تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 آبان 1393 ساعت 21:15

مرحوم دعاگو: گروه‌هایی که چند هزار میلیارد اختلاس کرده‌اند، چند میلیارد هم خرج انتخابات می‌کنند

در اینکه جریان احمدی‌نژاد در حال فعالیت برای انتخابات مجلس است، شکی نیست. این مساله کاملا مشخص است. جریان احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به جایی نخواهد رسید؛ اما باید توجه داشت اشتباهات نخبگان، این جریان را تقویت خواهد کرد.
گروه‌هایی که چند هزار میلیارد اختلاس کرده‌اند، چند میلیارد هم خرج انتخابات می‌کنند

گفتگو با حجت السلام محسن دعاگو، امام جمعه شمیرانات به دعوت ایلنا در این خبرگزاری انجام شد. قسمت نخست و دوم این مصاحبه زمانی منتشر شد که حجت الاسلام دعاگو در قید حیات بودند اما قسمت سوم و پایانی در حالی منتشر می شود که ایشان در قید حیات نیست و مراسم چهلم ایشان نیز امروز (پنجشنبه) در مسجد بلال برگزار می شود.

در دو قسمت نخست مصاحبه، حجت الاسلام دعاگو در خصوص برخی تندروهای در فضای سیاسی صحبت کرده بود. همچنین از تخریب چهره های بزرگ نظام و انقلاب گلایه کرده بود و به مسئله حصر پرداخته بود. در قسمت پایانی این گفت و گو، حجت الاسلام دعاگو در خصوص چگونگی حضور آیت الله هاشمی در نماز جمعه، نحوه ورود تندروها به مجلس آینده و تلاش جریان نزدیک به محمود احمدی نژاد و... نظرات خود را اظهار کرده است:

 

امام جمعه شمیرانات در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تایید صلاحیت‌ها گاهی بر مصلحت‌اندیشی شورای نگهبان استوار می‌شود و کاملا مشخص است که برخی رد یا تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان خیلی هم معقول و منطقی نیست.

حجت‌الاسلام محسن دعاگو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بازگشت آیت‌الله هاشمی به تریبون نماز جمعه عنوان کرد: بنده در این مورد با آیت‌الله هاشمی صحبتی داشتم. نباید فراموش کرد که نماز جمعه فضای عبادت است و ناآرامی، هتاکی، فحاشی، توهین و تهمت با این فضا سازگاری ندارد.

وی افزود: اگر آقای هاشمی احساس می‌کرد که فضای نماز جمعه آرام است و جریان تندرو اجازه می‌دهد، مردم در نماز جمعه آرامش را تجربه کنند، به تریبون نماز جمعه بازمی‌گشت. اما تا زمانی که این آرامش تامین شده و تضمین شده نباشد، آقای هاشمی در تریبون نماز جمعه حاضر نخواهد شد. این را هم می‌پذیرم که جای آیت‌الله هاشمی در تریبون نماز جمعه بسیار خالی است.

حجت الاسلام دعاگو در مورد ارزیابی خود از نحوه ورود برخی گروه‌های تندرو به انتخابات آینده مجلس و همچنین خبرهای منتشر شده در خصوص فعالیت جریان‌های تندروی حامی احمدی‌نژاد در این زمینه گفت: اساسا بسیاری از تخریب‌های این روزها به همین دلیل است. گروه‌هایی که تاکنون توانسته‌اند چند هزار میلیارد اختلاس کنند، طبیعی است که از این میان چند میلیارد آن را هم خرج انتخابات خواهند کرد. در اینکه جریان احمدی‌نژاد در حال فعالیت برای انتخابات مجلس است، شکی نیست. این مساله کاملا مشخص است.

وی با تأکید بر اینکه طیف احمدی‌نژاد به شکل مفصلی در حال تدارک برای ورود به انتخابات است، تصریح کرد: در این میان گروه‌های سیاسی باید مراقب باشند. طرح هرگونه ادعای غیرقابل اثباتی در مورد جریان حامی احمدی‌نژاد، می‌تواند به سوژه‌ای مناسب برای هیاهوی تبلیغاتی در راستای تقویت این جریان تبدیل گردد.

دعاگو خاطرنشان کرد: با این حال، معتقدم جریان احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به جایی نخواهد رسید؛ اما باید توجه داشت اشتباهات نخبگان، این جریان را تقویت خواهد کرد.

امام جمعه شمیرانات با انتقاد از نحوه ارتباط دولت با برخی رسانه‌ها، تاکید کرد: به نظر من عدم توجه دولت روحانی به رسانه‌های معتدل و مستقل به نسبت برخی رسانه‌های تندرو، نوعی کج‌سلیقگی است. تبعیض‌گرایی در حوزه برخورد دولت با رسانه‌ها پذیرفتنی نیست.

وی با تاکید بر ضرورت مقابله با افراطی‌گری در همه عرصه‌ها، یادآور شد: برخی از افراد در کشور، عاقلانه در حال مقابله با تندروی هستند. نظر رهبری هم همین است. مثلا در نیروهای مسلح این مسئولیت را فردی مثل سرلشگر فیروزآبادی انجام می‌دهد. رهبری می‌خواهند دولت را تقویت کنند؛ برای همین،هجمه های تند به دولت را نمی‌پسندند. جریان تندروی در کشور واقعیتی است که از بین نمی‌رود اما باید کنترل شوند.

حجت‌الاسلام دعاگو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان و بحث‌هایی که پیرامون آن وجود دارد، گفت: نظارت فقط باید استصوابی باشد، در این غیر این صورت فایده‌ای نخواهد داشت. نظارت شورای نگهبان، زمان امام(ره) هم استصوابی بود بعد از امام هم استصوابی است. منتها نکته مهم این است که رد و تایید صلاحیت‌ها باید مطالعه شده و سنجیده باشد که گاهی این طور نیست.

وی افزود: مسئله دیگر این است که تایید و رد صلاحیت‌ها باید مبتنی بر قوانین جاری باشد، نه متکی بر مصلحت‌بینی شورای نگهبان؛ چراکه تایید صلاحیت‌ها گاهی بر مصلحت‌اندیشی شورای نگهبان استوار می‌شود که معمولا اشکالات در اینجا ظاهر می‌شود. گاهی کاملا مشخص است برخی رد یا تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان خیلی هم معقول و منطقی نیست.

امام جمعه شمیران ادامه داد: برای مثال در طول چند سال افراد بسیاری برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده‌اند. اگر لیستی از این افراد آماده کنیم و از اعضای شورای نگهبان سوال کنیم آیا واقعا به نظر شما همه این افراد صلاحیت رئیس جمهور شدن را دارند، فکر نمی‌کنم پاسخ آنان مثبت باشد. اینها به این دلیل رخ می‌دهد که تایید و رد صلاحیت‌ها بر اساس احراز صلاحیت در برخی از موارد نیست بلکه بر مبنای مصلحت‌اندیشی سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری، افرادی تأیید صلاحیت شدند که فکر نمی‌کنم هیچ یک از اعضای شورای نگهبان معتقد باشند با این افراد می‌توان کشور را اداره کرد. برخی افراد به لحاظ جسمی قدرت اداره کشور را نداشتند، برخی به لحاظ فرهنگی و عده‌ای از نظر سیاسی صلاحیت اداره کشور را نداشتند. اما در طول این سال‌ها همه این افراد تایید صلاحیت شده‌اند.

حجت الاسلام دعاگو در بیان علت این گونه تصمیمات شورای نگهبان، ابراز داشت: شورای نگهبان در واقع می‌خواهد شرایط برگزاری انتخابات را فراهم کنند. اگر هیچ رقیبی در میان نباشد،انتخاباتی نخواهد بود. انتخاب زمانی معنا پیدا می‌کند که بین گزینه‌های مختلف رقابت باشد، اگر فقط یک نفر وجود داشته باشد، انتخابات بی‌معنی می‌شود.

وی افزود: وضعیت نگران کننده وقتی است که شورای نگهبان صلاحیت افراد ضعیفی را برای انتخابات تایید می‌کند و اتفاقا می‌بینیم یکی از همین افراد، در حال رأی آوردن است. این جا است که همه فعال و نگران می‌شوند که مبادا این انسان ضعیف فردا رئیس جمهور شود. جریان‌هایی در کشور برای از صحنه خارج کردن فرد ضعیف شکل می‌گیرد که البته تشکیل چنین جریان‌هایی هم، خلاف شرع و خلاف قانون است، چرا که زمینه ساز ایجاد تنش های داخلی می گردد.

امام جمعه شمیرانات در پایان، در پاسخ به این سوال که به نظر شما نظارت شورای نگهبان پس از رحلت امام(ره) با پیش از آن چه تفاوتی کرده است، گفت: به نظر من تفاوت خاصی نکرده است. آن زمان هم اشتباهاتی در کار این نهاد بود. به هر حال نباید فراموش کرد که در زمان حضرت امام(ره) بود که فردی مثل بنی‌صدر تایید صلاحیت شد.

817 نمایش

نظر دادن