تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 آبان 1393 ساعت 12:10

نحوه تغییر قیمت مسکن در محرم + جدول

بازار مسکن دست‌کم به مدت یک‌ماه تحت تاثیر ماه محرم خواهد بود. سال گذشته معاملات مسکن در طول این مدت کاهش یافته، اما پس از پایان محرم دوباره سطح معاملات افزایش پیدا می‌کرد.
دنیای اقتصاد: به اعتقاد برخی از فعالان بازار مسکن در ماه محرم سطح قیمت‌ها تا 5 درصد کاهش می‌یابد. یک مشاور املاک در غرب تهران درباره بازار مسکن در ماه محرم می‌گوید: معمولا در محرم نقدینگی به سوی ساير بازارها از جمله بورس حرکت می‌کند به همین خاطر بازار مسکن با رکود روبه‌رو می‌شود به خصوص اگر ماه محرم در 6 ماه دوم سال قرار بگیرد.

او معتقد است: خریداران در مقایسه با فروشنده‌ها در بازار مسکن، بیشتر به علت اعتقادات مذهبی تصمیم می‌گیرند که در محرم معامله نکنند و اکثر فروشنده‌ها به دلیل ضرر احتمالی وارد بازار فروش نمی‌شوند. این فعال بازار مسکن اضافه می‌کند: در ماه محرم از یکسو فروشنده‌هایی که واقعا پول لازم هستند در بازار مسکن حضور دارند؛ چراکه آنها به هر دلیلی فرصت دست نگه داشتن برای فروش واحدشان را ندارند و از طرف دیگر مالکانی که قیمت‌های کاذب برای فروش واحدشان اعلام کرده‌اند همچنان در بازار حضور دارند تا مبادا مشتری را که خام پرداخت چنین نرخی شده است از دست بدهند.

یکی از دلالان بازار مسکن در شرق تهران هم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: معمولا در این ماه میانگین خرید و فروش املاک به صفر نزدیک می‌شود، اما بازار اجاره با رونق ضعیفی همراه است، زیرا مستاجرانی که زمان قراردادشان در این ماه به پایان می‌رسد مجبور هستند برای تمدید یا جابه‌جایی به بازار مراجعه کنند که اکثریت این مستاجرها زوج‌های جوان هستند.

بر اساس مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد» بازار مسکن در محرم نشان می‌دهد که فقط فروشنده‌های پول لازم در بازار معاملات باقی می‌مانند، به همین خاطر یکی از مشاوران املاک در جنوب تهران دراین باره به خریدارانی که بودجه کافی برای خرید ندارند، توصیه کرد: اگر خریداری هر زمان هر ملکی را در هر منطقه‌ای با قیمت ارزان خریداری کند، مطمئن باشد که سود کرده است به همین علت محرم به دلیل اینکه تعداد اوکازیون‌ها در بازار افزایش می‌یابد فرصت مناسبی برای شکار چنین خریدهایی است.

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نيز درباره معاملات مسکن در محرم می‌گوید: هر چند معاملات مسکن با ورود به ایام محرم با کاهش طبیعی مواجه می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های باقی مانده از سال93 حجم معاملات چه در حوزه خرید و فروش و چه در حوزه اجاره در مقایسه با مدت مشابه سال92 با افزایش همراه شود.

عقبایی تاکید می‌کند: به‌رغم کاهش تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در مهرماه نسبت به شهریور 93، حجم معاملات در مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. در تهران نیز 13 هزار و 403 قرارداد خرید و فروش در مهرماه 93 به ثبت رسیده است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 9 هزار و 248 قرارداد بوده است.

در جدول زیر نرخ‌های پیشنهادی آپارتمان‌هایی که زیر نرخ میانگین منطقه برای فروش گذاشته شده‌اند
می آیند:

1196 نمایش

نظر دادن