تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 آبان 1393 ساعت 13:00

خرازی: توافق بستگی به تصمیم 1+5 دارد

رئیس شورای روابط خارجی کشور با اشاره به مهلت مذاکرات جامع و امکان تحقق توافق میان ایران و 1+5‌ تا سوم آذرماه گفت: امکان تحقق توافق بستگی به تصمیم طرف مقابل(1+5) دارد و گرنه ایران برای حل مسائل غربی‌ها مشروط بر اینکه حقوق‌اش تامین شود، آماده است.
خرازی: توافق بستگی به تصمیم 1+5 دارد

ایسنا: کمال خرازی رئیس شورای روابط خارجی در پاسخ به اینکه آیا توافق جامع میان ایران و 1+5 تا سوم آذر را محتمل می دانید، گفت: توافق بستگی به خواست طرف مقابل دارد و اینکه چقدر مسائل بین‌المللی منطقه ای و حتی مسائل خودشان را در نظر بگیرند. آنها نمی توانند در این که ایران با ثبات‌ترین کشور منطقه است، تردید کنند. اگر ادعایشان درست است و معتقدند که دنبال صلح و آرامش هستند به طور طبیعی باید مسائل‌شان را با ایران حل کنند. آن هم به شکلی که حقوق ایران تضییع نشود.

وی ادامه داد: ایران چیزی فراتر از حق قانونی خود در مذاکرات هسته‌ای نخواسته است. ما بر اساس ان‌پی‌تی خواستار احقاق حقوقمان هستیم و طبیعتا از آن هم کوتاه نمی‌آییم. مقام معظم رهبری خطوط قرمز را در مذاکرات خیلی دقیق ترسیم کرده‌اند و مذاکره‌کنندگان هم در همان چارچوب در حال مذاکره هستند. خرازی تاکید کرد: فشار تحریم و زیاده‌خواهی نمی‌تواند مشکل را در مذاکره حل کند. آنها ملت ایران را تجربه کردند که به هر قیمتی بر ارزش‌های خود ایستادگی می‌کند. بنابراین بهترین فرصت برای آنهاست که بتوانند مسائل‌شان را با ایران حل و فصل کنند و ایران به طور طبیعی نقش مثبت خود را در منطقه ایفا خواهد کرد و تا به حال هم این نقش را ایفا کرده است.

وزیر خارجه پیشین کشورمان خاطر نشان کرد: جدایی آنها از ایران به ضرر آنها است بنابراین تحقق توافق به تصمیم آنها بستگی دارد و گرنه ایران برای حل مسئله آماده است اما مشروط بر اینکه حقوق ایران ضایع نشود. خرازی در ادامه در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه یکی از مشکلات در منطقه به ویژه در رابطه با تحولات عراق و سوریه اختلافاتی است که میان کشورهای موثر در منطقه وجود دارد و به نظر می آید ابتدا باید این کشورها دست از حمایت تروریست‌ها در منطقه بردارند، با اشاره به مذاکراتش با قائم مقام سازمان ملل تصریح کرد: آقای الیاسون معتقد بودند برای حل مسئله افراط‌گرایی در منطقه که الان با آن در عراق و سوریه روبرو هستیم باید منابع مالی و ارسال سلاح به این گروه‌های افراطی متوقف شود و این حرف درستی است.

وی خاطر نشان کرد: هرگونه تغییر در منطقه و بهبود شرایط با روش‌های سیاسی در درجه اول امکان‌پذیر است و در همین راستا باید ابتدا جلوی توسعه افراط گرایی را گرفت و بهترین راه برای جلوگیری از توسعه آن قطع منابع مالی، ممنوعیت ارسال سلاح و حمایت سیاسی به تروریست‌ها است. وزیر امور خارجه پیشین کشورمان ادامه داد:‌ متاسفانه شاهدیم که حرکتی موثر در زمینه قطع منابع مالی و ارسال سلاح به تروریست ها صورت نمی گیرد و همچنان حمایت‌های سیاسی از این تروریست‌ها از سوی بعضی از کشورها ادامه دارد.

خرازی با انتقاد جدی از نقش کمرنگ و ضعیف سازمان ملل برای تاثیر در تحولات منطقه و کاهش بحران گفت: متاسفانه سازمان ملل نقش موثری ندارد بنابراین آنچه که تعیین کننده است واقعیتی است که در منطقه وجود دارد. خوشبختانه در عراق با کمک مرجعیت و حضور نیروهای داوطلب در هفته‌های اخیر پیروزی‌هایی را به دست آورد و این حرکت نشان می‌دهد مردم و دولت عراق می‌توانند از عهده مسائل‌شان برآیند و این مقاومت همچنین در سوریه هم خواهد بود. وی افزود: قطع حمایت‌های مالی از گروه‌های تروریستی اولین گامی است که باید برداشته شود و سازمان ملل باید حامی این اقدام باشد.

رئیس شورای روابط خارجی کشور در پاسخ به اینکه سازمان ملل پیشنهادی برای قطع کمک‌های مالی به تروریست ها ارائه داده است گفت: خیر سازمان ملل هیچ نقشی ندارد و پیشنهادی هم ارائه نکرده است و به طور کلی سازمان ملل در شرایط فعلی بسیار ضعیف شده است و در حالی که باید سازمان ملل نقش موثر و تعیین کننده در ایجاد صلح وامنیت بین‌الملل داشته باشد شاهد هستیم که ائتلافهای خارج از سازمان ملل شکل می گیرد و این نشاندهنده ضعف آن است. خرازی گفت: در دیدار با آقای الیاسون در مورد نقش ضعیف سازمان ملل صحبت کردم و تاکید شد که سازمان ملل با وضعیت فعلی پاسخگوی نیازهای بین‌المللی نیست و باید به لحاظ ساختار و اهداف در آن تغییراتی صورت گیرد و قدرت‌های موثر منطقه‌ای و قدرت‌های جدید در حال ظهور باید در ساختار سازمان ملل نقش داشته باشند. در عین حال نمی توان توقع داشت سازمان ملل در این شرایط بتواند در عمل نقش فعالی را در منطقه ایفا کند.

613 نمایش

نظر دادن