تاریخ انتشار: شنبه, 03 آبان 1393 ساعت 14:44

دلایل سقوط قیمت نفت از نگاه جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور با تشریح دلیل سقوط آزاد قیمت طلای سیاه از افزایش عرضه نفت مازاد به عنوان عامل کاهش قیمت‌ها یاد کرد و گفت: ایران تاکنون درخواستی برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک ارائه نکرده است.

مهر: اسحاق جهانگیری در جمع خبرنگاران در واکنش به سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، گفت: برخی کشورها تولید خود را بیش از آنچه باید افزایش داده‌اند و عرضه و تقاضا را در بازار نفت به هم ریختند.

معاون اول رئیس جمهور با اعلام اینکه افزایش عرضه مازاد نفت توسط برخی از کشورها به ضرر کل تولید کنندگان نفت در جهان است، تصریح کرد: این کشورها باید هر چه سریع تر میزان عرضه مازاد نفت خود در بازار را اصلاح کنند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه تاکنون برخی از کشورها تقاضای نشست اضطراری اوپک را مطرح کرده اند، اظهار داشت: ایران تاکنون درخواستی برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک ارائه نکرده است و این درخواست نیاز به بررسی بیشتر وضعیت بازار نفت دارد.

قیمت نفت خام در ساعات پایانی روز گذشته بار دیگر در معاملات جهانی کاهش یافت به طوری که بهای نفت برنت دریای شمال و نفت شیرین امریکا با سقوط قیمت روبرو شد.

بر این اساس قیمت نفت دبلیو.تی.آی آمریکا به کاهش خود ادامه داد و نفت شیرین آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با یک دلار و هشت سنت کاهش به ٨١ دلار و یک سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر در پایان معاملات روز جمعه (٢ ابانماه) به ٨٦ دلار و ١٣ سنت رسید که در مقایسه با روز پیش از آن ٧٠ سنت و در مقایسه با جمعه گذشته سه سنت کاهش نشان می دهد.

افزایش عرضه نفت توسط عراق و لیبی با توجه به مشکلات سیاسی در این دو کشور عربی مهمترین عامل کاهش بهای طلای سیاه در روز گذشته بوده است.

علاوه بر این، در معاملات روز گذشته هم تایید ابتلای یک فرد به ویروس ابولا در نیویورک، قیمت نفت خام برنت را به ٨٦ دلار در هر بشکه کاهش داد.

رویترز گزارش داده است: تایید ابتلای یک پزشک در نیویورک به بیماری ابولا موجب شد تا قیمت نفت روز گذشته (جمعه ٢ آبانماه) به دلیل نگرانی‌ها از وضع محدودیتهای مسافرتی و در نتیجه کاهش تقاضا برای سوخت هواپیما در کنار رشد ضعیف اقتصاد کشورهای غربی موجب کاهش بیشتر قمیت نفت شود.

602 نمایش

نظر دادن