تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 شهریور 1393 ساعت 15:46

تاختن به‌هاشمی‌رفسنجاني به هر بهانه‌ای

افکار عمومی کنجکاو کنش‌های خصوصی و خلوت بزرگان سیاسی است، این پدیده نه متعلق به ایران که موضوعی جهانشمول است و همواره مخاطبان عام در پی سرک کشیدن به حیاط خلوت چهره‌های معروف و نامی هستند و همین توجه‌ها نشریات خاص یا مجلات سبک زندگی را به سمت و سوی بازتاب چنین خبرهایی سوق می‌دهد.
تاختن به‌هاشمی‌رفسنجاني به هر بهانه‌ای
رضا رئیسی در روزنامه آرمان نوشت: چند روز پیش خبر ازدواج میان دو خانواده ریشه‌ای و اصیل و البته سیاستمدار در رسانه‌ها پیچیده و انعکاس گسترده‌ای یافته است. نوه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و فرزند نوه امام خمینی(ره) با یکدیگر وصلت کرده و این نکته توجهات بسیاری را به خود معطوف داشت. برای اولین بار میان این دو خانواده بزرگ پیوندی خانوادگی ایجاد شده و بدیهی بود که رسانه‌های سیاسی نیز به این موضوع توجه نشان داده و این نکته را در خروجی خبری خود قرار دهند به خصوص که حضور چهره‌های محبوب و بزرگ سیاسی در این مجلس بر بار اهمیت آن نیز افزوده بود.

تا اینجای کار همه چیز بر روال عادی و متعارف قرار داشت تا اینکه صبح روز گذشته خبرگزاری تسنیم در یک اقدام بی‌سابقه بیانیه دفتر آیت‌ا... صادق روحانی را مبنی بر مخالفت وی با این ازدواج انعکاس داد. در این اطلاعیه که از سوی دفتر پدر بزرگ عروس انتشار یافته چنین عنوان شده که پدر دختر با این ازدواج مخالف بوده و پایه‌گذاری این وصلت از ابتدا بدون اطلاع و مشورت و بدون نظر مثبت جناب مهندس کاظم روحانی (پدر زهرا سید روحانی) انجام شده است و روند طی شده در این زمینه دارای اشکالات فراوان قانونی بوده که از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است. در ادامه نیز عنوان شده که بیت معظم‌له در جریان این ازدواج نبوده و از رسانه‌ها خبردار شده‌اند در حالی که پدربزرگ عروس در بیمارستان بستری است و بالاخره نسبت به برگزاری مراسم در تالار فرمانیه تهران اعتراض شده است.

همانگونه که اشاره رفت انتشار رویدادهای پشت پرده سیاستمداران برای مردم جذاب بوده و انعکاس آن در حد متعارف معقول و پسندیده است اما در این میان یک خبرگزاری رسمی کشور با چه استدلال منطقی و عقلانی یک بیانیه را در حالی انتشار داده که با صراحت به حریم‌های خصوصی افراد تداخل داشته و اذهان عمومی را پیرامون یک ازدواج ساده مخدوش کرده و در راستای تخریب بنیان خانواده و شأن و اعتبار دو خانواده شناخته شده سیاسی قرار می‌گیرد؟

آنگونه که از بیانیه برمی‌آید شخص آیت‌ا... صادق روحانی در بیمارستان بستری بوده و این اطلاعیه از سوی دفتر ایشان و اعضای بیت انتشار یافته و حتی ممکن است به هیچ روی شخص وی نیز در جریان این ماجرا نبوده باشد و عده‌ای با شیطنت این اقدام را به انجام رسانده باشند. از طرف دیگر مگر می‌شود پدر دختر در مراسم ازدواج وی حضور نداشته یا بدون اخذ کفالت از وی یا حکم قضایی امکان ثبت رسمی و حقوقی نکاح وجود داشته باشد؟! حتی یک فرد ساده و ناآشنا به حقوق این الزامات قانونی و بدیهی را می‌داند و چگونه می‌شود در حضور بزرگان کشور ازدواجی به انجام برسد تا جایی که بدون رضایت پدر اقدام به ثبت ازدواج بشود؟

طرح چنین ادعایی با شرایط فوق بسیار عجیب و ناپخته به نظر می‌آید و بیشتر با پچ پچ‌های در گوشی همخوانی دارد و به راستی باید پرسید جای این سخنان که صحت و سقم آن مشخص نبوده و به دور از عرف متداول است و عقلانی هم نمی‌نماید در خبرگزاری‌ای است که ادعای حرفه‌ای‌گری دارد و خود را بین‌المللی می‌خواند؟! اینکه مجلس عروسی در فلان تالار و بهمان جایگاه نیز برگزار شود بستگی به سلایق و علایق عروس و داماد و خانواده آنان دارد و بازهم مشخص نیست این ایراد گیری‌ها به چه هدف و انگیزه‌ای به منصه ظهور می‌رسد!

عداوت و غرض‌ورزی با بزرگان سیاسی
البته مرور عملکردها و رویکردهای رسانه‌های اینچنینی یک حقیقت عیان را هویدا می‌کند و آن حمله و هجمه به هاشمی و اطرافیان وی به هر سبک و سیاق و با هر بهانه‌ای است، مضاف بر آنکه طی سال‌های اخیر مرور رویکردهای رسانه‌ای چنین طیف‌هایی نشان می‌دهد که در مواجهه با بیت امام نیز آنان سوابقی دارند و حال با این وصلت و خبرپردازی‌های اینچنینی و طرح موضوعات غیرمتعارف فرصت خوبی دست داده تا به‌زعم خود هجمه و حمله تازه‌ای را در دستور کار قرار دهند و البته نکته‌ای که در این میانه به هیچ وجه مورد التفات و عنایت قرار نمی گیرد رعایت اخلاق حرفه‌ای، شأن و کرامت انسانی و نیز سوابق بزرگانی است که در پیشانی شأن و اعتبار انقلاب قرار دارند. تخریب باید به منصه ظهور برسد ولو در این میان هر گفتاری انتشار یابد و هر شایعه‌ای زمزمه شود. البته بدیهی است که این تخریب‌ها نتیجه معکوس داشته و جز به بی‌اعتباری رسانه‌های تندرو منجر نخواهد شد.
1286 نمایش

نظر دادن