تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 مهر 1393 ساعت 10:37

درگیری لفظی نماینده مجلس با نماینده دولت

شاید در ماه‌های اخیر این چندمین درگیری لفظی باشد كه در صحن علنی مجلس رخ می‌دهد. یك بار میان نمایندگان مجلس با یكدیگر و در برخی مواقع نیز میان نمایندگان مجلس با دولت

روزنامه اعتماد: دیروز هم صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد یك درگیری لفظی میان نماینده دولت و نماینده مجلس بود. حاشیه‌یی كه درست در زمان بررسی یك طرح دو فوریتی كه برای افزایش سهم مناطق كمتر توسعه یافته در نظر گرفته شده بود، رخ داد.

شاید در ماه‌های اخیر این چندمین درگیری لفظی باشد كه در صحن علنی مجلس رخ می‌دهد. یك بار میان نمایندگان مجلس با یكدیگر و در برخی مواقع نیز میان نمایندگان مجلس با دولت. با این همه درگیری لفظی روز گذشته مجلس آنچنان حاشیه برانگیز نشد و با روبوسی دو طرف ماجرا كه با وساطت یكی دو نفر از نمایندگان مجلس صورت گرفته بود به پایان رسید.

روز گذشته طرح دو فوریتی اصلاح ماده 180 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه و افزایش سهم مناطق كمتر توسعه یافته از دو درصد به چهار درصدمنابع عمومی دولت، در جلسه علنی دیروز بررسی شد و باتغییراتی به تصویب رسید. اما درجریان بررسی این طرح پس از اینكه نماینده دولت توضیحات خود را ارایه كرد، جعفری نماینده خلخال با فریادهای بی‌امان فضای صحن علنی رابه تشویش كشاند و خطاب به نماینده دولت مطالبی را در مخالفت عنوان می‌كرد.

با وجود آنكه فریادهای نماینده خلخال برای دقایقی ادامه داشت اما صالح، معاون محمدباقر نوبخت سكوت كرده بود و هیچ واكنش دیگری در برابر اظهارات نماینده مخالف نداشت اما در این میان منصور حقیقت‌پور، نایب‌رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس كه فضای متشنج شده مجلس را دیده بود به عنوان واسطه نزد این نماینده معترض رفت و برای دقایقی به صحبت با وی پرداخت و كمی بعد برای عذرخواهی وی را به سمت نماینده دولت برد.

در نتیجه همین حركت فضای متشنج مجلس آنچنان دوامی نیافت و با دیده بوسی دو طرف دعوا به پایان رسید. پس از این حاشیه نیز نمایندگان مجلس با كلیات طرح افزایش سهم مناطق كمتر توسعه‌یافته از منابع عمومی دولت از دو به سه درصد موافقت كردند. براساس ماده واحده این طرح در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های كلی و جهت حصول به اهداف چشم‌انداز و برای استفاده متوازن از امكانات كشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق كمتر توسعه‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مكلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل كند كه فاصله شاخص برخورداری شهرستان‌های كمتر از سطح متوسط كشور در شاخص‌های زیر، سالانه حداقل 10 درصد به سطح متوسط كشوری نزدیك شود.

بدین منظور دولت مكلف است حداقل سه درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت را در قالب ردیف مشخص تحت همین عنوان تعیین كند و طی جدولی كه در آن سهم هر استان براساس شاخص‌های نرخ بیكاری، آب شرب شهری و روستایی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهسازی روستاها، راه و زیرساخت‌های جاده‌یی، سرانه‌های عمران شهری و درآمد شهرداری‌ها مشخص می‌‌شود، در قانون بودجه درج كند. سهم در شهرستان برای بهبود شاخص‌های مذكور همراه با دستورالعمل توزیع پروژه‌ها و طرح‌های موارد فوق، همزمان با ابلاغ اعتبارات استانی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به استان ابلاغ می‌شود تا با تصویب كمیته برنامه‌ریزی شهرستان به طرح‌ها و پروژه‌های موضوع شاخص‌های فوق اختصاص یابد.

899 نمایش

نظر دادن