تاریخ انتشار: شنبه, 03 آبان 1393 ساعت 10:02

چهره اسیدپاش شناسایی شد؟

تاکنون تعدادی مظنون در رابطه با این حوادث دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. تاکنون چندنفر در این ارتباط دستگیر شده‌اند و پرونده مهم‌ترین مظنون در حال بررسی اطلاعاتی است.
با شناسایی چهره مظنون اصلی اسیدپاشی‌های اصفهان، تحقیقات کارآگاهان و کمیسیون تحقیق بعد از گذشت ١٠روز از رسانه‌ای شدن این خبر در مرحله تازه‌ای قرار گرفت.
 
به گزارش شهروند، در پی ابلاغیه رحمانی‌فضلی، رئیس شورای امنیت کشور پیرامون ضرورت بررسی و رسیدگی دقیق به موضوع اسیدپاشی در شهر اصفهان، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و دبیر شورای امنیت به اصفهان سفر کرد. سردار حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به منظور بررسی اقدامات انجام شده در زمینه پرونده اسیدپاشی به اصفهان بعد از شرکت در جلسه شورای تأمین استان در جریان جزییات پرونده و سرنخ‌های طلایی کارآگاهان قرار گرفت.
 
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با حضور در جمع خبرنگاران از شناسایی مظنون اصلی اسیدپاشی‌های اخیر خبر داد و گفت: «از طرف شورای امنیت کشور مأموریت یافتم که برای پیگیری مسأله اسیدپاشی اصفهان سفری به این شهر داشته باشم و در جلسه شورای تأمین استان گزارش اقداماتی را که در این‌خصوص انجام شده دریافت کردم. تاکنون تعدادی مظنون در رابطه با این حوادث دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. تاکنون چندنفر در این ارتباط دستگیر شده‌اند و پرونده مهم‌ترین مظنون در حال بررسی اطلاعاتی بوده، البته این ظن براساس شواهد قوی‌تر شده چراکه فرد مورنظر مورد تأیید قربانیان قرار گرفته است. طبق شواهدی که تاکنون به دست آمده اسیدپاشی‌های اصفهان توسط یک نفر انجام شده و به هیچ‌عنوان سازمان‌یافته و گروهی نبوده است.»
 
سردار ذوالفقاری درباره روند پیگیری پرونده گفت: «قرارگاه و ستاد بازپرسی ویژه‌ای برای پیگیری موضع اسیدپاشی‌های اصفهان تشکیل شده و این موضوع با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در حال پیگیری است. با توجه به مجموع بررسی‌های فنی و اطلاعاتی انجام شده تا این لحظه به‌طور قطع اعلام می‌کنیم که این اقدامات سازمان‌یافته و کارگروهی نبوده است و تحقیقات نشان می‌دهد که این اسیدپاشی‌ها توسط یک نفر انجام شده گرچه در روند رسیدگی معلوم می‌شود که این فرد همدستانی داشته است یا خیر.  با اعلام رئیس دادگستری اصفهان اگر اتهام متهم پرونده قطعی شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مجازات می‌رسد.»
 
وی با اشاره به این‌که این فرد به هیچ گروه یا جریان خاصی وابسته نیست، تأکید کرد: «آخرین اسیدپاشی در  ٢٣مهرماه انجام شده و در آخرین بررسی با حضور شورای تأمین استان مشخص شده است که در این ارتباط تنها ٤نفر به نیروی انتظامی مراجعه و پرونده قضایی تشکیل داده‌اند و مابقی شایعاتی که در فضای مجازی درباره تعداد این افراد شنیده می‌شود صحت ندارد.»
 
با این حال روز جمعه سرهنگ حسین حسین‌زاده جانشین فرمانده انتظامی اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «هنوز مظنون اصلی پرونده اسیدپاشی در اصفهان دستگیر نشده است، البته افرادی در این پرونده در حال شناسایی و بازداشت هستند و تحقیقات همچنان ادامه دارد. در چند روز گذشته تصویری ساختگی از مظنون اصلی در فضای مجازی منتشر شده و از شهروندان خواسته شده این فرد را شناسایی کنند که این امر واقعیت ندارد و هنوز تصویری از مظنون برای شناسایی تأیید و منتشر نشده است. جانشین فرمانده انتظامی اصفهان با بیان این‌که احتمال تکرار اسیدپاشی در اصفهان صفر است، گفت:  «هرگونه انتشار اخبار کذب در مورد این پرونده قطعا پیگرد قانونی دارد و افراد متخلف دستگیر می‌شوند.»
 
آمار اسیدی در نصف جهان
 
 جهانبین حسن‌خانی مسئول روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حالی آمار قربانیان اسید از ابتدای‌ سال‌جاری در اصفهان را ١١نفر اعلام کرد که سیدحسن‌هاشمی، وزیر بهداشت با ارایه گزارشی از آمار متناقض سوختگی با اسید در اصفهان، گفت:  آن‌طور که به من اطلاع داده‌اند از ابتدای ‌سال ٩ مورد اسیدپاشی صورت گرفته که اغلب سرپایی درمان شده‌اند، البته ٤ مورد از این موارد مرد بوده‌اند.
 
هاشمی درباره سایر قربانیان اسیدپاشی‌های اخیر نیز گفت: «‌درصد ضایعات سایر قربانیان کم است. تنها یک مورد نیز در بیمارستان اصفهان بستری است که سفارش‌های لازم را برای انجام عمل چشم او کرده‌ام.»با این حال جهانبین حسن‌خانی مسئول روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توضیح درباره آمارهای اعلام شده از اسیدپاشی در اصفهان گفت: «از ابتدای امسال تاکنون ١١نفر به‌دلیل سوختگی با اسید که ناشی از حادثه یا اسیدپاشی در اثر درگیری و مسائل شخصی یا تهاجم از سوی افراد ناشناس بود به بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) شهر اصفهان مراجعه کرده‌اند. ما همه این آمار و اطلاعات را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم و ممکن است وزیر بهداشت فرد منتقل شده از اهواز و خانمی که بر اثر حادثه دچار سوختگی شده را جزو آمار نیاورده باشد.» دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم که تاکنون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی شفافی در مورد جزییات حوادث اسیدپاشی منتشر نكرده بود صبح روز پنجشنبه جزئیاتي دقيق از وضعيت قربانیان اسيدپاشي ارایه کرد.
 
براساس خبر منتشر شده از این دانشگاه «از ابتدای مهرماه تاکنون ۴مورد اسیدپاشی روی خانم‌ها در اصفهان صورت گرفته که ٢مورد سطحی و به صورت سرپایی درمان شده و ٢مورد که دارای آسیب بیشتری بودند بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اند.» دختر ۲۶ساله با ٢٥‌درصد سوختگی دهم‌مهرماه‌ سال‌جاری حوالی ساعت ۳۰دقیقه بامداد توسط اورژانس شهر به این مرکز منتقل شده که از ناحیه سر و صورت، هردو چشم، گردن و سینه آسیب دیده و درمان وی تا ١٥مهرماه در این مرکز ادامه داشت. به‌رغم وجود تیم چشم‌پزشکی مجرب در اصفهان، پدر بیمار تقاضای انتقال به تهران جهت درمان چشم‌های فرزندش را داشت که با رضایت شخصی ترخیص و توسط خانواده به تهران منتقل شد. مورد دوم که منجر به بستری شد، خانم ۲۵ساله دیگری بود که با ۱۲‌درصد سوختگی ٢٣مهرماه امسال حوالی ساعت ٥٠: ١٩ توسط اورژانس شهر به این مرکز منتقل شد. او از ناحیه سر و صورت، گردن، چشم‌ها ( به‌خصوص چشم چپ) سینه و دست‌ها آسیب‌دیده که روند درمان او همچنان ادامه دارد.
 
برخورد قاطع با آبپاشان و شایعه‌پراکنان
 
انتشار اخبار ضدونقیض و تهدید‌های خیابانی دختران توسط افراد غیرعادی این روزها حاشیه پررنگی را پیرامون جنایت‌های اسیدی در اصفهان قرار داده است. غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران درباره طرح برخورد با افرادی که در سطح جامعه رعب و وحشت ایجاد می‌کنند، گفت: «دستگاه قضایی با افرادی که تحت‌عنوان اسید اقدام به پاشیدن آب به صورت زنان می‌کنند، برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد؛ زیرا تهدید افراد و سلب امنیت و آسایش شهروندان در زمره مصادیق مجرمانه به شمار می‌آید. قانون‌گذار برای کسانی که با هیاهو و جنجال موجب سلب آسایش شهروندان می‌شوند مجازات در نظر گرفته است، بنابراین با این قبیل اقدامات برخورد قاطع خواهد شد.
 
دستگیری ٢مرد به اتهام شایعه‌پراکنی
 
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان این‌که سرنخ شایعات اسیدپاشی‌های اصفهان در فضای مجازی به یکی از شهرهای جنوبی کشور رسید، گفت: «طی تحقیقات پلیس فتا، ٢نفر از کسانی که در فضای لاین، خبرهای کذب را در این خصوص منتشر می‌کردند، شناسایی شدند و مشخص شد که این افراد از خارج از استان اصفهان و در یکی از شهرهای جنوبی کشور هستند، لذا تیم ویژه‌ای برای دستگیری آنها به این شهر اعزام و متهمان دستگیر شدند.»
1252 نمایش

نظر دادن