تاریخ انتشار: شنبه, 26 مهر 1393 ساعت 18:45

علت سقوط نکردن کوباني/ کُردها چگونه با داعش جنگيدند؟

منابع رسانه اي از عقب نشيني گروه تروريستي داعش از کوباني و آزادسازي کامل اين شهر خبر مي دهند.

به گزارش آريا، تروريست‌هاي داعش از شهر عين‌ العرب (کوباني) سوريه خارج شده‌اند و به روستاهاي اطراف اين شهر عقب نشيني کرده‌اند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، بر اساس آخرين خبرها،‌ تروريست ها با تحمل تلفات سنگين مجبور به عقب نشيني از مرکز شهر کوباني شدند.
نيروهاي کرد توانسته‌اند پس از درگيري‌هاي شديد با نيروهاي داعش بر بخش‌هاي زيادي از شهر عين العرب(کوباني) دوباره مسلط شوند.
کردها در عين العرب تصاوير متعددي از اجساد شبه نظاميان داعشي را منتشر کردند و شبکه الميادين هم تصاويري از کارناوال شادي در خيابان‌هاي عين العرب پخش کرد.

در همين زمينه «ولات درويش» از مقامات ارشد در کوباني به الميادين گفت: درگيري در محورهاي سه گانه اکنون به خارج از کوباني انتقال يافته است و تلاش داعش براي کنترل عين العرب ناکام ماند.
درويش با اشاره به اينکه داعشي‌ها پس از ناتواني در ورود به شهر حالا اقدام به حملات خمپاره‌اي به شهر مي‌کنند، تصريح کرد که در 5 روز گذشته موازنه قوا تغيير کرد و نيروهاي کرد از حالت دفاعي به حالت تهاجمي تغيير راهبرد دادند.
داعش از يک‎ماه پيش شهر کوباني را هدف قرار داد و از چند جهت وارد اين شهر کردنشين شد و در روزهاي اخير شهر عين العرب به جنگ تَن به تَن مدافعين کرد با عناصر داعش تبديل شده بود.

هلاکت يکي از سرکرده هاي اصلي داعش

يکي از سرکرده هاي اصلي داعش در حملات ائتلاف به کوباني به هلاکت رسيد.     
شبکه تلويزيوني المنار امروز در خبري فوري گزارش داد، يکي از سرکرده هاي اصلي داعش معروف به محمد الجاسم در حملات هوايي ائتلاف بين المللي تحت فرماندهي آمريکا به حومه غربي کوباني به هلاکت رسيد.

کوباني در آستانه آزادسازي کامل
مشاور مرکز مطالعات استراتژيک در دمشق، درباره آزادي کامل شهر کوباني در شمال سوريه ابراز اميدواري کرد.
"فايزعزالدين" ، مشاور مرکز مطالعات استراتژيک در دمشق ، با اشاره به خروج تروريست هاي داعش از برخي مناطق شهر کوباني و عقب نشيني به روستاهاي اطراف اين شهر ، گفت داعش که قصد داشت با اشغال کوباني به ديگر شهرهاي سوريه نفوذ کند، با شکست مقابل نيروهاي کُرد، پاکسازي کامل اين شهر از لوث وجود تروريست ها قريب الوقوع خواهد بود. (متن کامل خبر)
در همين حال يکي از فرماندهان کرد سوريه مي‌گويد مبارزان کردتبار در داخل کوباني و مناطق اطراف آن در برابر پيکارجويان تکفيري داعش به پيشرفت‌هايي دست يافته‌اند. او در خصوص احتمال آزاد شدن کل شهر در آينده‌اي نزديک ابراز خوش بيني کرده است.

662 کشته در کوباني
کوباني که به عين العرب مشهور است، سومين شهر بزرگ کرد نشين سوريه در استان حلب با جمعيتي نزديک به نيم ميليون نفر است.

رئيس ديده بان حقوق بشر مخالف سوريه اعلام کرده است: از  اوسط ماه سپتامبر گذشته که عناصر داعش به شهر کوباني حمله کردند و درگيري شديد آنان با جنگجويان کرد در اين  شهر، 662  نفر از طرفين درگير و افراد غير نظامي کشته شدند که بيشتر آنان از  عناصر داعش هستند.

نبرد حيثيتي کردها
نبرد کردها در کوباني يک نبردي حيثيتي بود.  نيروهاي مدافع کرد در سوريه اسامي 18 شهيد خود را اعلام کردند که در مبارزه با تروريستها جان خود را از دست داده اند. اگرچه در جبهه مقابل نيز صدها تن از تروريستها را هم به هلاکت رسانده اند.کردها با درک اهميت اين مبارزه نشان داده اند که امروز اين اراده آنها ست که حرف اول را در جبهه هاي نبرد مي زند.
نيروهاي موجود در کوباني کمترين سلاح سنگين را دارند اما با تمام توان در مقابل تانک و زره پوش مي ايستند. آنها کمترين تجهيزات نظامي را دارند و وقتي که تروريستي کشته مي شود با سختي تمام سلاح تروريستها را هم به دست مي آورند و از سلاح مجددا استفاده مي کنند. آنها امروز در سوريه يکپارچه حماسه براي مبارزه هستند.
يکي از فرماندهان نيروهاي مدافع خلق مي گويد ما آماده هستيم تا آخرين نفس در مقابل تروريستها بايستيم و به آنها نشان خواهيم داد که آنها نمي توانند اراده ما را درهم بشکنند. آنها عاملان کشورهاي منطقه هستند اما ما براي خاک و شرفمان مي جنگيم.
دکتر حسين کوچر يکي از فرماندهان نيروهاي مدافع خلق در سري کاني مي گويد آنچه که امروز سبب شده اين نيروها با تمام توان بجنگند اين است که ما صاحب يک فلسفه هستيم که هيچ تروريستي نمي تواند آنها را درهم بشکند.امروز عرب، کرد و سرياني ها در صفوف ما مي جنگند.

نيروهاي مردمي در کوباني بدون توجه به عملکرد ائتلاف بين المللي ضد مواضع گروه تروريستي داعش ، به مقابله با گروه تروريستي داعش پرداختند. نيروهاي مردمي کُرد در کنار نيروهاي پيشمرگه با تکيه بر توان کُردي توانستند پس از گذشت يک‎ماه نبرد سخت با عناصر گروه تروريستي داعش ، آنان را از مواضع خود در شهر کوباني به عقب برانند. اين موفقيت، درحالي به دست آمده است که تانک‌هاي ارتش ترکيه در مرز سوريه ، فقط نظاره‎گر تحرکات داعش بوده است و حملات هوايي ائتلاف هم اهداف نامشخصي را هدف قرار مي دهد.
تحولات ميداني در کوباني به روشني آشکار مي کند که قدرت و نقش مردم در جنگ با تروريست‎ها ، بيش از نمايش هاليودي ائتلاف بين المللي ضد داعش به سرکردگي آمريکا ، کارساز است؛ نيروهاي کُرد در شهر کوباني فقط با تکيه بر توان خود ، نقش تاثيرگذار مولفه قدرت مردمي را به نمايش گذاشتند.

20288 نمایش

نظر دادن