تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 مهر 1393 ساعت 08:10

آنچه عراقچی گفت، آنچه روايت شد!

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه اعتماد نوشت:

ديروز در راهروهاي مجلس اعضاي «كميته صيانت از منافع ايران» هم همراه او بودند، گويا جمع «دلواپسان» جمع بود. مي‌گفت درباره اظهارات روز دوشنبه‌اش با خبرنگاران رسانه‌هاي اصلاح‌طلب صحبت نمي‌كند، چون «گردانندگان» اين رسانه‌ها از نظر او «صادق» نيستند. جواد كريمي قدوسي روز دوشنبه حرفي زده بود كه درست يك سال است بر موضعي درست عكس آن تاكيد دارد؛ «عقب‌نشيني امريكا در مذاكرات هسته‌يي.» مي‌گفت اين خبري است كه عباس عراقچي در جلسه‌اش با كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مطرح كرده است. غير از كريمي قدوسي هيچ كس ديگري از جزييات جلسه مشترك كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با معاون ظريف اينچنين سخن نگفته بود. سخنان او با خبرگزاري مهر پر از جزييات تازه بود، مهم‌تر از آن هم اينكه «عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ايران در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داد با وجود اينكه امريكا در مذاكرات نيويورك و وين قبول نمي‌كرد ايران بيش از 1300 سانتريفيوژ روشن داشته باشد اما در مذاكرات اخير پذيرفت كه ايران 4000 سانتريفيوژ روشن داشته باشد.» تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي كشورمان بارها گفته‌اند كه براساس يك توافق در جريان مذاكرات، از انتشار جزييات خودداري مي‌كنند. اما جواد كريمي قدوسي روز دوشنبه قسمت‌هايي از جزيياتي كه مي‌گفت توسط عباس عراقچي در جلسه كميسيون امنيت ملي مطرح شده را بازگو كرد. برخي از اعضاي كميسيون مانند سيد حسين نقوي حسيني معتقدند بازگو كردن اين مسائل هيچ منعي ندارد، چرا كه معاون محمدجواد ظريف تاكيد نكرده كه توضيحاتش براي نمايندگان محرمانه است و نبايد منتشر شود.

شوراي عالي امنيت ملي موضوع را پيگيري كند


اما برخي ديگر از اعضاي همين كميسيون اعتقاد ديگري دارند. از جمله جواد جهانگيرزاده كه به «اعتماد» مي‌گويد: «پرونده هسته‌يي پرونده جناحي و سياسي نيست؛ پرونده‌يي است كه به امنيت جمهوري اسلامي مربوط است و در مورد آن تمام اركان نظام تصميم مي‌گيرند و هر امري كه موجب تضعيف يا از بين رفتن قسمتي از حقوق ما به شكل عامدانه يا غيرعامدانه شود، ضرر دارد و نابخشودني است. اين پرونده مربوط به نظام و كل كشور است و هر تصميم كه بگيريم بايد پاي آن بايستيم. ضمن اينكه نظام در مورد اين پرونده وقوف كامل دارد.» وي ضمن تاكيد بر اين مساله كه «با ادامه چنين رفتارهايي مجلس از دريافت اطلاعات ريز و مهم محروم خواهد شد»، اضافه مي‌كند: «اگر به عنوان طيف‌هاي مختلف سياسي پذيرفته‌ايم كه اين پروژه توسط خود نظام پيگيري مي‌شود، اين نوع رفتارها قابل پذيرش نيست و اگر تضميني داده شده تا سخني به جايي درز نكند حتما به لحاظ امنيتي كار اشتباهي بوده و من معتقدم جاهايي مثل شوراي عالي امنيت ملي هم بايد اين موضوع را پيگيري كنند.»

دو نماينده مجلس: عراقچي عددي اعلام نكرد

با اين وجود موضوع مهم‌تر صحت صحبت‌هايي است كه جواد كريمي قدوسي به نقل از عراقچي با خبرگزاري مهر در ميان گذاشته است. عباسعلي منصوري‌آراني و سيدباقر حسيني، دو عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مي‌گويند آنچه جواد كريمي قدوسي به نقل از معاون وزير خارجه گفته است، چندان دقيق و صحيح نيست. سيد باقر حسيني در همين رابطه به اعتماد توضيح مي‌دهد: «حرف‌هاي آقاي عراقچي بحث قطعي نبود و نگفت كه تمام كرديم و چهار هزار سانتريفيوژ را قبول كردند. بحث اين بود كه اين مسائل يك سري نقطه شروع براي بحث‌هاي نهايي است.» اين نماينده كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم در خصوص سخنان كريمي قدوسي معتقد است كه «نبايد اين حرف‌ها زده مي‌شد و ما معتقديم كه برخي مباحث به جهت حساسيت بايد در داخل كميسيون بماند.» وي تاكيد مي‌كند: «آقاي عراقچي نگفت كه چيزي در مذاكرات قطعي شده است و فقط اشاره كرد كه مباحثي مطرح شده و تا جايي هم پيش رفتيم اما هنوز قطعي نشده تا معلوم شود نقطه شروع ما چه باشد.» در همين حال عباسعلي منصوري‌آراني نيز روايتي مشابه با روايت سيدباقر حسيني از جلسه كميسيون امنيت ملي و عباس عراقچي را بازگو مي‌كند. روايتي كه با سخنان كريمي قدوسي در اين باره متفاوت است. او به «اعتماد» مي‌گويد: «اظهارات آقاي عراقچي مبني بر اين بود كه مسير مذاكره در راستاي رسيدن به توافق نهايي است، اما تا حالا بحثي پيرامون تعداد سانتريفيوژها و درصد غني‌سازي نشده است و تا لحظه‌يي كه به توافق نرسيم نمي‌توان درصدي يا مطلبي را بيان كرد، چرا كه هر لحظه ممكن است در مسير مذاكرات اتفاق جديدي بيفتد.» منصوري‌آراني در پاسخ به سوالي درباره اعداد مطرح شده توسط كريمي قدوسي توضيح مي‌دهد: «آقاي عراقچي چندين بار تاكيد كرد كه ما تا اين لحظه به هيچ عددي در توافق نرسيده‌ايم.»

بيان اعداد؛ گمانه نمايندگان


موضوع جالب توجه اين است كه با توجه به تاكيد عباسعلي منصوري‌آراني، اعداد تعداد سانتريفيوژهاي مورد توافق توسط اعضاي كميسيون امنيت ملي در جلسه مشترك با عراقچي عنوان شده، نه توسط خود او. منصوري‌آراني در اين رابطه مي‌افزايد: «اعضاي كميسيون ممكن است مطالب مختلفي بگويند، اما آقاي عراقچي هرگز نگفت كه ما راجع به موضوعي توافق كرده‌ايم. گاها افرادي در كميسيون 18تا 19 هزار تا و 10 هزار تا اعداد مختلف ديگيري را مطرح كردند كه حدسيات خود افراد بود و مورد تاييد آقاي عراقچي قرار نگرفت. اين موضوع بارها و بارها در آن جلسه به عنوان سوال از آقاي عراقچي مطرح شد و ايشان هم در همه جواب‌ها به هيچ عددي اشاره نكرد.» بحث حضور مقامات وزارت خارجه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي يك بار ديگر نيز پيش از اين در خلال مذاكرات ژنو بحث برانگيز شده بود. آنجا نيز اختلاف اصلي بر سر انتشار نقل قولي از محمدجواد ظريف در جلسه اين كميسيون بود. آن زمان محمد جواد ظريف در واكنش به انتشار عمومي سخنانش در آن جلسه توسط برخي نمايندگان مجلس، در واكنشي گلايه‌وار در صفحه فيس بوك خود نوشت كه بعد از اين تنها اخبار رسمي را به مجلسي‌ها منتقل خواهد كرد.

790 نمایش

نظر دادن