تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 مهر 1393 ساعت 21:30

اظهار نظر رهبر القاعده در باره خلافت ابوبکر البغدادی

ایمن الظواهری سرکرده تروریستهای القاعده ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی تکفیری داعش را « مرتد » توصیف کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری «الیوم الثامن» ، الظواهری گفت: « اسلام از البغدادی و رفتار و کردار وی مبرا و سخن گفتن درباره خلافت وی کفر است.»

وی شعار بغدادی را که می گوید « باقی می ماند و حکومتش ادامه می یابد »کفر توصیف کرد و گفت: « فقط خداوند ماندگار و جاویدان است.»

الظواهری در پیام صوتی که چندین پایگاه الکترونیکی وابسته به القاعده آن را منتشر کرد افزود: « ابوبکر البغدادی رهبر داعش بعد از آن که بدون مراجعه به رهبران حقیقی اسلامی خلافت اسلامی تشکیل داد مرتد شد.»

الظواهری در این پیام صوتی از این که البغدادی از بیعت و اطاعت از خلیفه مسلمین ( اشاره به خود که مدعی است اسامه بن لادن وی را به عنوان خلیفه مسلمین بعد از خود معرفی کرده است.) خارج شده است به شدت انتقاد و تاکید کرد اسلام از البغدادی و رفتار و کردار وی مبراست.

الظواهری خاطرنشان کرد اهل جهاد به خصوص دولت اسلامی به رهبری البغدادی با انگیزه های شخصی به جایگاه و نام « جهاد » توهین کرده اند.

سهم خواهی اصلاح طلبان از دولت

در حالی که دستیار ارشد رئیس جمهور معتقد است سران اصلاح طلب و حتی شخصیت های متوسط آنها هیچ سهمی از دولت نمی خواهند، محمد موسوی بجنوردی عضو مجمع روحانیون مبارز به بیان مهم ترین مطالبات اصلاح طلبان از دولت پرداخت.

به گزارش فارس، موسوی بجنوردی درباره اینکه بزرگ ترین نقد شما به دولت یازدهم چیست، گفته است: «تغییرات در استان ها کم شده است. آقای شیخ قدرت علیخانی نقل کرد که آقای هاشمی به خراسان رضوی رفت و معلوم شد فرمانداران این استان عوض نشده اند؛ یعنی همان افرادی که در زمان آقای احمدی نژاد بودند، هنوز هستند. مردم توقع دارند، آنهایی که حامی اش بودند مثل آیات هاشمی و سید حسن خمینی و حجت الاسلام سید محمد خاتمی و مجمع روحانیون مبارز توقع دارند تغییراتی انجام شود و افرادی بر سر کار بیایند که واقعا در خط امام و انقلاب باشند نه این که همان افراد سابق باشند که سبب ناراضی شدن مردم شوند و بگویند این دولت هم کاری برای ما نکرد!»

این عضو مجمع روحانیون همچنین در واکنش به اینکه «دلیل عدم تغییرات به هنگام در دولت را چه می دانید؟ نشده یا نتوانستند؟» تصریح کرده است: «نتوانستند یعنی چه؟ مثل آب خوردن است تغییر دادن.»

پیش از همه این انتقادات، سعید حجاریان تئوریسین برجسته جریان اصلاحات به طرح دیدگاه اصلی اصلاح طلبان در قبال دولت یازدهم پرداخت و با اشاره به پایگاه اجتماعی روحانی در داخل کشور، اصلاح طلبان را بخش عظیمی از این پایگاه اجتماعی معرفی و گفته بود: «اگر اصلاح طلبان نباشند روحانی هم وجود نخواهد داشت.اصلاح طلبان حامی و ستون فقرات برنامه های روحانی هستند و اگر اصلاح طلبان بشکنند روحانی هم شکسته است چرا که وی با حمایت هاشمی و خاتمی و همچنین کناره گیری عارف و بسیج اصلاح طلبان رای آورد.»

اما یکی از مهم ترین سهم خواهی های اصلاح طلبان، تقاضای آنها از دولت برای نقش آفرینی در انتخابات مجلس دهم است، در همین زمینه احمد پورنجاتی فعال اصلاح طلب در گفت و گو با مردم سالاری بر حمایت مطالبه محور اصلاح طلبان از دولت روحانی تاکید دارد و معتقد است «بنده گمان نمی کنم حمایت مطالبه محور اصلاح طلبان از دولت روحانی به مثابه پاشنه آشیل آنان در انتخابات مجلس دهم باشد.»

به نظر می رسد، با اینکه دولتی ها سعی دارند بر عدم سهم خواهی سران اصلاح طلب از دولت تاکید کنند، اما گره زدن میزان پایگاه اجتماعی روحانی به اصلاحات و بیان مطالبات گسترده از روحانی را می توان مقدمه ای برای به حاشیه بردن دولت یازدهم و فشار برای اخذ امتیاز از روحانی دانست که در مصاحبه ها و گفت وگوهای رسانه ای اصلاح طلبان به وضوح قابل مشاهده است.

دلایل شکست ائتلاف ضد داعش

استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا با اشاره به تردید آمریکا برای اعزام نیروی نظامی به عراق و سوریه به دلایل شکست ائتلاف ضد داعش پرداخت.

پروفسور شیرین طهماسب هانتر استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا در گفت و گو با مهر اظهار کرد: دو دلیل برای شکست ائتلاف ضد داعش وجود دارد. اولین دلیل عدم تمایل کشورهای غربی و متحدان محلی برای اعزام نیروی زمینی قابل توجه به منظور مبارزه با این گروه تروریستی است.

دلیل دوم واگرایی منافع اعضای ائتلاف است. به عنوان مثال کاملا مشخص نیست که آیا کشورهایی همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه واقعا در زمینه از بین بردن داعش جدی هستند یا خیر. آنها نمی توانند به طور علنی از این موضوع حمایت کنند و دلیل آن اقدامات وحشیانه داعش است. اما اکثر آنها از ایدئولوژی ضد شیعه و ضد ایرانی این گروه رضایت دارند و خوشحال هستند. آنها در حقیقت خواهان تضعیف دولت مرکزی در بغداد یا حتی هموار کردن راه برای سرنگونی این دولت و ایجاد یک دولت سنی هستند.

وی افزود:در خصوص شهر کوبانی، اولویت ترکیه از بین بردن حکومت اسد است و تا زمانی که عملیات داعش به این هدف کمک کند ترکیه واکنشی به اقدامات آنها نشان نخواهد داد. ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان در رویای رهبری منطقه به سر می برد و خواهان دشمنی با اعراب سنی نیست. همچنین اگر کردهای سوریه به خودمختاری یا استقلال بیشتر دست یابند، خطر اتحاد کردهای ترکیه با خود را نیز افزایش می دهند.

اعتراف به ضعف آمریکا در قبال قدرت ایران

العربیه در تحلیلی که روی خروجی خود قرار داده است به ضعف آمریکا در قبال قدرت منطقه ای ایران اعتراف کرده و البته به این مساله هم اشاره کرده است که رهبران غربی چاره ای جز پذیرفتن نقش قدرتمند ایران ندارند. مثلث آنلاین این مقاله را البته با حذف بخش هایی از آن که به گزافه گویی علیه تهران پرداخته بود بازنشر می کند.

به گزارش مثلث آنلاین العربیه گفت: اخیرا جمهوری اسلامی نسبت به حضور نظامی ترکیه در سوریه و سیاست های خطرناک این کشور در سوریه و عراق به دولت آنکارا هشدار داده است. یدالله جوانی، فرمانده دفتر سیاسی سپاه پاسداران گفته است: "اگر آنکارا رفتار خود را تغییر ندهد بحران عراق و سوریه به ترکیه کشیده خواهد شد." به نظر می رسد در میانه نبرد علیه داعش، ایران توانسته است خطوط قرمز خود را با موفقیت به کشورهای غربی و منطقه ای بفهماند: عراق و مشخص تر از آن سوریه.

انتشار تصویر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در عراق نشان می دهد که ایران استراتژی خود را تغییر داده و قدرت خود را بصورت علنی نشان می دهد. امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوایی سپاه ایران در تلویزیون دولتی این کشور گفته است: "اگر به خاطر ایران نبود کردستان عراق به دست داعش افتاده بود."

نبرد جاری با داعش ایران را برجسته تر و بخش های بیشتری از کمک های نظامی، مالی، اطلاعاتی و مشورتی این کشور به بشار اسد را آشکار کرده است.

آمریکا و قدرت های جهانی به میزان ویژه ای موضع خود در قبال برنامه هسته ای ایران را نرم تر کرده اند. به این ترتیب ممکن است ایران نیز مانند ژاپن، کشوری در آستانه هسته ای شدن باقی بماند.

1510 نمایش

نظر دادن