تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 شهریور 1393 ساعت 12:27

درآمد 8 میلیون دلاری داعش از اخاذی در موصل!

داعش که زمانی به ثروتمندان کشورهای حاشيه خليج فارس اتکا داشتند، اکنون به يک گروه مخرب و مهيب و با استقلال مالی تبديل شده اند. به گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا و کارشناسان مستقل، درآمد روزانه اين گروه از فروش غير مجاز نفت، قاچاق انسان، دزدی و غارت به سه ميليون دلار در روز می‌رسد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی می‌نويسد بنا به گفته يک مقام سازمان اطلاعاتی آمريکا امکانات اين گروه «از همه گروه‌های شبه‌نظامی در تمام تاريخ بيشتر است.» اين مقام مثل سايرين هنگام مصاحبه در مورد مسائل محرمانه خواسته هويتش اعلام نشود.

 با وجود اين‌که مقامات آمريکايی تصديق می‌کنند که فعلا شواهدی مبنی بر حمله گروه داعش به آمريکا در دست نيست، با اين حال ميزان امکانات مالی  و ثروت اين گروه باعث نگرانی جدی آن‌ها شده است.

تحليلگران می‌گويند گروه داعش بخش های وسيعی از سوريه و عراق را تصرف کرده و ۱۱ ميدان نفتی اين دو کشور را تحت کنترل دارد. آنها نفت و ساير کالا ها را از طريق شبکه قاچاقچيان و مسيرهای قاچاق سنتی منطقه می‌فروشند. اين  داد و ستد ها زير گوش دولت‌هايی  که با آنها در جنگ هستند، از جمله اقليم خودمختار کردستان عراق، ترکيه و اردن صورت می‌گيرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در ادامه گزارش می‌افزايد در حالی‌که دولت آمريکا از نحوه برخورد اين دولت‌ها با شبکه‌های قاچاق ارزيابی دقيقی ندارد، با اين‌حال کارشناسان می‌گويند دولت باراک اوباما آنها را برای سرکوب کردن اين شبکه‌ها تحت فشار گذاشته است. نفت قاچاق معمولا  توسط کاميون های نفت کش منتقل می‌شود.

«دنيس ناتالی» که به عنوان کارمند سازمان کمک‌های خارجی آمريکا در کردستان کار کرده، می‌گويد: «از اين طريق پول زيادی می توان در آورد.» او که در حال حاضر پژوهشگر دانشگاه دفاع ملی آمريکا است اضافه می‌کند: «کردها می‌گويند سعی کرده‌اند راه‌های غير قانونی را ببندند اما برای عبور از مرز و يا بردن قاچاق کافی است فقط به يک مامور مرزی و يا کسی ديگری پول بدهيد.»

بهايی  که گروه داعش يرای نفت قاچاق دريافت می کند کمتر از بهای بازار است. در حالی‌که بهای هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار است، داعش نفت قاچاق را هر بشکه  بين ۲۵ تا ۶۰ دلار می فروشد.  «لوای الخطيب» يکی از همکاران دفتر موسسه پژوهشی بروکينگز در دوحه در قطر می‌گويد درآمد گروه دولت اسلامی از فروش نفت روزانه بيش از سه ميليون دلار است.

او می‌افزايد: «گروه داعش از فروش اشيا باستانی ربوده شده عراق در ترکيه درآمد هنگفتی معادل صدها ميليون دلار به دست آورده و همچنين ميليون‌ها دلار از قاچاق انسان و فروش زنان و کودکان به عنوان برده جنسی در آمد کسب کرده است.»

تحليلگران می‌گويند ساير منابع در آمد گروه داعش  اخاذی، خون بهای گروگان های ربوده شده، دزدی و سرقت‌های مستقيم انواع کالا‌ها و اشيا از شهرهای تصرف شده عراق است.

يکی ديگر از مقامات اطلاعاتی آمريکا می‌گويد بر اساس ارزيابی سازمان او «فعاليت‌های داعش برای کسب پول بسيار شبيه سازمانهای مافيايی است.» او می افزايد: «آنها بسيار با برنامه و سازمان يافته و از طريق مرعوب کردن و اعمال خشونت عمل می کنند.»

درآمد مالیاتی
مقامات اطلاعاتی آمريکا در اشاره به فعاليت‌های گروه داعش برای درآمد مالی می‌گويند آن‌ها حتی پيش از تصرف موصل در ماه ژوئن شروع کردند به وضع کردن ماليات بر تمام  فعاليت‌های اقتصادی و کسانی را که حاضر به پرداخت ماليات نبودند تهديد کردند.

يکی از تحليلگران  وابسته به شورای روابط خاجی آمريکا تخمين زده است که درآمد  گروه داعش از اخاذی در شهر موصل به تنهايی معادل هشت ميليون دلار در ماه است.

گروه داعش پس از تصرف موصل و ساير نواحی در شمال عراق ميليون‌ها دلار پول نقد از بانک‌ها سرقت کرد. مقامات اطلاعاتی آمريکا می‌گويند اين رقم در ابتدا صد ها ميليون دلار گزارش شده بود.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می نويسد در بهار سال جاری شبه نظاميان افراطی گروه داعش پس از دريافت خون بهای چندين ميليون دلاری، چهار خبرنگار فرانسوی و دو خبرنگار اسپانيايی آزاد کردند. اين پول توسط دولت های فرانسه و اسپانيا و از طريق واسطه ها پرداخت شد.

يکی ديگر از مقامات اطلاعاتی آمريکا می‌گويد: «گروه داعش  توانسته از حاکميت بر اراضی که در سوريه و عراق تصرف کرده به راحتی به عنوان وسيله ای برای کسب درآمد استفاده کند.»

اين تحليلگران معتقدند که گروه داعش فعاليت اقتصادی خود را بر اين اصل قرار داده که منطقه مرزی بين عراق  و ترکيه بهشت قاچاقچيان است و اين وضعيت پس از سقوط صدام حسين در سال ۲۰۰۳ بدتر شده است. در اين مناطق بعضی از خانوداه‌ها نسل اندر نسل به حرفه قاچاق بين مرزها اشتغال داشته‌اند.

حکومت اسلامی یا داعش، در دوره ای با جبهه النصره، يکی از گروه‌های نزديک به القاعده، همکاری می‌کرد. جبهه النصره يکی از گروه‌های اصلی مخالفانی است که با رژيم بشار اسد در سوريه در جنگ هستند. گروه داعش پس از اين دوره همکاری با جبهه النصره و القاعده را قطع کرد.

مقامات آمريکايی گفته‌اند در نخستين روزهای جنگ داخلی در سوريه، گروه داعش عمدتا با  کمک‌های مالی اعراب ثروتمند کشورهای حاشيه خليج فارس مانند کويت و قطر شکل گرفت.

ديويد کوهن يکی از کارشناسان ارشد مسايل ضد تروريستی در وزارت خزانه داری آمريکا در يک سخنرانی در ماه مارس گفت: «در بعضی از کشورها که سخت گيری قضايی وجود ندارد، از جمله کويت و قطر، کسانی هستند که برای کمک به وابستگان القاعده در سوريه يعنی جبهه النصرت و گروه دولت اسلامی عراق و شام  پول جمع آوری و ارسال می کنند.»

خبرگزاری فرانسه می‌‌نويسد مقامات آمريکايی می‌گويند اتکای گروه داعش به نفت به عنوان اصلی ترين منبع درآمد می‌تواند به راحتی با يک حمله هوايی آمريکا مختل شود. ولی تا به حال برای حمله هوايی به تاسيسات نفتی عراق و سوريه  که توسط کارکنان غيرنظامی اداره می شود تصميمی گرفته نشده است.

790 نمایش

نظر دادن