تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 آبان 1393 ساعت 08:30

نسبت معکوس آرای نیلی و فرجی دانا

به گزارش آخرین نیوز به نقل از روزنامه ایران، رأی عدم اعتماد به سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم، تنها «بی میلی» به «محمود نیلی» نبود. با نگاهی به سیر آرای مجلس به دو وزیر پیشنهادی پیشین، کارت زرد و استیضاح رضا فرجی دانا به نظر می‌رسد که جناح حاکم بر مجلس با سیاست‌های مدیریتی ارائه شده برای این وزارتخانه مخالف است و همه را از یک جنس می‌داند. آرای ارائه شده در پنج بار رأی‌گیری در مجلس برای وزرای پیشنهادی علوم، واقعیت مهمی را روشن کرد و آن تشابه  تعداد آرای جعفر میلی منفرد و محمود نیلی است.

شمار ارای مخالفان در هر دو دوره حول عدد 160 می چرخد. چه آنکه نیلی 160 رأی مخالف و میلی منفرد 162 رأی مخالف به دست آوردند.

آرای مخالف و موافق رضا فرجی دانا و محمود نیلی در روزی که صلاحیتشان برای وزارت در مجلس بررسی می‌شد، نسبت معکوس داشت. فرجی دانا فقط 70 رأی مخالف داشت، اما نیلی فقط 79 رأی موافق کسب کرد.  فرجی دانا 159 رأی موافق داشت اما نیلی 160 رأی مخالف کسب کرد.  همان طور که 70 رأی مخالف استیضاح فرجی دانا و 79 رأی موافق نیلی نشان دهنده رأی خالص حامیان دولت در مجلس است، 162 رأی مخالف به میلی منفرد به انضمام 149 رأی به کارت زرد فرجی دانا و 145 رأی به استیضاحش و نهایتاً 160 رأی منفی به وزارت نیلی نیز گویای سازماندهی جناح مخالف دولت در چنین بزنگاه‌هایی است.

مقاطعی که فراکسیون رهروان ولایت به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس با‌وجود موافقت و همراهی کلی اش با سیاست‌های دولت، «سکوت» پیشه کرده و سازمانی وارد عمل نشده است. چه در زمان بررسی سؤال اعضای جبهه پایداری از فرجی دانا، چه در زمان استیضاحش و چه این بار در زمان بررسی صلاحیت محمود نیلی، این فراکسیون، تصمیم‌گیری را به خود اعضا واگذار کرد. سکوتی که به نفع جناح مخالف دولت تمام شد.

ترکیب نمایندگان موافق وزرای پیشنهادی و مخالف نیز کم و بیش یکسان به نظر می‌رسد. کما اینکه نمایندگانی چون جعفرزاده و عثمانی که از مخالفان استیضاح فرجی دانا بودند در موافقت با وزارت نیلی هم حرف زدند و نادران که مخالفتش با ماندن فرجی دانا را نشان داده بود، در مخالفت با نیلی هم نطق کرد. البته صف بندی نمایندگان در جلسه استیضاح فرجی دانا به مراتب جدیتر از دیروز می‌نمود. کما اینکه علاوه بر نادران، چهره‌های شاخص مخالف  دولت همچون زاکانی و زارعی هم در روز استیضاح فرجی دانا سخن گفتند اما دیروز از بزرگان این جریان کس دیگری نبود.

استفاده از تکنیک‌های خبرسازی علیه وزرای دولت هم در روز استیضاح بیشتر به کار گرفته شد تا در جلسه دیروز. در جلسه علنی 29 مردادماه، سه کلیپ علیه فرجی دانا در صحن علنی پخش شد اما دیروز خبری از فیلمسازی نبود. در عوض همان طور که علیه استعلام‌های فرجی دانا از وزارت اطلاعات برای انتصاب معاونانش خبرسازی شد، این بار هم درباره رأی مخالف شورای عالی انقلاب فرهنگی علیه ریاست نیلی در دانشگاه تهران خبرسازی شد که کذب هر دو مورد اثبات شد.

در هر سه جلسه‌ای که به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت علوم اختصاص داشت، مخالفان بیش از آنکه به سابقه مدیریتی، اجرایی و علمی گزینه‌های معرفی شده بپردازند، به حواشی ای چون مسائل سال 88 پرداختند و از عبارت تکراری «ارتباط با فتنه» استفاده کردند.

795 نمایش

نظر دادن