تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 مهر 1393 ساعت 09:08

حسن روحانی تهديد به «بركناری» شد

«دلواپسان» گربه را دم حجله كشتند؛ رييس‌جمهوري تهديد به «بركناري» شد، آن هم به خاطر ديداري كه هنوز نه به بار است و نه به دار. دولتي‌ها گفته‌اند هيچ برنامه‌يي براي ديدار روحاني و اوباما در كار نيست، امريكايي‌ها هم همين حرف را زده‌اند. «كميته صيانت از منافع ايران» اما با درخواست طرح «عدم كفايت» رييس‌جمهور از مجلسي‌ها به استقبال اين ديدار غير محتمل رفته است؛طرحي كه مي‌گويد «حداقل انتظار مردم» است.

 

حسن روحانی تهديد به «بركناری» شد

به گزارش آخرین نیوز، احسان بداغي در روزنامه اعتماد نوشت: «دلواپسان» گربه را دم حجله كشتند؛ رييس‌جمهوري تهديد به «بركناري» شد، آن هم به خاطر ديداري كه هنوز نه به بار است و نه به دار. دولتي‌ها گفته‌اند هيچ برنامه‌يي براي ديدار روحاني و اوباما در كار نيست، امريكايي‌ها هم همين حرف را زده‌اند. «كميته صيانت از منافع ايران» اما با درخواست طرح «عدم كفايت» رييس‌جمهور از مجلسي‌ها به استقبال اين ديدار غير محتمل رفته است؛طرحي كه مي‌گويد «حداقل انتظار مردم» است.


به گزارش خرداد، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: آنها يك سال پيش و درست در روز بازگشت رييس‌جمهور از نخستين سفرش به نيويورك موجوديت خود را در يك تجمع اعتراضي مقابل فرودگاه مهرآباد اعلام كردند و هفت ماه بعد از آن باني سلسله همايش‌‌هايي در نقد سياست خارجي دولت و توافقنامه ژنو با عنوان «دلواپسيم» شدند.

 

بعد از يك سال، به جز آنها نمايندگان منتقد دولت هم پيشاپيش اخطارهاي خود را صادر كرده‌اند تا بگويند كه چندان براي اجراي پيشنهاد «كميته صيانت از منافع ايران» بي‌ميل نيستند. عليرضا زاكاني در نطق پيش از دستور ديروز خود صراحتا نسبت به رفتار دولتي‌ها در نيويورك هشدار داده است و حميد رسايي هم در يادداشتي كه سايت رجانيوز، نزديك به جبهه پايداري آن را منتشر كرده از روحاني خواسته تا مواضع خود را در قبال امريكايي‌ها «اصلاح كند. » به همين منوال شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي هم وارد گود شده و تاكيد كرده هر گونه «تماس تلفني، ديدار اتفاقي، نشست چند جانبه و دلسوزي براي مسوولان رژيم امريكا از نظر ملت ايران محكوم و غير قابل قبول است.»

دلواپسي‌ها در خصوص ديدار حسن روحاني با همتاي امريكايي خود از آنجا آغاز شد كه حسن روحاني در آستانه سفر به نيويورك در گفت‌وگو با ان‌بي‌سي در پاسخ به سوالي درباره ملاقات با اوباما گفته‌ بود «فعلا در برنامه من چيزي به عنوان ملاقات با رييس‌جمهور اوباما وجود ندارد. در دنياي سياست همه‌چيز امكان‌پذير است» و ادامه داده‌ بود: «اراده دولت من بر اين است كه سطح تخاصم و تنش را پايين بياوريم.»

 

همين تلاش‌هاي دست و پا شكسته روحاني براي پايين آوردن «سطح تخاصم و تنش» با امريكايي‌ها بود كه درست يك سال پيش سنگ بناي جريان «دلواپسي» را گذاشت؛ آن هم فقط به بهانه يك تماس تلفني 15 دقيقه‌يي. «كميته صيانت از منافع ايران» كه از ارديبهشت سال جاري به عنوان باني همايش‌هاي «دلواپسي» مطرح شد، درست از همان روزي كه رييس‌جمهوري از سفر نيويورك به كشور بازگشت اعلام موجوديت كرد.

 

نخستين حركت آنها هم تجمع در مقابل فرودگاه مهرآباد به نشانه اعتراض به اقدامات دولتي‌ها در سفر به نيويورك بود. حالا همين جماعت در نامه خود به نمايندگان مدعي شده اكنون وقت آن بود كه رييس‌جمهوري «پايان روند مذاكره با امريكا را اعلام كنند و با نواختن زنگ پايان اين مسير بي‌فايده و پرضرر، مسير تامين توامان عزت و منافع ملي را با دشمني با امريكا و تكيه بر ظرفيت‌هاي دروني كشور دنبال كنند.» اين همان حرفي بود كه «دلواپسان» از چند ماه پيش در همايش‌هاي رنگارنگ خود كه عنوان «حمايت از تيم هسته‌يي» را هم به آن افزوده بودند، دنبال مي‌كردند.

 

آنها اكنون با تقاضاي به جريان انداختن «طرح عدم كفايت» رييس‌جمهوري توسط نمايندگان در صورت ديدار وي با اوباما، درباره سياست خارجي دولت يازدهم گفته‌اند: «آيا تلاش براي تبديل كردن رابطه‌‌مان با امريكا، از دشمني به دوستي، معنايي غير‌از براندازي نرم جمهوري اسلامي دارد؟» موضع‌گيري «كميته صيانت از منافع ايران» اما به نظر نمي‌رسد چندان هم بدون حمايت ضمني چهره‌ها و جريان‌هاي سياسي متنفذ انجام شده باشد. چه آنكه هواداران اين جريان در مجلس هم در قالبي نرم‌تر همين خط سياسي را در پي گرفته‌اند. از جمله عليرضا زاكاني كه معتقد است تماس تلفني سال گذشته اوباما با روحاني در واقع «تحقير رييس‌جمهوري كشورمان، دولت و ملت ايران» بود.

 او ديروز در نطق ميان دستور خود با اشاره به اينكه «امروز و در آستانه سفر روحاني به نيويورك شاهد زمزمه‌ها و تحركات سرپنجه‌هايي در رسانه‌هاي كشور هستيم كه دانسته يا نادانسته آب به آسياب دشمن مي‌ريزند و نقش ستون پنجم دشمن را ايفا مي‌كنند»، گفت كه: «ما ضمن هشدار به رعايت مصالح انقلاب اسلامي و منافع ملي مجدانه از رياست جمهور خواستاريم احساسات شخصي خود را دخيل در مراودات دستگاه ديپلماسي كشور به نمايندگي از مردم رشيد ايران و انقلابي كشورمان ننمايند. »

اما نكته اصلي سخنان ديروز زاكاني جملات پاياني اوست كه مي‌تواند تفسيرهاي طولاني با خود داشته باشد. آنجا كه زاكاني گفته است: «در پايان به صراحت بيان مي‌داريم كه مجلس شوراي اسلامي در راستاي صيانت از حقوق مردم و دستاوردهاي انقلاب اسلامي با هر كژي مخالف مصالح انقلاب اسلامي برخورد خواهد كرد و از ظرفيت‌هاي قانوني خود در اين راستا بهره خواهد برد. » با توجه به درخواستي كه «كميته صيانت از منافع ايران» خطاب به نمايندگان مجلس ارايه داده، شايد همان «طرح عدم كفايت» هم يكي از «ظرفيت‌هاي قانوني» باشد كه زاكاني تهديد كرده در صورت لزوم مجلسي‌ها از آن «بهره خواهند برد.»

ترس از تجربه يك تماس تلفني
همزمان حميدرسايي، ديگر نماينده هوادار جريان «دلواپسي» در سايت رجانيوز كه نزديك به جبهه پايداري است، با انتشار يادداشتي اين سوال را مطرح كرده كه «روحاني حركت نابجاي سال گذشته را جبران مي‌كند؟» اين «حركت نابجا» از ديد حميد رسايي همان تماس تلفني 15 دقيقه‌يي باراك اوباما با رييس‌جمهور كشورمان بود كه اكنون او را نگران كرده است. نگراني از اينكه «قرار است پدرخوانده‌هاي دولت با مشاوره?هاي خود از تهران، حركت نابجاي ديگري را براي روحاني رقم بزنند. »

 

رسايي صراحتا مي‌گويد: «سوال اين است كه آيا اين «عده» در سفر امسال رييس‌جمهور به سازمان ملل به دنبال تكرار پروژه خود به شكل ديگري نيستند؟» مشخصا اين «شكل ديگر» از ديد افرادي چون حميد رسايي ديدار رودر رو با باراك اوباما يا چيز ديگري شبيه آن است. رسايي البته نسبت به «مودب و باهوش» خواندن اوباما توسط روحاني هم معترض است و توصيه كرده كه رييس‌جمهوري اين «جمله غيرواقعي خود درباره اوباما» را هم اصلاح كند.

 

به موازات اين موضع‌گيري‌ها، شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي سراسر كشور نيز در آستانه سفر رييس‌جمهور به نيويورك براي شركت در اجلاس سالانه سازمان ملل با انتشار نامه‌يي اعلام كرده: «از آنجايي كه تجربه نشان داده امتيازدهي به شيطان بزرگ حتي در حد انجام مذاكره باعث جري‌تر شدن آن براي گرفتن امتيازات بيشتر مي‌شود، كه نمونه آشكار آن در جريان مذاكرات هسته‌يي يك‌سال اخير به خوبي قابل مشاهده است، لذا هرگونه تماس تلفني، ديدار اتفاقي، نشست چند جانبه و دلسوزي براي مسوولان رژيم امريكا از نظر ملت ايران محكوم و غير قابل قبول است. »

 به اين‌ترتيب پيش از آنكه پاي رييس‌جمهور و هيات همراه او به پلكان هواپيما برسد، منتقدان و رقباي سياسي دولت جبهه خود را سر و شكل داده‌اند و به استقبال تقابلي جديد رفته‌اند. آن هم در شرايطي كه هيچ برنامه مشتركي با امريكايي‌ها در دستور كار دولت در اين سفر قرار ندارد. با اين وجود احتمال اينكه با بازگشت روحاني از نيويورك فضاي سياسي كشور در نخستين روزهاي پاييز حتي داغ‌تر از تابستان سپري شده، بشود اصلا كم نيست.

 

6944 نمایش

نظر دادن