تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 آبان 1393 ساعت 08:50

همزمان با رأی اعتماد در فيس‌بوک و توييتر چه مي‌گذرد؟

به گزارش آخرین نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، نيازي نيست به راديو و تلويزيون دسترسي داشته باشيد تا از اخبار و مذاكرات مجلس در روزهاي حساس و خبرسازش مطلع باشيد فقط كافي است يك سري به فيس‌بوك و توييتر بزنيد تا ريز و درشت اتفاق‌ها را دريابيد.

اين هم براي خودش رسمي شده كه همزمان با اتفاقات مهم عده‌يي پاي كامپيوتر يا با گوشي‌هاي همراه خود نه تنها اخبار و حاشيه‌ها كه تحليل‌ها و گمانه‌زني‌هاي‌شان را نيز با ديگران به اشتراك مي‌گذارند.

هر بار كه رييس‌جمهور صحبت‌هاي زنده در تلويزيون دارد يا جلسه مهمي در مجلس جريان دارد فضاي مجازي هم پركارتر مي‌شود. امروز هم يكي از پركارترين روزهاي فضاي مجازي براي ايرانيان بود.

در چنين روزهايي به راحتي مي‌توان دريافت كه اهالي دنياي مجازي در ايران روي چه موضوعاتي حساسيت دارند و حتي ميزان حساسيت‌شان به افراد و چهره‌هاي سياسي نسبت به واكنش و نوع صحبت‌هاي‌شان مشخص مي‌شود.

مرد اول امروز خبرها محمود نيلي، وزير پيشنهادي علوم بود كه نتوانست از مجلس اصولگرا راي اعتماد بگيرد و وزارت علوم همچنان بي‌وزير ماند.

واكنش‌ها به اين ماجرا و مشروح صحبت‌هاي موافقان و مخالفان در شبكه‌هاي مجازي زياد بود و در اين ميان شايد واكنش حسن روحاني در توييتر بود كه توجه همه را جلب كرد. او همزمان با اعلام خبرراي عدم اعتماد مجلس اين پيام را ارسال‌كرد: افكار عمومي قضاوت خواهد كرد.

افكار عمومي نه فاصله را مي‌پذيرد نه لجبازي را؛ واكنشي كه در ميان بسياري از كاربران وجود داشت و همه دلايل مخالفان را بهانه مي‌خواندند و معتقد بودند مجلس به لجبازي با دولت كمر بسته است و اما در اين ميان عده‌يي هم از دولت ناراضي بودند و بر اين باور بودند دولت در دفاع از خود و وزير پيشنهادي‌اش بايد محكم‌تر از اين حرف‌ها مي‌ايستاد.

برخي نوشته بودند دولت يار قدر در مجلس ندارد و تنهاست و آنقدر كه مخالفانش قدر هستند موافقانش نيستند و نمي‌توانند از پس چنين مخالفاني بربيايند. در اين ميان اما تحليل‌ها و گمانه‌زني‌هاي كاربران كه معمولا شهرونداني عادي اما حساس به جريانات سياسي و اجتماعي هستند قابل توجه بود.

بسياري معتقد بودند حالا كه وزير پيشنهادي راي اعتماد نگرفت پس طرح استيضاح وزير ارشاد هم فعلا معلق مي‌ماند و علي جنتي تا مدتي در امان است. عده‌يي هم از اين مي‌گفتند كه مجلس به اين فكر نمي‌كند كه وزارتخانه مهمي مانند وزارت علوم بي‌وزير مانده و عده‌يي هم از همه اتفاقات مجلس به اين نتيجه رسيدند كه نبايد هيچگاه با صندوق راي قهر كرد زيرا نتايج قهر با صندوق راي مي‌شود وضعيت كنوني.

يكي از نكات جالب ديگر در اين روزها حساسيت افراد روي يك‌سري واژه است و استفاده از يك‌سري واژه‌ها از سوي افراد مختلف در قضاوت در موردشان در فضاي مجازي تاثيرگذار است كه يكي از رايج‌ترين اين واژه‌ها «فتنه» است.

نكته قابل تامل ديگر در شبكه‌هاي مجازي توجه به حواشي است. برخي حاشيه‌ها در خبرگزاري‌هاي رسمي از اهميت چنداني برخوردار نيستند زيرا ممكن است فاقد ارزش خبري باشند اما تمام حواشي جريانات خبرساز در شبكه‌هاي مجازي به اندازه اخبار رسمي مهم هستند و چه‌بسا گاهي پررنگ‌تر هم شوند.

يكي از سوال‌هاي رايج در توييت‌ها و پست‌هاي امروز اين بود كه آن نامه‌يي كه علي لاريجاني جلوي پخش آن را در مجلس گرفت چه بود‌؟ كه گاهي حس طنزنويسي و شوخ طبعي كاربران را نيز بر‌مي‌انگيزد.

701 نمایش

نظر دادن