود تا با تغییر بنزین کل معضل آلودگی هوا حل شود. سال گذشته تهران 3 روز پاک و امسال 12 روز پاک داشته و اين نشان مي‌دهد، هوا بهتر شده است.

حيدرزاده افزود: البته در بحث آلودگی هوا باید مولفه‌های مختلف از جمله مازوت سوزی برخی پالایشگاه‌ها و آلایندگی خودرو‌ها و از این قبیل را هم در نظر گرفت.

اين مقام مسئول در سازمان محيط زيست، 70 درصدآلودگی‌ها را ناشی از منابع متحرک دانست و افزود: بسیاری از خودروها به علت آلایندگی مستقیم در آلودگی هوا دارند.

سید مهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به توقف تولید بنزین پتروشیمی‌، با دخالت سازمان محیط زیست گفت: همان ایام توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها هم گفتیم که نمی‌توان آلودگی را به بنزین پتروشیمی نسبت داد؛ چرا که اساسا بنزین پتروشیمی‌ها در کلانشهرها امکان توزیع نداشت.

وي افزود: از آن گذشته از 60 میلیون لیتر بنزین تولیدی فقط 6 میلیون لیتر آن تولید پتروشیمی‌هاست که آن هم بنزین نبود بلکه رفرمیت پتروشیمی‌ها بود.

این نماینده مجلس هدف محيط زيست از این اقدامات را سياسي كارانه توصيف كرد و گفت: سازمان محیط زیست بیش از آنکه با هدف حفاظت از محیط زیست به مقوله بنزین داخل ورود کند، سیاسی وارد این مساله شد و این مسئله را بهانه‌ای برای توقف بنزین داخل و وارد کردن بنزین خارجی قرار داد.

موسوي ن‍ژاد تاكيد كرد: اين اتفاق در حالي رخ داده که با بررسی کیفیت بنزین وارداتی، کیفیت آنها را از کیفیت بنزین داخلی نیز پایین‌تر یافتیم.

در ادامه اين برنامه، مديركل محيط زيست تهران در پاسخ به سخنان موسوی‌نژاد گفت: نباید با سلامت مردم سیاسی برخورد کرد و اگر این برداشت از رفتار محیط زیست تلقی می شود، اشتباه است.

حيدرزاده افوزد: بحث محيط زيست، بحث سلامت بود، نه واردات بنزین؛ چرا كه بیشترین فشار ما بر وزارت نفت بوده تا کیفیت بنزین را اصلاح کند.

وي در ادامه اظهار داشت: ما با بنزین داخلی مشکلی نداریم و معتقديم باید پالایشگاه‌های داخل بنزین یورو 4 تولید کنند. مشکل ما با بنزین داخل در حوزه فرایند تولید آن بود.

عضو كميسون انرژي مجلس، با رد ادعای مديركل محيط زيست مبني بر کیفیت يورو 4بنزین وارداتی تاكيد كرد: بعد از ارائه ادعای واردات بنزین یورو 4، از مرداد ماه با پیگیری‌هایی که کردیم محیط زیست اذعان کرد که تا مرداد ماه بنزین یورو 4 وارد نکرده است و پس از آن بنزین یورو 4 بوده است.

موسوي ن‍ژاد در پايان تصريح كرد: بعد از این ادعا؛ با بررسی کیفیت بنزین‌‌هاي وارداتی بعد از مرداد، متوجه شدیم، این بنزین ابدا استاندارد یورو 4 را نداشته و واردکنندگان برای اینکه بتوانند بنزن و آروماتیک بنزین وارداتی را پایین بیاورند دست به اقدامات خطرناكي زده اند.

وي افزود: آنها در یکی از مخازن فجیره، بنزین را تفکیک می کنند به گونه‌اي كه حتي پالایشگاه‌ها هم از ایشان تحویل نگرفتند؛ چرا که برخی ترکیبات ناپایدار را به بنزین اضافه کرده بودند و اینهاست كه باعث تشدید آلودگی و بیماری‌ها می‌شود.

لابي يك نوع امر به معروف است!

در ادامه برنامه، محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران مهمان "متن، حاشيه" بود تا از پديده لابي گري سخن بگويد و لابي گري خوب و بد را تشريح كرد.

باهنر در پاسخ به اولين سوال وحيد ايماني مجري برنامه كه پرسيده بود، "شما را به لابي گري در مجلس مي‌شناسند" گفت: لابی یک ابزار نرم خنثی است و به عنوان يك وسيله باید خوب استفاده بشود.اینکه این نسبت را به بنده می‌دهند بستگی به گوینده دارد چرا که برخی با قصد تخریب این نسبت را به بنده می دهند. بنده بخش خوب لابی را نوعی "امر به معروف و نهی از منکر" می دانم چرا که با این روش شخص افکار خود را منتشر می کند. مثلا وقتی کسی کشاورزی را به سمت آبیاری قطره‌اي هدایت می‌کند در واقع لابی کرده است. اما در وجه منفی می‌توان از لابی به عنوان خرید اندیشه‌هاي ديگر یاد کرد تا بتوان حرفی را به کرسی نشاند.

وی درباره نقش لابی‌های انجام شده در رای عدم اعتماد به وزارت آقای آشتیانی اظهار داشت: در مجلس بحث های مختلفی در حوزه های گوناگون می شود و هر نماینده با ایراد سخن درباره موضوع سعی در کسب طرفدار برای اندیشه خود دارد اما این بار دولت در زمینه کسب رضایت مجلس برای وزیر پیشنهادی اش فعال‌تر از گذشته بود.

باهنر با رد اين موضوع كه نیلی احمدآبادی گزينه فرعی دولت بوده و لابي خاصي براي رأي آوري وي صورت نگرفت؛ اضافه کرد:‌ من این نوع برخورد را قبول ندارم. اینکه ما به دلیل اختلافات با نظر رییس‌جمهور بگوییم، گزینه‌ای معرفی شده که میلش به آن نیست، یک تهمت است.

وي افزود: با اين حال ما با شناختی که از جو مجلس داشتیم به دولت پیغام دادیم که این وزیر هم امکان رای آوری کمی دارد و اگر تلاش هم بشود احتمالا بی نتیجه است.

نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي در توضیح پیام خود به دولت خبر داد: بنده به آقای جهانگیری و برخی دوستان دیگر گفتم که این وزیر رای نخواهد آورد.

وي در تبیین این ادعا که جریانی با لابی‌گری مانع رای‌آوری وزیر علوم است، گفت: در دولت یازدهم در مورد وزارت علوم 5 بار بحث جدی شده است. به نظر من رابطه مجلس و دولت بسیار خوب است اما بنده نگران آینده این روابط هستم و معتقدم نباید مسائل کم اهمیت را آن‌قدر بزرگ کرد تا بر روابط مجلس و دولت سایه بیندازد.

نماينده مردم تهران در مجلس نهم، اظهار داشت: همراهی دولت یازدهم و مجلس نهم یک مقطع طلایی را رقم زده است و فرصت بسیار خوبی برای حل برخی معضلات کشور که به گره کور تبدیل شده است را می‌توان حل کرد.

وي افزود: اگر دولت بخواهد منتظر مجلس دهم باشد به این بهانه که کارکردن با مجلس نهم سخت است؛ یا مجلس بخواهد منتظر دولت دوازدهم باشد با همین استدلال؛ مرتكب اشتباه شده اند. و ما هم اکنون بهتر از وضعیت فعلی بین دولت و مجلس را نمی‌توانیم متصور باشیم. درباره وزیر علوم هم وضعیت ویژه ای پیش آمده که باید حل شود.

وی با توجه به عضویت نزدیک به چهل هزار نفر عضو هیات علمی در وزارت علوم گفت: برخی از افراد در این جمع را دولت قبول دارد و برخی از این افراد را مجلس، اما باید افراد مشترک بین این جمع را که مورد نظر دولت و مجلس با هم می باشد را یافت که در بین مشاهیر این جمع حداقل ده تا دوازده نفر مورد قبول دولت و مجلس می توان یافت.

دبیرکل جامعه مهندسین درباره معرفی این افراد به دولت از سوی خود گفت: تا امروز فرصت مذاکره رو در رو پیش نیامده است و با توجه به سابقه ام در مجلس تقریبا همه دولت ها را دیده ام و معتقدم هماهنگی بین دو قوه را به راحتی می توان به دست آورد.

وی درباره تخصیص بالاترین معدل رای آوری وزرای دولت یازدهم در بین دولتهای پس از انقلاب ادامه داد:‌ این نشانه همدلی و همفکری دولت و مجلس است. اما درباره وزیر علوم نه مجلس حق دارد گزینه ای را به دولت تحمیل کند و نه مصلحت دولت است تا این کار را بکند لذا دولت و مجلس باید به گزینه مشترک مورد قبول برسند.

باهنر در تبیین چرایی حساسیت بیشتر مجلس نسبت به دولت درباره سابقه حضور گزینه های مطرح شده در بحث فتنه 88 توضیح داد: ما دو اتفاق داشتیم که یکی در سال 78 و یکی 88 اتفاق افتاد که هر دو نگوار بود و کام خیلی ها را تلخ کرد و هزینه های زیادی را به مردم و کشور وصاحبان منصب متحمل کرد. متاسفانه برخی می گویند حادثه ای بوده و باید فراموش شود اما ما برای این حادثه هزینه داده ایم باید و باید با دقت کاری کنیم که دیگر این اتفاقات رخ ندهد.

اتفاقی که رد سال 78 برای برخی دانشجویان عزیز رخ داد آنچنان رهبر معظم انقلاب را متاثر کرد که البته من آن واژه معروف رهبری را در ذهن ندارم اما شدت بالای تاثر ایشان از آن واقعه پیدا بود. خب در آن سال پیگیری کردند و مساله حل شد اما در سال 88 یک حادثه بسیار بزرگی اتفاق افتاد و می خواستند هزینه بسیار سنگینی را به انقلاب تحمیل کنند و هنوز رهبر انقلاب در مناسبت های مختلف به آن اشاره می کنند و خاطره آن نباید از ذهن ملت پاک شود.

باهنر نماینده تهران با رد کم بودن جدیت خود در برخورد با فتنه 88 گفت: برخی با این چوب می خواستند مرا هم محکوم کنند و من همان موقع بیشترین دفاعم از 13 میلیون رای موسوی بود تا کسی آنها را زاویه دار نپندارد. و ایشان را علاقمند به نظام و انقلاب می دانم و رهبر معظم انقلاب همواره از آرا سال 88 از لفظ چهل میلیون استفاده می کنند و آرا را تفکیک نمی کنند.

نماینده تهران با اشاره به حساسیت نمایندگان در رصد حضور منسبان به فتنه 88 در وزارت علوم ادامه داد: در وزارت علوم یک سری رفتارها، دعواها و تحصنها در یک سری حلقه های وزارت علوم اتفاق افتاد و ما با همکاری آنها با وزارت علوم مشکلی نداریم و از اینکه آنها برخی از این عزیزان می‌آیند و رای نمی آوردند واقعا متاسف می شوم چرا که نیروهای ارزشمندی هستند که انقلاب باید ازآنها استفاده کند اما بحث الان این است که با کسی معرفی شود که هم رییس جمهور به کارآمدی وی اعتماد کند و هم مجلس، مگر اینکه کسی بخواهد از این مساله کلاهی برای خود دست و پا کند!

محمدرضا باهنر در پاسخ به سوالی درباره قصدش درباره لابی کردن در این موضوع گفت: در فکر لابی هستیم و اگر فرصتی بشود در این چند روز خدمت رییس جمهور برسیم و گفتگو کنیم.

نماینده تهران در پاسخ به این ادعا که وی علاقمند به معرفی دکتر زاهدی رییس کمیسیون آموزش به عنوان وزیر علوم می باشد توضیح داد: این ادعا را قطعا رد می کنم علی رغم احترام زیادی که برای دکتر زاهدی قائل هستم. بنده از بیست سالی که دکتر روحانی نماینده بودند، 16 سال را با ایشان همراه بودم و دیدگاه های نزدیک به هم داریم.

وی در ادامه توضیح داد: برخی نمايندگان، در اوایل دولت دکتر روحانی تصور داشتند كه ما باید برویم و همکاران را برای وزارت به رییس جمهور معرفی کنیم ولي من منع می‌کردم؛ چرا که معتقدم نباید حیطه انتخاب دکتر روحانی را کوچک کنیم و دکتر زاهدی هم اصلا در دولت دکتر روحانی نمی تواند بگنجد و حتی وقتی دکتر زاهدی برای وزارت دولت اقای احمدی نژاد معرفی شد، برایم سوال بود که اقای احمدی نژاد و دکتر زاهدی چگونه با هم آشنا شدند.

باهنر افزود: برخی تصور می‌کردند بنده ایشان را به اقای احمدی نژاد معرفی کرده‌ام در حالیکه بعد متوجه شدم، دکتر زاهدی مدتی ریس شورای شهر کرمان بوده و این آشنایی مربوط به آن مقطع است.

مهندس باهنر درباره میزان هماهنگی خود با ریاست مجلس در موضوع لابی کردن گفت: هر نماینده یک رای دارد اما هر نماینده‌ای علاوه بر رای خود، یک حوزه نفوذ رای نیز دارد و گاهی اوقات که مصلحت بدانند این حوزه نفوذ را فعال می‌کنند و فراکسیون ها در این جهت فعالیت می کند. البته از کل تصمیمات گرفته شده در مجلس فقط شاید 5 درصد آن سیاسی باشد. درباره هماهنگی با ریاست مجلس بستگی به موضوع دارد چرا که در برخی موارد با هم موافق و در برخی مواقع نظراتی در مقابل هم داریم.

نایب رییس مجلس نهم درباره هماهنگی وی با ریاست مجلس در جریان استیضاح فرجی‌دانا اذعان کرد: متاسفانه استیضاح ایشان از زمان مطرح شدن تا آمدن در صحن، 6 ماه طول کشید و این طولانی شدن برای این بود که درتلاش بودیم مشکل بین استیضاح کنندگان و وزیر را حل کنیم و بنده به عنوان حکم در بسیاری از آن جلسات حاضر بودم.

وي افزود: اصل اختلاف بر سر چهار موضوع بود که از نظر تئوریک مسائل حل شد اما در عمل حل نشد. لذا همان شب که روز بعدش استیضاح مطرح شد بنده با آقایان وزرا و برخی معاونین رییس جمهور تماس گرفتم و گفتم اگر مفاد آن توافقی که صورت گرفت همین امشب هم اجرایی بشود می توان فردا استیضاح را تحت تاثیر قرار داد اما با احترامی که برای اقای فرجی قائلم یا نخواستند و یا نتوانستند. البته شاید در همان لحظات آخر هم آقای لاریجانی معتقد بودند یک فرصتی به آقای فرجی دانا داده بشود تا شاید بتوانند آن اقدامات را انجام دهند اما بنده مخالف بودم و 6 ماه فرصت را برای ایشان کافی می دانستم.

نماینده مردم تهران درباره ادعای لابی کردن ایشان برای رای آوردن وزارت آقای زنگنه گفت: من در کمترین تاثیر برای همه وزرا به اندازه یک رای خودم تاثیر داشتم و تردیدی در آن نیست و برای برخی وزرا لابی کرده و توضیح بیشتری دادم و برای آقای زنگنه هم همینطور چرا که ایشان را فردی استراتژیک دانسته و دارای سابقه 22 ساله در وزارت می دانم.

باهنر اظهار داشت: گاهی برخی دوستان وزرا (را از سر بی تجربگی) تا 6 ماه اول فقط باید توجیه کرد که کجا رفته اند و باید چگونه وزارتخانه را اداره کنند؛ اما آقای زنگنه در این زمینه فردی استراتژیک می‌دانم و فکر می‌کنم مقوله نفت را خیلی خوب می‌شناسد و خوب می‌تواند اداره کند؛ البته ممکن است در کنار این چند تا ایراد هم داشته باشد.

وی در ادامه با ابراز رضایت از لابی آن روز خود ادامه داد: من با همه وزاری آقای روحانی نشست داشته ام و هفت تا هشت مساله استراتژیک را در کشور دارای مشکل می بینم که مردم فقط دو سه مورد آن را که رو هست می بینند که مابقی زیر خاکستر اند و درباره اینها با وزرا و اشخاص قدرتمند دولت به گفتگو نشسته ام و برایشان توضیح داده ام.

مهندس باهنر با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: این برنامه باید در مجلس نهم به تصویب برسد و نمی توان صبر کرد تا نتیجه مجلس دهم مشخص شود و خواهش می کنم این ارتباط حفظ شده و تعاملات مثبت باشد.

دبیر کل جامعه مهندسان در پاسخ به ادعای منفعت طلبی خود در لابی کردن‌ها گفت: از زمان دولت مهندس موسوی ـ فارغ از اینکه ایشان الان کجاست و انشاالله خداوند ایشان را نجات داده و عاقبت بخیر کند؛ با هم اختلاف داشتیم و گذشت تا وارد مجلس پنجم شدیم و دولت آقای هاشمی با سرعت تعدیل اقتصادی را شروع کرد.

باهنر تصريح كرد: در آن زمان متوجه شدیم برخی مواقع، سرعت تعدیل بسیار بالاست و به مردم فشار می‌آید. اقای هاشمی از ما گله‌مند بود و حتی در نماز جمعه به مجلس انتقاد کرد.

وي افزود: آن روزها عده‌ ای گفتند تو كه راستي بودی چرا امروز چپ شدی؟ بنده هم گفتم من مسیرم را می‌روم؛ منتها آنهایی که قبلا سمت چپ من بودند رفته اند سمت راست من! یعنی اگر برخی را رها کنیم می خواهند حتی نهادهای حاکمیتی را هم به بخش خصوصی واگذار کنند!

باهنر درباره وضعيت حاكم بر دولت نهم نیز گفت: زمانی که آقای احمدی نژاد دولت نهم را شروع کردند، بسیار به دولتش امیدوار بودم.

وي افزود: من در پاسخ به خبرنگاری که پرسید فرق احمدی نژاد دولت نهم با دهم چه بود گفتم، ایشان فرق نکرده بلکه اطلاعات بنده از آقای احمدی نژاد زیادتر شده است. خداوند ایشان را حفظ کرده و عاقبت بخیر کند اما مواضع ایشان بود که فاصله ما را با ایشان زیاد کرد و الا روحیه ما عوض نشده است و از ما گذشته تا به دنبال منافع شخصی باشیم.

نایب رییس مجلس نهم درباره موضوع بررسی وقف دانشگاه آزاد پیرامون لابی کردن ها برای وقف دانشگاه توضیح داد: بنده از اول با وقف دانشگاه آزاد مخالف بودم. این دانشگاه از ابتدا پایه ریزی بسیار مبارک بود در کشور و وجود آن را از برکات جمهوری اسلامی می دانم. البته معنایش تایید همه اتفاقات رخ داده در این مجموعه در طول این سی سال است. برخی در این دانشگاه فکر می کردند که مجموعه دانشگاه آزاد یک سری اموال و املاک هست به نام عده ای به نام هیات موسس و البته این برداشت ما نیز هست و همه اینها برای حاکمیت است و حاکمیت و اموال آن را فارغ از مسائل شرعی نمی توان وقف کرد.

وی در پایان، در پاسخ به چرایی رای مثبت مجلس به وقف این دانشگاه گفت: یک عده فکر می کردند چون اساسنامه این دانشگاه خصوصی است این موسسین مالک دانشگاه آزاد هستند که ما این را قبول نداشتیم.

475 نمایش

نظر دادن