تاریخ انتشار: چهارشنبه, 12 شهریور 1393 ساعت 09:58

داعش ویدیوی سربریدن یک خبرنگار دیگر را منتشر کرد

شبه‌نظامیان داعش با انتشار ویدئویی تازه‌ اعلام کرده اند استیون ساتلوف، یک خبرنگار آمریکایی دیگر را سربریده‌اند.

در پی انتشار این ویدیو، باراک اوباما ۳۵۰ نیروی دیگر به عراق اعزام کرده و مقام های آمریکایی از ادامه حملات هوایی به پیکارجویان گروه دولت اسلامی خبر داده اند.

اصالت ویدئوی جدید داعش هنوز رسما تایید نشده است، اما کاخ سفید گفته که مقام‌های آمریکایی در حال بررسی تصاویر منتشر شده هستند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نیز ویدئوی منتشر شده را "مطلقا نفرت انگیز" توصیف کرده است.

ساتلوف، ۳۱ ساله، تابستان گذشته در نزدیکی شهر حلب واقع در شمال سوریه ناپدید شد.

در ویدئویی که سه‌شنبه (دوم سپتامبر) منتشر شد، فردی که به نظر می‌آید دیوید ساتلوف باشد، با لباس نارنجی در مکانی نامعلوم روی زمین زانو زده است و فردی سیاه‌پوش و نقاب‌دار که چاقو در دست دارد در کنارش دیده می‌شود.

ساتلوف در این ویدیو به باراک اوباما می گوید: "تو میلیاردها دلار از محل مالیات مردم هزینه کرده‌ای و ما در نبردهای قبلی با داعش هزاران سرباز را از دست داده ایم. مردم از آغاز مجدد این جنگ چه نفعی می برند؟"

استیون ساتلوف در گذشته برای مجله تایم، نشریه فارین پالیسی و نیز کریستین ساینس مانیتور کار می کرد و در مصر، لیبی و سوریه سابقه خبرنگاری داشت

مرد نقاب پوش هم که صدای مشابه مردی را دارد که در ویدیوی قبلی گروه داعش یک خبرنگار آمریکایی دیگر را سر بریده بود، می گوید که کاری که می خواهد بکند (بریدن سر قربانی) به تلافی حملات هوایی آمریکا علیه این گروه در عراق خواهد بود.

او می گوید: "اوباما، من برگشته ام، من برگشته‌ام به خاطر سیاست خارجی متکبرانه تو در برابر گروه ما که با وجود هشدارهای ما (ادامه دارد)."

او می افزاید: "از این فرصت برای هشدار دادن به کشورهایی استفاده می‌کنیم که وارد ائتلاف شیطانی با همراهی آمریکا شده‌اند."

در انتهای ویدئو هم فرد دیگری در لباس نارنجی نشان داده می‌شود که روی زمین زانو زده است. وی هشدار می دهد که این فرد، که ادعا می شود بریتانیایی است، قربانی بعدی خواهد بود.

هفته گذشته ویدئویی منتشر شد که در آن یک عضو داعش، جیمز فولی را "به تلافی حملات آمریکا" علیه این گروه در عراق سر برید.

در انتهای آن ویدئو استیون ساتلوف نشان داده شد و تهدید شده بود که اگر آمریکا به حملات خود علیه داعش ادامه دهد، جان آقای ساتلوف هم در خطر خواهد بود.

واکنش آمریکا
ویدیوی گروه داعش بر حملات آمریکا به این گروه در عراق تاثیری نداشته است.

روز سه شنبه وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) با صدور بیانیه ای از حملات هوایی تازه ای به نیروهای خبر داد.

بنا بر بیانیه منتشر شده، این حملات در حوالی سد موصل عراق انجام شده که طی آن حداقل ۱۶ نفربر زرهی نابود شده یا خسارت دیده است.

هم زمان، باراک اوباما دستور اعزام ۳۵۰ نیروی دیگر به عراق را صادر کرده است. بنا بر بیانیه کاخ سفید، این نیروها برای تقویت تدابیر امنیتی سفارت آمریکا و محافظت از دیپلمات‌های این کشور در بغداد به عراق اعزام شده اند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در واکنش به انتشار ویدیوی تازه گفت: "اگر این ویدیو واقعی باشد این اقدام وحشیانه ما را منزجر کرده است."

این در حالیست که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است هنوز نمی تواند صحت ویدیو و هویت فردی که سر بریدنش نشان داد شده است را تایید کند. او تاکید کرد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ویدیوی منتشر شده را به دقت بررسی و مطالعه خواهند کرد.

متیو ون دایک، فیلمساز آمریکایی که از دوستان آ ساتلوف است به بی‌بی سی گفت:" "او یک خبرنگار کاملا حرفه‌ای بود و دلیلی وجود نداشت که این مساله برایش اتفاق بیفتد."

او می افزاید: "او ناظر بی‌غرض و بی‌طرف رخدادها بود و به دنیا درباره آنها می گفت. او حالا جانش را در این راه از دست داده است."

استیون ساتلوف در گذشته برای مجله تایم، نشریه فارین پالیسی و نیز کریستین ساینس مانیتور کار می کرد و در مصر، لیبی و سوریه سابقه خبرنگاری داشت.

نزدیکانش می گویند که او سال ها در یمن زندگی می کرد و زبان عربی را به خوبی صحبت می کرد.

مقامات آمریکایی پیشتر به خانواده ساتلوف توصیه کرده بودند که از اعلام خبر به گروگان گرفته شدن وی به رسانه‌ها خودداری کنند تا جان فرزندشان به خطرنیفتد، به همین خاطر رسانه‌ها و مردم در آمریکا تا چندی پیش از اسیر بودن ساتلوف بی‌اطلاع بودند.

منبع: بی بی سی

880 نمایش

نظر دادن