تاریخ انتشار: چهارشنبه, 09 مهر 1393 ساعت 11:43

آغاز طرح ضربتی کاهش سهمیه‌های گازوئیل

معاون ستاد سوخت با اشاره به اجرای طرح ضربتی تغییر کلاس کارت های گازوئیل از مهر ماه سال جاری از تغییر کلاس کارت هوشمند گازوئیل برخی از خودروهای دیزلی خبر داد و اعلام کرد: سهمیه گازوئیل وانت بارها کاهش می یابد.

مهر: پس از اجرای ابطال کارت های بنزین خودروهای شخصی و عمومی، تغییر کلاس کارت هوشمند گازوئیل خودروهای دیزلی به منظور کاهش سهمیه برخی از خودروهای سنگین آغاز شده است.

علیرضا فیض رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور مرداد ماه امسال از حذف 6 میلیون لیتر سهمیه بنزین 700 تومانی کارت های سوخت تا پایان سال جاری خبر داد و گفته بود: با اجرای طرح ساماندهی کارت‌های هوشمند سوخت، امسال 3 میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاسته شده است.

در ادامه این طرح، از مهر ماه سال جاری طرح ضربتی تغییر کلاس و طبقه بندی کارت‌های هوشمند گازوئیل خودروهای سنگین آغاز می شود و برای اجرای این طرح اطلاعات برخی از خودروها از طریق نیروی انتظامی در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است.

حسين هاشمي درباره جزئیات اجرای طرح طبقه بندی کارت های هوشمند گازوئیل و کاهش سهمیه سوخت برخی از خودروهای دیزلی گفت: بر اساس با مفاد قانون برنامه پنجم توسعه و در راستاي قانون توسعه حمل ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، براي خروج بنزين و گازوئيل از سبد حمايتي دولت، يك سال بيشتر زمان باقي نمانده است.

معاون ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت با اعلام اینکه مطابق با اهداف قانون توسعه حمل ونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد مصرف گازوئيل درخصوص حمل كالا به ۱۲ صدم ليتر بر تن و مصرف روزانه بنزين به ۷ دهم ليتر بر نفر كاهش يابد، تصریح کرد: هم اكنون سهم مصرف بنزين و گازوئيل در حمل و نقل جاده اي به تفكيك در حوزه سواري شخصي ۳۱ درصد، كاميون ۲۲ درصد، وانت ۱۴ درصد، كشنده ۲۰ درصد، موتورسيكلت ۶ درصد، ميني بوس ۲درصد واتوبوس كمتر از ۳ درصد است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه دولت براي كاهش ميزان مصرف گازوئيل در ناوگان حمل و نقل داراي ۳ مرحله ضربتي، كوتاه مدت و ميان مدت است، اظهار داشت: در مرحله ضربتي كه از نيمه مهر امسال آغاز خواهد شد، كلاس كارت سوخت گازوئيل در خودروهاي سبك و نيمه سنگين تغيير مي كند و شامل طبقه بندي متنوع تري خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون خودروهاي گازوئيل سوز بر اساس ظرفيت حمل به ۹ گروه تقسيم شده اند، تبیین کرد: این طبقه بندی دربرگيرنده كل خودروهاي ديزلي نيست و شرايط ناعادلانه اي را براي تخصيص سهميه گازوئيل به برخي خودروها به وجود آورده است.

به گفته هاشمی به عنوان نمونه در بخش خودروهاي ديزلي با ظرفيت زير ۱۰ تن فقط يك گروه وجود دارد، يعني تمامي خودروهاي ديزلي با ظرفيت زير ۱۰ تن به يك اندازه سهميه گازوئیل مي گيرند، درحالي كه هرگز ميزان مصرف سوخت در يك وانت ديزلي با ظرفيت ۳ تن با ميزان مصرف يك كاميونت ديزلي با ظرفيت بيشتر برابر نيست.

معاون ستاد سوخت با اعلام اینکه ابهامات موجود در نحوه طبقه بندي خودروها باعث ايجاد فضاي رانتي براي عرضه گازوئيل مازاد برمصرف از بخش حمل و نقل به ساير بخش ها شده است، تبیین کرد: ميزان مصرف واقعي در ناوگان حمل و نقل را افزايش داده است.

معاون ستاد سوخت با بیان اینکه اطلاعات لازم براي تغيير كلاس خودروهاي گازوئيل سوز از نيروي انتظامي اخذ و تحويل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي شده است، تاکید کرد: پیش بینی می شود تا روزهاي آينده كارت سوخت اين قبيل خودروها تغيير كند. يعني خودروهاي گازوئيل سوز با ظرفيت زير ۱۰ تن به ۳ زيرگروه تقسيم مي شوند و مطابق با ميزان مصرف واقعي به آنها سهميه داده خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه این طرح ضربتی در كمتر از يك روز اجرایی خواهد شد، گفت: اجرای طرح ضربتی هيچ اخلالي در روند تخصيص سهميه به خودروهاي ديزلي ايجاد نمي كند. زيرا به محض دريافت كارت سوخت جديد توسط مالكان خودروهاي مذكور و اولين سوخت گيري، كارت سوخت قبلي آنها حذف خواهد شد و سهميه كارت جديد آنها فعال مي شود.

هاشمی با بیان اینکه در مرحله كوتاه مدت از سال آينده، سهميه گازوئيل به خودروهاي ديزلي بر اساس عملكرد خودرو و ميزان پيمايش آن در ناوگان حمل و نقل تخصيص مي يابد، تصریح کرد: اين موضوع جزو مصوبات ابلاغي ستاد هدفمندي يارانه هاست كه خودروها بايد بر مبناي عملكرد در ناوگان و ميزان پيمايش، سهميه سوخت دريافت كنند كه هنوز اجرايي نشده است.

وي با اشاره به اینکه كاميوني كه هيچ ترددي ندارد و در شبكه حمل و نقل فعاليت نمي كند، لازم نيست كه سهميه گازوئيل يارانه اي دريافت كند، افزود: با استفاده از اطلاعات صورت وضعيت الكترونيك حمل بار در كشور و بررسي بارنامه خودروها مي توانيم به راحتي ميزان فعاليت آنها در ناوگان را رصد و خودروهاي غيرفعال را شناسايي كنيم.

معاون ستاد سوخت با یادآوری اینکه طرح نهايي اين سنجش تا پايان امسال نهايي و از سال آينده اجرايي خواهد شد، اظهار داشت: از سوی دیگر قصد داريم تمامي خودروهاي فعال در ناوگان حمل و نقل جاده اي را به سامانه هوشمندي تجهيز كنيم كه فعاليت آنها را در هر نقطه از كشور به صورت آنلاين قابل پيگيري مي كند.

به گفته وی سيستم " آ . وي . ال" يك رهياب الكترونيك است كه از زيرساخت هاي نرم افزاري" جي.پي.اس″ استفاده مي كند و به صورت آنلاين گزارش توقف و تردد هر نوع وسيله نقليه را تمامي جاده هاي كشور ارسال مي كند.

708 نمایش

نظر دادن