تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 مهر 1393 ساعت 17:15

آخرين اخبار از ماجراي اسيدپاشي در اصفهان

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در رسيدگي به جزئيات طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منکر، دو ماده از اين طرح را که مربوط به تعريف معروف و منکر و مراحل انجام آن است به تصويب رساندند.

به گزارش آخرین نیوز، پس از وقايع مختلف و اتفاقاتي که در زمينه امر به معروف و نهي از منکر در کشور رخ داده است و در حالي که اخيراً موضوع اسيدپاشي در اصفهان اتفاق افتاده است ، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دو ماده طرح امر به معروف و نهي از منکر را تصويب کردند .
نمايندگان در مجلس با تصويب ماده يک اين طرح تاکيد کردند: در اين قانون معروف و منکر عبارتند از هرگونه فعل و قول و يا ترک فعل و يا قولي که در شرع مقدس، قوانين و عرف متشرعه مورد امر قرار گرفته و يا منع شده باشد. اين ماده با 144 راي نمايندگان به تصويب رسيد.
اين طرح در سال 89 در مجلس هشتم اعلام وصول شد.رئيس کميسيون فرهنگي مجلس پيش از اين گفته بود:با تصويب اين طرح حمايت ويژه‌اي از آمران به معروف و ناهيان از منکر خواهد شد.بر اساس تبصره اين ماده، در موارد اختلاف در احکام شرعي نظر ولي امر مسلمين ملاک عمل است.
نکته جالب توجه در اين زمينه تعداد راي ماده 2 طرح مذکور، است.بر اين اساس  امر به معروف و نهي از منکر، دعوت و وا داشتن ديگران به معروف و نهي و بازداشتن از منکر است. 124 نماينده به اين ماده راي مثبت دادند.

واکنش نماينده دولت به اسيدپاشي اصفهان
اين درحالي است که محمدرضا خباز معاون تقنين معاونت پارلماني رئيس جمهور در جريان بررسي طرح حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منکر، گفت: اخيرا در يکي از شهرها اسيدپاشي روي خانم‌ها اتفاق افتاده است.وي با اشاره به يکي از مواد اين طرح که در آن گفته شده امر به معروف و نهي از منکر دعوت و وا داشتن ديگران به معروف و نهي و بازداشتن از منکر است، گفت: ما بدحجابي را تاييد نمي‌کنيم اما اين طور رفتار بازدارنده هم باعث مي‌شود که فرد از حيض انتفاع ساقط شود.

کشف سرنخ هاي اسيدپاشي اصفهان
به گزارش آريا، جانشين فرمانده ناجا در واکنش به اسيدپاشي‌هاي اخير در اصفهان از پيگيري ويژه اين موضوع از سوي پليس خبر داد.
سردار حسين اشتري در حاشيه مراسم افتتاحيه نمايشگاه «ايپاد» در جمع خبرنگاران درباره آخرين خبرها از جزييات اسيدپاشي به بانوان در اصفهان اظهار کرد: تاکنون چهار مورد اسيدپاشي داشتيم که با توجه به اطلاعات اوليه به سرنخ‌هايي رسيديم که اميدواريم با تلاش پليس اين افراد زودتر دستگير شوند.
اشتري درباره اينکه گفته مي‌شود برخي از اين افراد بي‌حجاب بوده يا مباحث اين‌چنيني، گفت: افرادي که مورد هدف قرار گرفتند از قشر خاصي نبودند و اين موضوع در دست بررسي است.

اظهارات در خصوص قربانيان اسيدپاشي
يکي از مسئولان بيمارستان امام موسي کاظم اصفهان که مخصوص سوانح سوختگي است در خصوص قربانيان اسيدپاشي به خبرنگار آريا گفت که تا کنون دو مورد سوختگي با اسيد به اين بيمارستان منتقل شده که يکي از آنها به جهت شدت جراحات راهي تهران شده ست.
وي به آريا خبر داد که يکي ديگر از مصدومين اسيدپاشي همچنان در اين بيمارستان بستري است که اوضاع بهتري از بيمار قبلي دارد. وي گفت که هر دوي اين بيماران کمتر از سي سال سن داشتند.

واکنش معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان
معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان در خصوص پرونده اسيدپاشي‌هاي اخير گفته است: پيگيري‌ها به شدت ادامه دارد.رسول ياحي ، در خصوص اقدامات امنيتي استان براي مقابله با پديده شوم اسيدپاشي در شهر اصفهان اظهار کرد: پيگيري‌ها به شدت ادامه دارد. وي افزوده است: اقدامات امنيتي که براي مقابله و دستگيري عاملان اين جنايت انجام شده است قابل رسانه‌اي شدن نيست، اما شهروندان استان اصفهان بدانند که مسئولان استاني همه توان و انرژي خود را براي رسيدن به نتيجه نهايي به کار گرفته‌اند.

واکنش امام جمعه اصفهان به اسيدپاشي‌هاي اخير
اما امام جمعه اصفهان نيز در واکنش به اسيدپاشي‌هاي اخير در اين شهر اظهار نظر کرد و در آخرين اظهار نظر کرد .حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر اسيدپاشي‌هاي اخير در اين شهر را محکوم کرده و گفته است:اينگونه کارها در قانون و شرع هيچ مجوزي ندارد.
حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر، در واکنش به اسيدپاشي‌هاي اخير اصفهان، اظهار کرد:اين کار محکوم است، پيگرد قانوني، مجازات شرعي و ديه دارد و اگر کسي مرتکب چنين کاري شده، بايد پيگير بود چون اينگونه کارها در قانون و شرع هيچ مجوزي ندارد.
وي ادامه داد:من اين موضوع را شنيده‌ام و بايد آن را پيگيري کنم تا از جزئيات آن باخبر شوم و تحقيق بيشتري انجام دهم تا بتوانم بهتر اظهارنظر کنم، اما با اين وجود چنين کاري به هر بهانه‌اي محکوم است، حتي اگر يک زن به بدترين وضع به خيابان بيايد مجازاتش چنين چيزي نيست. کسي حق ندارد از اين کارها بکند. اگر کسي چنين کارهايي را کند مجازات شرعي دارد و حکم قرآن و قصاص دارد.
امام جمعه اصفهان درباره صحبتي که پيش از اين از قول او گفته شده بود که امر به معروف و نهي از منکر بايد از تذکر لساني فراتر برود، تاکيد کرد: من نگفتم که تذکر فراتر از لساني باشد، گفتم آنچه وظيفه يک مسلمان است تذکري ناصحانه، مشفقانه و مودبانه است. اگر قرار باشد برخوردي صورت بگيرد بايد به صورت قانوني باشد و دستگاه قضايي و نيروي انتظامي چنين مساله‌اي را پيگيري کنند تا کسي خودسرانه وارد اين گود نشود. اين اقدامات خودسرانه به هيچ وجه صحيح نيست.
رهبر در پايان اظهار کرد: باز هم مي‌گويم يک مسلمان اگر بخواهد امر به معروف و نهي از منکر کند بايد ناصحانه و مشفقانه و به صورت مودبانه اين کار را انجام دهد.نيروي انتظامي و قوه قضاييه اگر مي‌خواهند برخوردي انجام دهند بايد در چارچوب قانون برخورد کنند.


اظهارات پدر يکي از قربانيان اسيدپاشي استان اصفهان
پدر يکي از قربانيان اسيدپاشي استان اصفهان درخصوص پيگيري مراحل درمان دخترش گفت:در اولين روز اين حادثه که فکر مي‌کنم نهم مهرماه بود دخترم در بيمارستان اصفهان بستري شد.با توجه به سوختگي شديد از ناحيه صورت، دست چپ و ران‌ها قرار بود عمل‌هايي لازم روي دخترم انجام شود که با نظر من قرار شد اين عمل‌ها در تهران انجام شود.اولين عمل انجام شد، اما براي من اول بينايي و بعد زيبايي دخترم اهميت دارد.
او با گلايه از سردرگمي پزشک‌ها براي درمان چشم‌هاي دخترش، ادامه داد: ابتدا قرار بود در اصفهان چشم‌هاي دخترم بخيه بشود که بعد از مخالفت من، ما را به بيمارستان لبافي‌نژاد ارجاع دادند که در آنجا اعلام کردند اصلا نياز به بخيه کردن نبوده و اگر اين کار انجام مي‌شد دخترم بينايي خود را از دست مي‌داد.
در حال حاضر هم بيمارستان چشم پزشکي، بيماران سوختگي را بستري نمي‌کند و بيمارستان سوختگي هم که دخترم را بستري کرده است اعلام مي‌کند در قبال چشم‌ها مسئوليتي نداريم و اين کار را بلد نيستيم. با توجه به اينکه چشم‌ها بايد هر پنج ساعت يک بار با آب شست‌وشو شود و در آن قطره ريخته شود اين کار برعهده خودمان افتاده است و اين شست‌وشو را انجام مي‌دهيم.
وي افزود:سه عمل ديگر بايد روي دخترم انجام شود تا قسمت‌هاي سوخته را مدام لايه لايه بردارند.
اين پدر در پاسخ به اين سوال که شايعاتي درخصوص بدحجاب بودن چهار قرباني پرونده اسيدپاشي در استان اصفهان وجود دارد، گفت:دخترم حجاب غيرمتعارف نداشته و معمولي و به مانند بقيه بوده تا حدي که پيش از اين در جامعه حضور داشت، دانشگاه و جاهاي مختلف مي‌رفت و مشکلي به وجود نيامده بود.

پاي خارجي ها در ميان است
اما بخشايش عضو کميسيون امنيت ملي در گفتگو با آريا اظهار کرد: شايد پاي خارجي ها در ميان است.
احمد بخشايش عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به موضوع اسيد پاشي در اصفهان در گفتگو با خبرنگار انتظامي آريا، اظهار داشت:به نظر مي رسد اين حرکات به نوعي براي متشنج کردن فضاي جامعه انجام مي شود و حرکت نهادينه شده اي است.
وي افزود:اينکه گفته مي شود متديّن ها نسبت به افراد بدحجاب اين اقدام را انجام مي دهند قابل قبول نيست و قطعا بسيجي ها و حزب اللهي هاي ما اين کار را انجام نمي دهند ، شايد در گذشته يکسري  اقداماتي انجام مي دادند و فکر مي کردند که کار خوبي انجام مي دهند ولي حالا اين نوع کارها منسوخ شده و اصلا متدين ها و مومنين اين کارها را نمي پسندند و انجام نمي دهند.
اين نماينده استان اصفهان و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در  ادامه افزود:همزمان با موضوع طرح امر به معروف و نهي از منکر در مجلس  و نوع پرداختن رسانه هاي خارجي به اين موضوع اين امکان وجود دارد که گروهي مي خواهندعده اي را بدنام کنند و يا در افکار عمومي هيجان بوجود آورند و اين را القا کنند که اگر مي خواهيد اين کار  را  بصورت اجبار و قانونمند اجرا کنيد جامعه واکنش منفي نشان خواهد داد.
بخشايش  با اشاره به اينکه در اسلام موضوع امر به معروف و نهي از منکر سفارش شده اما بصورت لساني است اما در زمينه غيرشفاهي وظيفه دولت بوده و نيروي انتظامي بايد پيگير موضوع باشد .
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اين اقدام را در راستاي ايجاد احساس ناماني در جامعه خواند و افزود:اين اقدامات، روش انسانهاي مومن نيست و بيشتر شبيه روش گروههاي تبهکار مي باشد و افرادي که به اين کارها دست مي زنند کساني هستند که  منافع آنها در غوغاسالاري و ناامني تامين مي شود.
وي در پايان تاکيد کرد:قطعا نيروي انتظامي بايد پيگير بوده با اين افراد برخورد قانوني نمايد.

ناجا و وزارت کشور بايد پاسخگو باشند
از طرفي شوهاني ديگر عضو کميسيون امنيت ملي مجلس معتقد است :اسيد پاشي روي بدحجاب ها به اسم شرع قابل توجيه نيست و ناجا و وزارت کشور بايد پاسخگو باشند.
وي گفته که کميسيون امنيت ملي پيگير اين موضوع خواهد بود و نيروي انتظامي و وزارت کشور بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.
احمد شوهاني عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار انتظامي آريا در واکنش به خبر اسيد پاشي در اصفهان با بيان اينکه بنده نيز خبرهايي در اين زمينه شنيده ام  اظهار داشت:قطعا کميسيون امنيت ملي پيگير اين موضوع خواهد بود و نيروي انتظامي و وزارت کشور بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.
وي در  ادامه افزود: آنچه مهم است اين است که بايد در کشور امنيت اجتماعي حاکم باشد و نيروي انتظامي نيز بايد در اين زمينه تلاش بيشتري داشته باشد.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره اينکه گفته مي‌شود برخي از اين افراد بي‌حجاب بوده اند و يا مباحث اين‌چنيني  مطرح مي شود تاکيد کرد:نيروي انتظامي بايد مدافع حقوق همه باشد ، چه با حجاب و چه بد حجاب .
وي در ادامه اظهار کرد:هنوز انگيزه ها معلوم نيست و اينکه گفته مي شود افراد بدحجاب مورد اسيدپاشي قرار مي گيرند نيز قابل قبول نيست ؛ اگر افراد بدحجاب هستند بايد طبق قانون با آنان برخورد شود و از نيروي انتظامي نيز بايد مطابق قانون رفتار کند.
 عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود:ممکن است افرادي دغدغه ديني و شرعي داشته باشند و به عنوان مدافع ارزشها مي خواهند اقدامي بکنند اما اين دليل نمي شود و به هيچ وجه قابل قبول نيست که به صورت شخصي ، عمومي يا جمعي اقداماتي را انجام دهند بلکه کشور قانون دارد و مراجع مربوطه بايد در اين زمينه اقدام کنند و افرادي که دلسوز هستند و دغدغه ديني دارند نيز بايد اطلاعات و موضوعات خود را به مراجع ذيربط انتقال دهند تا از اين طريق پيگيري شود.
وي در پايان تاکيد کرد:اقدامات خودسرانه و تندروانه تاثير عکس داشته و به نفع جامعه نيست.

امنيت اصفهان در گرو مجازات متخلفان اسيدپاشي
يک عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي گفت:قوه قضاييه و نيروي انتظامي بايد هر چه سريع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسيدپاشي به زنان در اصفهان برخورد و آنها را به سزاي اعمال خود برسانند.تنها در چنين شرايطي است که امنيت به جامعه باز مي‌گردد و شهروندان به آرامش مي‌رسند.
يک عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي گفت:قوه قضاييه و نيروي انتظامي بايد هر چه سريع‌تر و با صراحت تمام با متخلفان اسيدپاشي به زنان در اصفهان برخورد و آنها را به سزاي اعمال خود برسانند. تنها در چنين شرايطي است که امنيت به جامعه باز مي‌گردد و شهروندان به آرامش مي‌رسند.
محمد علي اسفناني  با محکوم کردن اقدام اسيدپاشان اصفهاني اعلام کرد:در ارتباط با جرم اسيدپاشي نقص قانوني وجود ندارد به طوري که از سال‌ها قبل حکمي تحت عنوان "قانون مجازات اسيد پاشي" براي اين جرم در نظر گرفته شده بود، اما پس از مدتي مسئولان امر تصميم گرفتند براي تاثيرگذاري بيشتر و اعمال پيشگري در اين خصوص قانون جديدي با عنوان "قانون تشديد مجازات اسيد پاشي" را در مجلس به تصويب برسانند.

اسيدپاشي اقتصاد اصفهان را به چالش مي‌کشد
عباسعلي منصوري  ديگر عضو کميسيون امنيت ملي نيز گفته که دنباله‌دار شدن پديده اسيدپاشي اقتصاد اصفهان را به چالش مي‌کشد.
يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت:دنباله دار شدن پديده اسيدپاشي در اصفهان در دراز مدت اقتصاد اصفهان را به چالش بزرگي کشيده و صنعت توريسم را با رکود جدي روبه رو خواهد کرد.
عباسعلي منصوري آراني ، با محکوم کردن اقدام مجرمانه اسيدپاشان در سطح شهر اصفهان اظهار کرد:اين موضوع بايد از جنبه‌ها و ابعاد متعددي مورد بررسي و تحقيق قرار گيرد چرا که ممکن است دست‌هاي پشت پرده سياسي از جمله سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه نيز در بروز اين پديده شوم اجتماعي نقش داشته باشند.
وي افزود: برخي سعي دارند اين موضوع را به بحث حجاب و عفاف و اشاعه فريضه امر به معروف و نهي از منکر مرتبط بدانند که اين دقيقآ شبيه اقداماتي است که داعش در عراق و سوريه به دنبال اجراي آن است و با انجام کارهاي خلاف شرع در بروز چهره خشن از اسلام تلاش مي‌کند.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: دنباله دار شدن پديده اسيدپاشي در اصفهان در دراز مدت اقتصاد اصفهان را به چالش بزرگي کشيده و صنعت توريسم را با رکود جدي روبه رو خواهد کرد و گردشگران خارجي در سفر به ايران، اصفهان را از ليست گردشگري خود حذف خواهند کرد.
نماينده مردم کاشان و آران و بيدگل در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: تا قبل از دستگيري مجرمان نمي‌توان درباره هويت آنها قضاوت کرد اما به طور حتم مجرمان اسيد پاش از طريق سرويس‌هاي اطلاعاتي بيگانه و صهيونيستي ياري مي‌شوند.

منبع: آریا

63049 نمایش

نظر دادن