تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 مهر 1393 ساعت 17:00

قوه قضاییه: اسیدپاشی به بهانه نهی از منکر حرام است

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: اینکه می‌گویند گروهی در اصفهان به اسم امر به معروف و نهی از منکر اسیدپاشی انجام داده‌اند اشتباه است و این روش کاملا حرام و ممنوع است.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از آنا، حجت‌الاسلام هادی صادقی در نشست خبری همایش ملی قانون امر به معروف و نهی از منکر، در واکنش به این ادعا که اسیدپاش یا اسیدپاشان اصفهانی به بهانه نهی از منکر اقدام به اسیدپاشی کرده‌اند، عنوان کرد: هیچ‌گاه آمر به معروف و ناهی از منکر نباید از این ابزارها استفاده کند و اگر کسی هم مرتکب اینگونه کارها شود، خودش مرتکب منکر شده است و  باید با آن برخورد شود.

وی که به سوال خبرنگار آنا پاسخ می‌گفت، اظهار کرد: البته خود اینکه اسیدپاشی را با امر به معروف و نهی از منکر پیوند می‌دهند، منکر است و تبلیغات غلطی است که از سوی دشمنان صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه درباره گروه‌هایی که مدعی برخورد با منکرات شده‌اند، نیز تاکید کرد: اگر بی‌برنامه حرکت کنیم، ممکن است گروه‌هایی هر چند با نیت مثبت وارد عمل شوند که نتیجه عملشان درست نباشد. بنابراین باید دستگاه‌های مسئول برای حضور مردم و گروه‌های دارای انگیزه، برنامه مشخصی تدوین کنند تا شاهد حضور نامنظم و زمینه‌سازی نادرست نباشیم.

حجت الاسلام صادقی عنوان کرد: انگیزه اسیدپاشی‌ها معمولاً شخصی است و این امکان وجود دارد که عده‌ای برای گمراه کردن و بدنام کردن در حال انجام این کار باشند ولی در مجموع دادستان اصفهان به طور جد در حال پیگیری این موضوع است.

احکام جایگزین حبس

معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه این نشست خبری درباره احکام جایگزین حبس اظهار کرد: مجازات‌های جایگزین حبس در قانون فعلی مطرح شده و آموزش لازم با برگزاری دوره‌های مختلف به قضات داده شده است. همچنین آیین‌نامه‌های لازم تدوین شده و باید از این به بعد شاهد اجرایی شدن آنها باشیم اما نکته مورد توجه و مهم آن است که باید فرهنگ‌سازی در این خصوص صورت گیرد چرا که مجازات جایگزین ارجحیت داشته و قانون این اجازه را به قاضی داده است که حکم لازم را صادر کند.

وی افزود: بنای قوه قضاییه این نیست که احکام صادر شده را خبری کند، چون حقوق مردم باید لحاظ شود و بسیاری از احکام نباید خبری شوند؛ اما کلیت احکام بدون تحت‌الشعاع قرار دادن آبروی افراد می‌تواند مطرح شده و مسائلی که با حقوق عمومی مردم ارتباط دارد می‌توانند اطلاع‌رسانی شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه، درباره آسیب‌شناسی‌ صدور احکام نیز گفت: معمولا حداقل یک طرف مراجعان به دادگاه در هر پرونده‌ای، آسیب دیده هستند و شاید برخی از آنها دارای ناهنجاری‌هایی باشند و این ناهنجاری روی دیگران تأثیر می‌گذارد و همکاران ما همیشه با ورود به یک پرونده با چنین آسیب‌هایی مواجه هستند. ایجاد امنیت اخلاقی برای همکاران ما که در معرض آسیب‌ها هستند در دستور کار ما قرار دارد ولی این کار قطعاً به روش حفاظتی انجام نمی‌شود. صرف کار قضایی خودش آسیب‌زاست و به دلیل اینکه این مسند بلندپایه است و قاضی از موضع قدرت وارد می‌شود، این قدرت نیازمند مهار شدن است تا به بیراهه کشیده نشود و مهمترین شکل پیشگیری، مهار درونی است. لذا باید کاری کنیم که قضات بتوانند این قدرت آسیب رسان را از درون مهار کنند تا مبادا به آنها آسیب بزند.

حجت الاسلام صادقی، درباره عدم آشنایی قضات با رسانه‌ها گفت: این موضوع شاید درباره برخی افراد صدق کند. یکی از نکات مهم در دستگاه قضایی این است که قضات از ورود به گروه‌های سیاسی منع شده‌اند اما این به این معنا نیست که آگاهی سیاسی خود را ارتقا ندهند. یکی از برنامه‌های ما افزایش آگاهی سیاسی بوده است که همیشه تأکید روی این موضوع وجود دارد چرا که قضات باید حکمی صادر کنند که مطابق با واقعیت جامعه باشد.

همایش قانون امر به معروف و نهی از منکر

معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین در  مورد همایشی که قرار است هفته آینده با موضوع امر به معروف و نهی از منکر برگزار شود، گفت: با توجه به احساس نیازی که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و با توجه به برخوردهایی که در سطح جامعه با آمران به معروف به وجود می‌آمد و بعضا پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها تشکیل می‌شد، تصمیم به برگزاری همایش ملی قانون و امر به معروف و نهی از منکر گرفتیم.

حجت‌الاسلام صادقی، با تاکید بر اینکه در مواردی، جدای از مضروب شدن، شاهد شهادت آمران به معروف بودیم، آخرین نمونه را شهادت شهید علی خلیلی دانست و افزود: دستگاه قضایی رسیدگی‌های خود را انجام می‌دهد اما سوال این بود که آیا در حوزه قوانین هیچ مشکل و نقصی نداریم و آیا از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه امر به معروف و نهی از منکر استفاده می‌کنیم؟ لذا به همین دلیل از سال قبل این همایش را پیش بینی کردیم تا با محوریت قانون، برگزار شود و قبل از همایش اصلی، نشست‌های علمی و کاربردی استانی را داشته باشیم که خوشبختانه 31 نشست در استان‌های مختلف برگزار شد.

وی افزود: برگزاری 31 نشست استانی در واقع برگزاری 31 پیش همایش بود و هفته آینده، همایش اصلی با 13 محور مرتبط با قانون با حضور مسئولان ارشد قوه قضاییه از جمله آیت الله آملی لاریجانی برگزار می‌شود و پس از برگزاری همایش و تشخیص ضعف‌ها و نیازها، باید به دنبال رفع نیازها و مشکلات باشیم.

603 نمایش

نظر دادن