تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 مهر 1393 ساعت 14:29

آخرین اخبار اسیدپاشی اصفهان از زبان احمدی‌مقدم

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه سرنخ‌هایی از حادثه اسیدپاشی اصفهان به‌دست آمده که براساس این اطلاعات، مظنونین شناسایی شده‌اند، گفت: در این جنایت انگیزه ‏فرد یا افراد مشخص نیست و بنا بر گفته قربانیان در ظاهر ضارب یک‌نفر بوده است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم فرماندهی ناجابه گزارش آخرین نیوز، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تقویت مرزهای کشور و حوادث اتفاق افتاده در سراوان اظهار کرد: از سال‌های گذشته در مرزهای شرقی عملیات انسداد مرز و تقویت یگان‌های مرزی آغاز شده و بخشی از مرزهای حوزه سراوان و پیشین، مکان‌هایی که در تاریخ راه‌های مرزی نداشتند ‏و مناطق صعب العبور بودند با همت یگان‌های سپاه و یگان‌های مهندسی در حال اجرای طرح های انسداد مرزی است که این کار امسال سرعت بیشتری گرفته است.

وی افزود: دولت قول تامین ‏اعتبارات در این مورد را داده که با این وجود راه مرزی و استقرار واحدهای مرزی در بخش‌های باقی‌مانده کامل شود که انتظار داریم مجلس نیز همت کند ‏و برای سال آینده اعتبارات مناسبی اختصاص دهد تا عملیات انسداد مرزهای شرقی به نقطه مطلوبی برسد.

سردار احمدی مقدم تصریح کرد: در صورت عدم تامین اعتبار لازم، برنامه اتمام راهی که ‏کشیده شده مانند آسفالت کردن، رساندن آب و برق و تجهیزات اداری و الکترونیکی و سیم خاردار، احداث دیوار و کانال برای ‏انسداد مرز طولانی می شود.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به عملیات های تروریستی در مناطق مررزی افزود: اقدامات تروریستی عمدتا در همین منطقه و نقاط مرزی تمرکز دارد و متاسفانه ما هنوز در انسداد مرز مشکل داریم که با سرعت گرفتن کار این مشکل ‏کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: در هر صورت تا زمانی که عقبه گروه تروریستی در کشور همجوار است و آزادی عمل دارند حتی اگر ما تجهیزات را ایجاد کنیم ‏اینکه از خاک همسایه به پاسگاه ما حمله شود هیچگاه دور از ذهن نیست.

سردار احمدی مقدم با اشاره به توان و ظرفیت بالای داخلی در کشور و ضرورت همکاری بیشتر کشورهای همسایه گفت: امیدواریم کشور پاکستان متعهدانه‌تر از گذشته عمل کند و امنیت ‏دو سوی مرز تامین شود و حتی اگر امروز پاکستان کنترل خوبی برروی مرزهایش داشت می توانستیم بگوییم ما مشکلی در درون نداشتیم ولی روی ‏وضعیت کشورهای همجوار نمی‌توان حسابی باز کرد و باید روی توان خود برای حفظ امنیت و مردم خود حساب کنیم و امیدواریم با سرعت گرفتن ‏اقدامات از این حوادث پیشگیری کنیم.

به گفته قربانیان حادثه اسیدپاشی اصفهان، ضارب یک‌نفر است

فرمانده نیروی انتظامی‌ در پاسخ به سوالی درباره حوادث اسیدپاشی در اصفهان گفت: اسید پاشی یک عمل بسیار زشت و شنیع است و این یک رفتار زشت و یک عمل جنایتکارانه و شاید زشت تر از قتل باشد و براساس آمار ‏موجود، قربانیان حوادث اسدپاشی در چند سال گذشته حدودا هشت مورد بوده است.

وی افزود: سرنخ‌هایی به دست آمده که براساس این اطلاعات مظنونین شناسایی شده‌اند و امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسیم.

سردار احمدی مقدم تصریح کرد: در این جنایت انگیزه ‏فرد یا افراد مشخص نیست و بنا بر گفته قربانیان در ظاهر ضارب یک‌نفر بوده است.

وی افزود: در حال شناسایی مظنونان هستیم تا به نتیجه برسیم، البته ما هنوز نتوانستیم بفهمیم انگیزه چیست، از سویی رسانه‌های خارجی آن را به موضوع حجاب نسبت می دهند که این اصلا واقعیت ندارد چون اینها خانواده های متدین و متعهدی هستند و چنین عاملی مردود است.

سردار احمدی مقدم با اشاره به تصورات نادرست و شایعات درباره انگیزه‌های اسیدپاشی تصریح کرد: اگر کسی هم تصور ارتباط بین اسیدپاشی با مسئله حجاب دارد باید بگوییم فرضی باطل است چون چه بسا دستانی بخواهند به این مسئله دامن بزنند و مبارزه با فساد و فحشا را لکه دار کنند که ما به هیچ وجه این گونه موضوعات را برنمی‌تابیم و حتما دنبال می‌کنیم و مطمئن هستیم دستگاه قضایی شدیدترین مجازات را برای عامل و عاملان در نظر می‌گیرد.

مردم خود مراقب ورود انحرافات در عزاداری‌ها باشند

فرمانده نیروی انتظامی‌ در پاسخ سوالی درباره مقابله با بدعت‌های عزاداری‌ها گفت: ستاد مناسبت‌های مذهبی که تابع شورای فرهنگی و عمومی است در این مورد مسئولیت دارد و نیروی انتظامی وظیفه ترافیکی و امنیتی و انتظامی را برعهده دارد که برهمین اساس باید گفت این مسائل به آن ستاد برمی گردد و تا به‌حال جلسات خودشان را در این زمینه گذاشته اند.

سردار احمدی مقدم تصریح کرد: ستاد با توجه به عملکردها این مسائل را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و حل می‌کند که عزاداری‌ها تسهیل بشود تا مردم بتوانند با آن آداب سنتی و فرهنگی و اسلامی‌خود در عزاداری‌ها شرکت کنند و ما هم همراه و خادم مردم هستیم و در چارچوب  تصمیمات عمل می‌کنیم.

وی افزود: مردم خود مراقب هستند که نگذارند  انحرافات وارد عزاداری‌ها شود و همین روش‌های سنتی که مورد تائید و توصیه امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب بوده در پیش گرفته و مردم این عزاداری ها را پرشور  برگزار کنند و نیروی انتظامی هم در کنار مردم حافظ امنیت و روان کننده ترافیک است.

قانون حمایت از  آمران معروف و ناهیان از منکر شفاف‌سازی شود

فرمانده نیروی انتظامی‌با اشاره به قانون‌حمایت از  آمران معروف و نهی از منکر گفت: این کار بسیار خوبی است و اصل این قانون که حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را ضابطه مند و قانونمند می کند هم رفتار آمران و ناهیان را و هم حمایت های آنها را مشخص می کند و تکلیف جامعه و مردم را نیز همگان می‌دانند.

سردار احمدی مقدم افزود: استان مرکزی در کاهش تصادفات، کشته ها و مصدومان ترافیکی  بهترین عملکرد را در بین استانهای کشور داشته است.

وی افزود: در نظرسنجی که تیم‌های دانشگاهی بیرونی انجام می دهند این استان در بین 8 استانی که بررسی کردیم بالاترین سطح رضایت را داشت، این درحالیست که در گذشته در میانه و نیمه پایین جدول بود که نشان می‌دهد عملکرد همکاران من توانسته تا اندازه ای نظر مردم را جلب کند که البته ما به این حد راضی نیستیم و با توجه به ظرفیت های بهتری که وجود دارد باید تلاش بیشتری بکنیم.

سرقت و اعتیاد رایج ترین جرایم در کشور

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سوالی درباره جرایم شایع کشور گفت: سرقت و مواد مخدر شایع ترین جرم در کشور است که اگر همه جرایم را جمع کنیم حدود 5 هزار فقره است ولی سرقت به طور حدودی بین 1800 تا 2 هزار فقره در روز ثبت می‌شود.

وی افزود: حالا شایع ترین جرم وابسته به اعتیاد بوده چون پایه همه این جرایم است چراکه ولگردی ناشی از اعتیاد، فروشندگان خرد و سارقان همه در یک حلقه کلی مرتبط هستند که منشا همگی اعتیاد است.

سردار احمدی مقدم به آمار استانی اشاره کرد و گفت: در استان مرکزی نیز حدود 30 فقره سرقت در روز وجود دارد ولی آمار بقیه جرایم 1 فقره در روز است که این آمار در برابر این 30 فقره بوده است.

جرایم باید قدرت بازدارندگی بیشتری داشته باشند

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ سوال خبرنگار تسنیم درباره اینکه جرایم به عنوان آخرین راهکار در حوزه راهنمایی و رانندگی است، ولی با افزایش جریمه‌ها هنوز شاهد تلفات جاده‌ای هستیم چه اقدامی در دست اجرا دارید، گفت: نرخ جریمه‌ها زیاد نیست چون اگر زیاد بود بازدارندگی ایجاد می کرد و این موضوع را نیز قانون روشن کرده و ما از عزیزان در دبیرخانه هیئت دولت هم گله مندیم که از ابتدای اردیبهشت باید هر 3 سال یکبار  برابر تورمی که بانک مرکزی اعلام کرده جریمه‌ها به روز بشود.

سردار احمدی مقدم افزود: این بازدارندگی افت کرده و ما امسال باید بالای 10 درصد کاهش داشته باشیم ولی اکنون به 4 یا 5 درصد کاهش می رسیم که این آمار می توانست بهتر از این باشد.

وی تصریح کرد: در سفر به قطر شاهد بودیم جریمه عبور از چراغ قرمز 2 هزار دلار بوده که در مقایسه با جرایم کشور در می‌یابیم که جرایم ما قدرت بازدارندگی کافی را ندارد.

سردار احمدی مقدم افزود: البته ما به وظیفه خود عمل کرده و اعمال قانون می‌کنیم از طرفی در کار فرهنگی هم تمرکز داریم و  مردم هم همکاری خوبی دارند ولی فکر می‌کنم شایستگی ما بیشتر از این است که این کاهش اندک را داشته باشیم و باید به ارقام بهتری دست پیدا کنیم.

منبع: تسنیم

9342 نمایش

نظر دادن