تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 مهر 1393 ساعت 08:40

تشکیل ستاد برای رسیدگی به اسیدپاشی‌ها

پرونده اسیدپاشی زنجیره‌ای روی زنان اصفهانی در حالی همچنان در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد که امام‌جمعه این شهر و همچنین نمایندگان مجلس نسبت به این وقایع واکنش نشان دادند.
شرق: حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام‌جمعه اصفهان، اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر را محکوم و تصریح کرد: «اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.» وی به «ایسنا» گفت: «این کار محکوم است، پیگرد قانونی، مجازات شرعی و دیه دارد و اگر کسی مرتکب چنین کاری شده، باید پیگیر بود چون اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد.»وی ادامه داد: «من این موضوع را شنیده‌ام و باید آن را پیگیری کنم تا از جزییات آن باخبر شوم و تحقیق بیشتری انجام دهم تا بتوانم بهتر اظهارنظر کنم اما با این وجود چنین کاری به هر بهانه‌ای محکوم است، حتی اگر یک زن به بدترین وضع به خیابان بیاید، مجازاتش چنین چیزی نیست. کسی حق ندارد از این کارها کند. اگر کسی چنین کارهایی را انجام دهد مجازات شرعی دارد و حکم قرآن و قصاص دارد.»
امام‌جمعه اصفهان درباره صحبتی که پیش از این از قول او گفته شده بود «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید از تذکر لسانی فراتر برود»، تاکید کرد: «من نگفتم تذکر فراتر از لسانی باشد، گفتم آنچه وظیفه یک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مودبانه است. اگر قرار باشد برخوردی صورت بگیرد باید به‌صورت قانونی باشد و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی چنین مساله‌ای را پیگیری کنند تا کسی خودسرانه، وارد این گود نشود. این اقدامات خودسرانه به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.» رهبر گفت: «باز هم می‌گویم یک مسلمان اگر بخواهد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کند باید ناصحانه و مشفقانه و به‌صورت مودبانه این کار را انجام دهد. نیروی انتظامی و قوه‌قضاییه اگر می‌خواهند برخوردی انجام دهند باید در چارچوب قانون برخورد کنند.»
دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز به اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر واکنش نشان داد. حسن رحیمی از اینکه برخی رسانه‌ها می‌گویند اسیدپاشان اصفهانی به‌صورت باندی و گروهی عمل کرده‌اند، انتقاد کرد و به «میزان» گفت: متاسفانه اتفاقاتی درخصوص اسیدپاشی در استان رخ داده و وظیفه قانونی و شرعی دادسرا تعقیب جدی مجرم و کشف جرم و ایجاد امنیت خاطر برای شهروندان است. وی افزود: صرف‌نظر از اینکه شهروند زن یا مرد بوده و چه جنسیتی داشته و چه کسی بوده است، نگاه دستگاه قضا به این است که حق شهروند در جامعه محفوظ باشد و امنیت را برای اعضای جامعه برقرار کنیم. رحیمی اظهار کرد: دستگاه قضا خود را ملزم به ایجاد امنیت برای مردم در جامعه می‌داند تا همه شهروندان بتوانند با آرامش و بدون دغدغه خاطر زندگی کنند. دادستان اصفهان خاطرنشان کرد: دادسرا بعد از این اتفاق به صورت جدی ورود پیدا کرده و ستادی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است. شخصا مسوول رسیدگی به این پرونده هستم و امیدواریم که به نتایج مطلوبی دست یابیم. وی در پایان از ذکر آمار در این زمینه خودداری کرد و گفت: آمار‌ همان تعدادی است که قبلا اعلام شده بود.
در حال حاضر دونفر از قربانیان در بیمارستان بستری هستند. یکی از آنها که سهیلا نام دارد در بیمارستان شهید مطهری تهران بستری است. پدر این دختر گفت: «وزیر بهداشت ما چشم‌پزشک است، از او و دستگاه‌های دولتی عاجزانه تقاضا دارم به داد دخترم برسند و اندک سوسوی چشمش را نگه دارند.»او افزود: «قرار است پوست سر سهیلا را برای عمل جراحی تازه بردارند و او وضعیت روحی مناسبی ندارد. من از همین‌جا همه مسوولان را به کمک می‌طلبم. یک دختر جوان تحصیلکرده در اجتماع قربانی این اتفاق هولناک شده و من تقاضا دارم به فریادمان برسند.»پدر سهیلا ادامه داد: «من در تهران غریب هستم و دستم به جایی بند نیست. نمی‌دانم باید به کدام بیمارستان و کدام متخصص مراجعه کنم. دختر من بینایی یک چشمش را به‌طور کامل از دست داده و چشم دیگرش در حد 30،20درصد سوسو می‌زند.»
او افزود: «پزشکان بیمارستان سوانح‌سوختگی معتقدند اگر این چشم دچار عفونت نشود با جراحی‌های متعدد می‌توان این سوسوزدن را نگه داشت. سهیلا روحیه، زیبایی، زندگی و همه‌چیزش را از دست داده است، همه پزشکان و مسوولان را قسم می‌دهم نگذارید این 20درصد بینایی‌اش را هم از دست بدهد. اگر اعزام به خارج یا حضور تیم پزشکی خاصی لازم است ما را یاری دهند. من به همه کسانی که از وضعیت سهیلا خبر دارند و کاری از دستشان برمی‌آید می‌گویم که در روز قیامت باید جوابگوی این دختر باشید.»همچنین همسر «سارا- ق» که چهارشنبه هفته گذشته در خیابان مهرداد مورد اسیدپاشی قرار گرفت به «ایسنا» گفت: «جراحی روی صورت سارا انجام شده و بافت مرده صورتش جمع شده است. پزشکان از 12درصد سوختگی می‌گویند با وجودی که این 12 درصد سوختگی نصف گردن و صورت ساراست که از بین رفته است.»او افزود: سارا روحیه خود را از دست داده و بسیار خسته است، اما همه خانواده در تلاش هستیم تا روحیه او را برگردانیم.
نیروی انتظامی تاکنون اسیدپاشی روی چهار زن اصفهانی را تایید کرده و جانشین فرمانده «ناجا » نیز اعلام کرده سرنخ‌هایی از متهمان به دست آمده است اما آمار قربانیان در خبرهای غیررسمی شش یا 11نفر اعلام شده و گفته می‌شود این افراد طی یک ماه گذشته به بیمارستان‌های امام موسی کاظم و فیض اصفهان منتقل شدند. البته این آمار، مورد تایید مقامات رسمی نیست. در همین حال، برخی اخبار تاییدنشده حکایت از آن دارد که پلیس با استفاده از تصاویر دوربین‌های مداربسته خیابان‌ها سرنخ‌هایی به دست آورده و دیروز یک مظنون را بازداشت کرده است. سرهنگ حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان در واکنش به خبر منتشرشده مبنی بر افزایش تعداد قربانیان اسیدپاشی گفت: «به‌جز چهار موردی که گزارش شده، شاهد حادثه دیگری نبوده‌ایم.»وی گمانه‌زنی‌هایی را که در رابطه با «زنجیره‌ای»بودن این اسیدپاشی‌ها مطرح می‌شود، مردود دانست و گفت: «این شایبه که قربانیان به‌دلیل بدحجابی مورد اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، صحت ندارد.»سرهنگ حسین‌زاده گفت: «نیروهای ویژه انتظامی استان اصفهان؛ در حال پیگیری این پرونده و عاملان این حادثه هستند.»وی با بیان اینکه «نیروی انتظامی استان اطلاع‌رسانی بیشتر درخصوص پیگیری‌های انجام‌شده را جایز نمی‌داند»، افزود: «از رسانه‌ها تقاضا داریم نسبت به انعکاس اخبار این حادثه سعه‌صدر داشته باشند.»جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه «هر خبری که در رسانه‌ها درخصوص این حادثه عنوان می‌شود به‌نوعی تشویش اذهان عمومی است»، اظهار کرد: «چنانچه فضای رسانه‌ای آرامش را در سطح جامعه ایجاد کند، نیرو انتظامی با توجه به ردپاهایی که از مجرمان این پرونده پیدا کرده است به‌زودی عاملان را دستگیر خواهد کرد.»
سرهنگ هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی «ناجا» نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد که پلیس آنها را کنار هم گذاشته ‌است و فعلا پرونده تحت‌رسیدگی محسوب می‌شود و چون پرونده چنین شرایطی دارد، هرنوع اطلاع‌رسانی باید با نظر کمیسیون و نظر مرجع قضایی مربوطه انجام شود ولی من این اطمینان را می‌دهم که همه امکانات و تجهیزات پلس آگاهی در استان اصفهان به کار گرفته شده تا زودتر نتیجه مشخص و نگرانی‌ای که از این بابت وجود دارد، برطرف شود.»
ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان دیروز به صحن علنی مجلس نیز کشیده شد و زمانی‌که «طرح حمایت از آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر»، در حال بررسی بود، محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی رییس‌جمهور نیز اظهار کرد: «اخیرا اسیدپاشی روی صورت خانم‌ها در اصفهان شروع شده است. ما هم بدحجابی را تایید نمی‌کنیم اما اینطور رفتار بازدارنده باعث می‌شود فرد از انتفاع ساقط شود.»
تا پیش از خباز، هیچ‌یک از نمایندگان درباره حوادث اصفهان اظهارنظر نکرده بودند اما پس از آنکه خباز این موضوع را در صحن مطرح کرد قره‌سید رومیانی، سخنگوی «کمیسیون قضایی و حقوقی» مجلس وقایع اسیدپاشی اصفهان را «یک توطئه علیه یک خانم محجبه» عنوان کرد و خطاب به خباز گفت: «نباید در این زمینه، خلط‌مبحث صورت گیرد.»در همین حال، «کمیسیون‌ قضایی» مجلس نیز حوادث اصفهان را پیگیری می‌کند. محمدعلی اسفنانی، عضو «کمیسیون قضایی و حقوقی» مجلس شورای اسلامی گفت: «ما این موضوع را در کمیسیون قضایی مطرح و سعی می‌کنیم اعضا را متقاعد کنیم تا کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل شود. همچنین اگر نیازی بود به اصفهان سفر خواهیم کرد و با رییس‌کل دادگستری و دادستان اصفهان جلسه می‌گذاریم. حتی می‌توانیم با قربانیان اسیدپاشی نیز دیدار کنیم تا پرونده با سرعت بیشتری پیش برود.»
وی همچنین گفت: «قوه‌قضاییه و نیروی انتظامی باید هرچه سریع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسیدپاشی به زنان در اصفهان برخورد کنند و آنها را به سزای اعمال خود برسانند. تنها در چنین شرایطی است که امنیت به جامعه بازمی‌گردد و شهروندان به آرامش می‌رسند.»
اسفنانی ادامه داد: «در ارتباط با جرم اسیدپاشی نقص قانونی وجود ندارد. سال‌ها قبل حکمی تحت عنوان «قانون مجازات اسیدپاشی» برای این جرم در نظر گرفته شده بود، اما پس از مدتی مسوولان امر تصمیم گرفتند برای تاثیرگذاری بیشتر و اعمال پیشگیری در این خصوص قانون جدیدی با عنوان «قانون تشدید مجازات اسیدپاشی» را در مجلس به تصویب برسانند. مجازات اسیدپاشی بسیار سنگین است به‌طوری‌که ممکن است در موارد خاص برای مجرمان، قانون اشد مجازات یا اعدام نیز در نظر گرفته شود.»
این عضو «کمیسیون حقوقی و قضایی» مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «اینکه در برخی موارد مجرمان اقدام به انجام جرایم سریالی در مدت زمان اندکی می‌کنند ریشه در باندها و شبکه‌های سازماندهی‌شده دارد به‌طوری که بسیاری از جرایم مانند تهیه و توزیع مواد مخدر، فساد و فحشا به‌صورت شبکه‌ای و باندی صورت می‌گیرد.»وی خاطرنشان کرد: «آنچه اکنون بیش از همه‌چیز اهمیت دارد توجه قوه‌قضاییه و نیروی انتظامی به رعایت قوانین و مقررات مربوط به پیشگیری از وقوع جرم در جامعه است، هرچند به‌طور حتم این افراد بدون هیچ انگیزه امنیتی و تنها با اهداف شخصی دست به چنین اقداماتی می‌زنند.»علی ایرانپور، نماینده مبارکه نیز گفت: «هنوز هیچ یک از عاملان اسیدپاشی اصفهان توسط دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی شناسایی نشده‌اند. اسیدپاشی در اصفهان موجب ایجاد فضایی ناامن و رعب‌آور در استان شده است. هرچند نیروهای انتظامی استان وظایف خود را متناسب با امکاناتشان انجام می‌دهند ولی متاسفانه خلأ قانونی و اجرانشدن قانون موجود از یک‌سو و جدیت‌نداشتن دستگاه قضایی از سوی دیگر موجب آسوده‌خاطرشدن متخلفان و فرصت‌طلبان شده است.» ابوالفضل ابوترابی، عضو هیات‌رییسه «فراکسیون قضایی و حقوقی» مجلس نیز با محکوم‌کردن اسیدپاشی در استان اصفهان گفت: «پلیس، دستگاه‌ قضا و وزارت اطلاعات به‌طور حتم کار متخلفان اسیدپاشی را بی‌جواب نخواهند گذاشت. مسوولان قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید هرچه سریع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسیدپاشی برخورد و از ادامه چنین حوادثی جلوگیری کنند.»
نماینده نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در زمینه برخورد با متخلفان اسیدپاشی قانون کامل و جامعی وجود دارد،» افزود: «باید همسو با جرم افراد متخلف در این زمینه برخورد و بر حسب جرایمشان حتی حکم قصاص نیز در مورد آنها اجرا شود.»
وی با بیان اینکه «انسان سالم، راضی به خراش واردکردن به همنوع خود نمی‌شود»افزود: «به‌طور حتم، متخلفان اسیدپاشی بیماران روانی هستند که تعادل رفتاری ندارند.»
ابوترابی با بیان اینکه «اگر اسیدپاشی خارج از محاربه شناخته شود؛ جرایم نقدی، حبس تا 10سال زندان و شلاق برای فرد متخلف در پی دارد،» گفت: «متاسفانه، فرهنگ غلطی که در رفتار برخی افراد دیده می‌شود درخصوص اینکه اگر کسی از موضوعی خوشش نیاید یا مشکلی داشته باشد آن را با اسیدپاشی جبران کند معضلی است که باید با فرهنگ‌سازی رفع شود.» وی با بیان اینکه «افرادی که مورد تعرض و اسید‌پاشی واقع شده‌ محجبه بودند»، افزود: «حتی اگر این افراد، از حجاب مورد قبولی هم برخوردار نباشند باز هم وظیفه افراد برخورد اینچنینی با موضوع نیست.»
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
واکنش اصغر فرهادی به اسیدپاشی‌ها
اصغر فرهادی دیروز به اسیدپاشی‌های اصفهان واکنش نشان داد و از جامعه پزشکی درخواست کمک کرد. در نامه فرهادی که در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: «از جامعه پزشکی ایران، متخصصان در داخل و خارج از کشور خواهشمندم از هر طریق ممکن همه همت و توان خود را در این لحظات سخت برای کمک به بانوان آسیب‌دیده فاجعه غیرقابل باور این روزهای شهر غم‌آلود اصفهان به کار بندند. من پیشاپیش تلاش همه کسانی که مرهمی بر زخم بی‌پایان این عزیزان می‌گذارند را صمیمانه قدر می‌نهم و سپاس می‌گویم.»
کیانوش عیاری نیز دیروز در همین رابطه گفت این روزها خبرهای زیادی از اسیدپاشی به چند زن در اصفهان منتشر شده و شنیده‌ام که بسیاری از خانم‌های اصفهانی از ترس از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند و این اتفاق از جمله مواردی است که جنبه شخصی ندارد و نوعی واکنش است. عیاری با اشاره به فیلم «خانه پدری» خود که چندسالی است به‌دلیل صحنه قتل دختر توسط پدر که در ابتدای فیلم نمایش داده می‌شود، مجوز اکران نگرفته است، گفت: اگر خشونت ابتدایی فیلم من اینقدر آزاردهنده است، اسم این اسیدپاشی را که به‌نوعی یک اقدام تروریستی است، چه باید گذاشت؟ می‌گویند فیلم من نباید به‌دلیل وجود صحنه خشن قتل نمایش داده شود، پس آیا اخبار مرتبط با این اسیدپاشی‌ها و جنایت‌های ناموسی را هم نباید رسانه‌ای کرد؟
609 نمایش

نظر دادن