تاریخ انتشار: جمعه, 28 شهریور 1393 ساعت 11:10

داعش يک شهر کردنشين سوريه را به محاصره درآورد

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز پنجشنبه از نخستین حمله آمریکا به یک اردوگاه آموزشی داعش در شهر موصل عراق خبر داد و همزمان در سوريه داعش شهر کوبانی را محاصره کامل كرد.
داعش يك‌شهر کردنشين‌سوريه را به محاصره درآورد

شبكه الجزيره در اين باره گزارش داد بالغ بر 50 عضو داعش در اين بمباران كشته شدند. از سوی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، از چراغ سبز فرانسه برای حمله به داعش در عراق استقبال کرد.
همزمان چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا از تصویب طرح حمله به مواضع داعش در داخل خاک سوریه خبر داد. این در حالیست که جان کری در مجلس نمایندگان آمریکا، دولت اسد را به نقض توافق در مورد سلاحهای شیمیايی متهم کرد و گفت: رژیم دمشق طی سال گذشته بارها از گاز کلر استفاده کرده است. از سوي ديگر روز پنجشنبه فرانسوا اولاند در کاخ الیزه اعلام کرد که به تقاضای دولت عراق مبنی بر دخالت فرانسه در جنگ علیه "دولت اسلامی" (داعش) پاسخ مثبت داده و بزودی جنگنده‌های فرانسوی مواضع این گروه تروریستی در عراق را بمباران خواهند کرد. اولاند تاکید کرد: «ما بیش از این اقدامی انجام نخواهیم داد». به این ترتیب بمب‌افکن‌های فرانسوی در مبارزه آمریکا علیه داعش در سوریه شرکت نخواهند کرد و فرانسه نیروی زمینی به عراق ارسال نمی‌کند.

پس از تسخیر روستاهای کردنشین
داعش شهر کوبانی سوريه را محاصره کامل كرد

فعالان سوری می‌گویند که شبه‌نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) بیش از 20 روستا را در شرق و غرب شهر عمدتا کردنشین کوبانی سوريه اشغال کرده‌اند و آن شهر را کاملا تحت محاصره گرفته‌اند. کوبانی که عین‌العرب هم نامیده می‌شود، شهری کردنشین در نزدیکی محدوده مرزی ترکیه در شمال سوریه است. دیدبان حقوق بشر سوریه، از گروه‌هایی که تحولات سوریه را زیر نظر دارد، اعلام کرده است که گروه داعش در طول بیست و چهار ساعت گذشته شهر کوبانی را زیر حمله داشته و هم‌اکنون حلقه محاصره دور شهر را کامل کرده است. گزارش شده است که نیروهای این گروه شبه‌نظامی در این حمله، از آتش توپخانه، موشک و تانک بهره برده‌اند. دیدبان حقوق بشر سوریه اضافه کرده است که برای اولین‌بار یک پهپاد جاسوسی بر فراز محدوده تحت کنترل گروه داعش در استان حلب سوریه مشاهده شده است، ولی هنوز معلوم نیست که چه کسی آن را هدایت می‌کرد.

انتشار خبرهای مربوط به پیشروی گروه داعش در سوریه با مصوبه کنگره آمریکا برای تسلیح و آموزش گروه‌های شبه‌نظامی میانه‌رو در سوریه همزمان بوده است. این مصوبه برای تقویت شبه‌نظامیانی صادر شد که در حال جنگ با گروه داعش در سوریه هستند. به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش شده است که نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی توانسته‌اند در مسیر خود برای محاصره کامل کوبانی در مجموع ۲۱ روستا را اشغال کنند. رامی عبدالرحمن، بنیانگذار دیدبان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری رویترز گفته که بیم آن می‌رود گروه دولت اسلامی در مناطقی که در اختیار می‌گیرد، به کشتار ساکنان اقدام کند.

در تحولي ديگر در سوريه، بر اثر بمباران شديد شهرك الباب در شرق شهر حلب بالغ بر 51 نفر از شهروندان عادي كشته شدند. هواپيماهاي سوري، مركز اين شهرك در نزديكي يك نانوايي را هدف قرار داده و دهها نفر در زير آوار دفن شدند. شبكه الجزيره از اين حادثه به عنوان يك قتل عام دست جمعي ياد كرده و نوشته است حدود 100 نفر نيز مجروح شده و شهرك الباب به ويرانه‌اي تبديل شده است.

1802 نمایش

نظر دادن