تاریخ انتشار: شنبه, 10 آبان 1393 ساعت 08:10

طرح تازه دولت برای نجات دریاچه ارومیه

پس از گذشت حدود یک ماه از تصویب طرح «نکاشت» در دولت برای احیای دریاچه ارومیه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور استقبال مردم استان آذربایجان غربی را از طرح‌ها و آموزش‌های مشارکتی برای احیای دریاچه ارومیه چشمگیر دانست.

روزنامه ایران: براساس این طرح 50 هزار هکتار از اراضی زراعی در بخش زرینه رود به اجاره دولت در می‌آید و خسارتی که از نکاشتن محصول متوجه صاحبان اراضی می‌شود به آنان داده می‌شود تا آب این بخش به دریاچه ارومیه برسد. اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح نکاشت 2 هزار و 500 میلیارد ریال است که دولت آن را تأمین می‌کند، این طرح سه ساله و موقتی است اما میزان مبلغ خسارت افرادی که زمین‌های زراعی خود را نمی‌کارند فعلاً یک ساله پرداخت می‌شود. طرح نکاشت جزو 26 مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که اجرای آن در زمان کشت پاییزه یعنی از آبان ماه آغاز می‌شود، مجری این طرح استانداری‌های آذربایجان غربی و شرقی است و ستاد احیای دریاچه ارومیه بر آن نظارت دارد. معصومه ابتکار در دومین جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه گفت: اجرای آموزش‌های مشارکتی از کارهای دشواری است که با تلاش و همت مردم و مسئولان در روستاهای انتخاب شده در آذربایجان غربی اجرا می‌شود و از پیشرفت و استقبال خوبی برخوردار است.

وی گفت: اگر طرح‌های آگاهی‌سازی و توانمندسازی زنان روستایی با اجرای طرح کشاورزی پایدار بتواند بخوبی اجرا شود، می‌تواند به عنوان الگویی کارساز برای کل کشور تعمیم داده شود. طرح‌های دریاچه ارومیه و تمام طرح‌هایی که در این زمینه اجرا می‌شوند یک اقدام بلندمدت بوده و دارای ابعاد مختلفی است که باید همه ابعاد این مسأله را در نظر گرفت. به گفته وی، در این زمینه به همان میزان که اصلاح الگوی کشت دارای اهمیت است، برداشت و مدیریت منابع نیز اهمیت دارد.

بارورسازی ابرها منتفی است

ابتکار همچنین گفت: برنامه‌ای در خصوص بارورسازی ابرها در حوزه دریاچه ارومیه نداریم.

وی افزود: اظهارنظرهای برخی در خصوص بارورسازی ابرها در حوزه دریاچه ارومیه مورد تأیید ما نیست و این موضوع به هیچ عنوان در برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه قرار ندارد.

دولت موضوع پارازیت را پیگیری می‌کند

وی در ادامه گفت: رسیدگی به موضوع پارازیت در کشور به منظور حفظ سلامتی مردم در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد.
معصومه ابتکار افزود: موضوع پارازیت‌ها هم‌اکنون توسط وزارت ارتباطات با جدیت پیگیری می‌شود و در این زمینه تاکنون جلساتی با حضور چهار یا پنج دستگاه مرتبط نیز برگزار شده است.

766 نمایش

نظر دادن