تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 شهریور 1393 ساعت 12:39

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران شد/ اتفاقات عجیب و غریب در شورای شهر

بر اساس اعلام قبلي ، انتخابات هيات رئيسه شوراي شهر تهران امروز برگزار مي شود.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از آريا، دومين انتخابات هيات رئيسه شوراي شهر تهران بر اساس اعلام قبلي ، انتخابات هيات رئيسه شوراي شهر تهران امروز برگزار مي شود که  تاکنون با حاشيه ها و اتفاقاتي همراه بوده است.

طلايي نايب رئيس شوراي شهر شد
احمد حکيمي‌پور و مرتضي طلايي دو نامزد احراز پست نايب رياست شوراي شهر تهران هر يک 15 رأي کسب کردند و رأي‌گيري مجدد انجام شد .
پس از انجام راي گيري دوباره مرتضي طلايي با 17راي عنوان نايب رييسي شوراي شهر تهران را از آن خود کرد.


راي مساوي طلايي و حکيمي‌پور براي کسب نايب رئيسي
احمد حکيمي‌پور و مرتضي طلايي دو نامزد احراز پست نايب رياست شوراي شهر تهران هر يک 15 رأي کسب کردند و رأي‌گيري در حال تجديد است.
رأي‌گيري براي انتخاب نايب رئيس شورا در دور  اول بي‌نتيجه ماند و رأي‌گيري دوم در حال انجام است.
در اين دور احمد حکيمي‌پور و مرتضي طلايي هر يک 15 رأي کسب کردند و يک رأي سفيد نيز به صندوق ريخته شد بنابراين اعضا بايد دوباره آراي خود را براي انتخاب نايب رئيس شورا روي برگه‌هاي رأي با رنگ متفاوت از دور اول بنويسند.

با 18راي چمران به صندلي رياست شورا تکيه زد
گروه مجلس و شوراي شهر: در انتخابات رييس شوراي شهر تهران چمران با کسب 18راي از تعداد 31راي براي صندلي رياست شورا تکيه زد.
در حالي که پيش بيني ها حکايت از آن داشت که در دومين سال فعاليت شورا، هيات رئيسه شوراي شهر تغيير مي کند چمران با بيشترين راي کرسي رياست شوراي اسلامي شهر تهران را از آن خود کرد.
در حالي که موضوع راي گيري در جلسه غيرعلني يکشنبه نهم شهريورماه قرار بود پيگيري و اجرا شود تا اعضاي شورا به دور از چشم رسانه ها فرد مورد نظر خود را معرفي کنند و ديگر از حاشيه هايي چون خط خوردگي در راي و کنارگذاشتن تفکرات سياسي اعضاء خبري نباشد اما راي گيري به جلسه علني امروز مورخ 11.6.93 موکول شد.
بر اساس اين گزارش پيش از اين خبرهايي مبني بر تغيير رويکرد اصولگرايان و اصلاح طلبان شورا شکل گرفته و حتي زمزمه هايي از حضور دنيامالي در ميان کانديداهاي رياست شورا بود اما در نهايت اين مسجد جامعي و چمران بودند که به عنوان منتخبان شورا مقابل هم قرار گرفتند و در حالي که مسجد جامعي با بيان اينکه " من براي رياست شورا طرح و ايده دارم و به دنبال گسترش روابط شوراي شهر با همه نهادها و سازمان ها هستم " از رياست خود دفاع کرده بود و چمران حتي حاضر به معرفي خود به عنوان گزينه نهايي اصولگرايان نشده بود، چمران توانست با کسب 18 راي بر کرسي رياست شوراي شهر بنشيند.
سال گذشته در حالي مسجدجامعي رياست شورا را از آن خود کرد که اختلاف راي او با چمران يک راي بود و امسال با پنج راي اختلاف، چمران گوي رقابت را از مسجدجامعي ربود.

صابري با ويلچر خودش را به راي گيري رساند
علي صابري که به دليل تصادف شب گذشته در بيمارستان بستري بود، دقايقي پيش با ويلچر وارد صحن علني شوراي شهر شد.
صابري در حالي که به دليل تصادف شب گذشته اش گردنش را با آتل بسته و لباس بيمارستان بر تن داشت، نيم ساعت قبل از آغاز راي گيري رياست شورا و هيات رييسه وارد صحن شوراي شهر شد و جو شورا را تحت تاثير قرار داد.
اين در حالي است که به محض ورود با کمک برخي افراد از روي ويلچر بلند شد و روي پاي خودش قرار گرفت تا پشت صندلي اش بنشيند.
صابري قبلا اعلام کرده بود به مسجدجامعي راي خواهد داد.

طلايي:مديريت شهري از تمام وقت شدن مساجد حمايت مي کند
حالا که مسجد محوري و توسعه مساجد را به عنوان يک نماد ديني در برنامه خود قرار داده ايم، بايد حرکتي انجام دهيم تا مساجد ما به کارکردهاي اصلي خود بازگردند.
مرتضي طلايي با بيان اين مطلب گفت: به دليل بعضي چالش ها و مشکلات مادي عنوان مي کنند اين کار شدني نيست، اما شورا و شهرداري تهران که در اين زمينه اهتمام جدي دارند مي توانند در اين زمينه اعلام کنند که مديريت شهري براي تمام وقت شدن مساجد پشتيباني مي کند.
طلايي خاطرنشان ساخت: اگر مسجد را محوريت مديريت محل در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي قرار دهيم و در اين زمينه هم مديريت شهري کاري کند که مساجد بتوانند به کارکرد هاي اوليه خود برگردند، مي توانيم اين قلب تپنده شهر را پويا نگه داريم؛ اين يکي از اقداماتي است که در کارنامه شورا و مديريت شهري به عنوان يک اثر ماندگار مي تواند ثبت شود.
در ادامه جلسه امروز مهدي چمران، عضو شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به برگزاري نمايشگاه نوشت افزارها و وسايل موردنياز دانش آموزان گفت: اين نمايشگاه را مجمع توليد و توزيع نوشت افزارهاي ايراني و اسلامي در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار کرده بود که از نظر طراحي، گرافيک، کيفيت و قيمت نمايشگاه خوبي بود. از اين طريق خواستم مردم را ترغيب و تشويق کنيم تا از اين وسايل استفاده کنند.
انصاري پيشنهاد داد:حضور خبرنگاران در تمام جلسات شورا
همچنين غلامرضا انصاري، عضو شوراي اسلامي شهر تهران تاکيد کرد: مطبوعات در طول سال گذشته حضور بسيار پر رنگ در انعکاس اخبار شورا داشته اند؛ با توجه اينکه جلسات شورا غير از موارد خاص قاعدتا بايد به صورت علني برگزار شود، پيشنهاد مي کنم در ادامه کار شرايط به گونه اي فراهم شود تا مطبوعات در تمامي جلسات شورا حضور داشته باشند.
حجت الاسلام ناصحي، رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در پاسخ به پيشنهاد مطرح شده براي شبانه روزي شدن برخي مساجد در شهر تهران، گفت: مديريت شهري تا حدي مي تواند براي باز بودن درب مساجد کمک کند البته پس از تاکيد مقام معظم رهبري براي باز شدن درب مساجد اقداماتي انجام شده است.
مسجد جامعي در ادامه تاکيد کرد: کنسرت عبدالحسين مختاباد که براي کودکان غزه در برج ميلاد تهران برگزار شد، 250 ميليون تومان فروش داشت که اين رقم با يک چک و گزارش مبسوط و کامل در اختيار شورا قرار مي گيرد و معتقديم اين چک طي مراسمي به کودکان غزه اهدا شود.
دبير: اوقاف بررسي کند چرا مردم به جاي مساجد ترجيح مي دهند حسينيه بسازند
همچنين عليرضا دبير، رئيس کميسيون برنامه و بودجه طي تذکري عنوان کرد: در برنامه 5 ساله عنوان کرده ايم که مي خواهيم 400 زمين را براي مسجد اختصاص دهيم اما آيا مي شود براي تمامي اين موارد صيغه مسجد را خواند؟
وي گفت: بر اساس بررسي هايي که صورت گرفته است سه منطقه از نظر آسيب هاي اجتماعي از ساير مناطق آمار بيشتري داشته اند و جالب است که اين سه منطقه از جمله مناطقي بوده اند که مسجد و حسينيه در آن ها کمتر بوده است. البته گسترش حسينيه ها اقدام خوبي است اما سازمان اوقاف بايد فکري کند که چرا مردم حسينيه و حسنيه مي سازند و به سمت قرائت صيغه مسجد و ساخت مسجد نمي روند؟
احمد مسجد جامعي در پاسخ به اين تذکر دبير گفت: زماني که صيغه مسجد خوانده مي شود، محدوديت هايي ايجاد مي شود اما افراد براي اينکه دچار اين مشکل نشوند، مهديه، حسينيه، حسنيه و زينبيه ها را مي سازند.
حجت الاسلام ناصحي نيز درباره اين تذکر دبير ابراز داشت: سوال اصلي اين است که آيا زمين هايي که مي خواهيم به مساجد اختصاص دهيم به لحاظ شرعي قابل وقف شدن هستند يا خير؟ کسي مي تواند واقف باشد که مالک باشد. آيا در شهرداري مالک اين زمين ها هستيم؟ بر اساس پيگيري هايي که از دفتر مقام معظم رهبري و آيت الله مهدوي کني صورت گرفته است، زمين هايي که مربوط به شهرداري بوده و صددرصد در ملکيت شهرداري است مي تواند به عنوان مسجد انتخاب شوند.
محسن پيرهادي، عضو کميسيون حقوقي و نظارت شوراي شهر با اشاره به برگزاري نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال انقلاب اسلامي در بوستان گفت و گو از برگزاري اين نمايشگاه قدرداني کرد.
مجتبي شاکري نيز تاکيد کرد: کاري که شوراي شهر راجع به نام گذاري خيابان نلسون ماندلا انجام داد باعث شد تا سفارت آفريقاي جنوبي ضمن تشکر از اين اقدام، درخواست کند که مراسم رونمايي از نام گذاري جديد اين خيابان صورت گيرد.
وي همچنين گفت: در زمينه تسهيل ازدواج جوانان شهروندان تقاضايي داشتند تا در اين زمينه تمهيداتي فراهم شده و اماکني که شهرداري در مناطق مختلف دارد، در اختيار افراد قرار مي گيرد تا افراد بتوانند در اين اماکن با تخفيف و تسهيلاتي مراسم ازدواج خود را برگزار کنند.
همچنين معصومه آباد، عضو کميسيون سلامت، خدمات شهري و محيط زيست شورا با اشاره به برگزاري روز کارمند در هفته گذشته، گفت: تقاضا دارم اين فرصت فراهم شود تا از محمد امين خشخاشي مقدم، يکي ازکارمند هاي خدومي که سال ها سردبيري رسانه و روزنامه را بر عهده داشته و فرزندان او موفق به کسب مدال طلا و نقره شده اند قدرداني شود.
در ادامه احمد مسجد جامعي درخواست کرد تا لايحه مربوط به حقوق بازنشستگان هر چه سريع تر در صحن علني شوراي شهر مطرح شود.
مسجدجامعي:خاطيان حادثه منطقه4 هيچ نسبتي با کارکنان مديريت شهري نداشتند
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين به حادثه فوت مرحوم چراغي در منطقه چهار شهرداري تهران اشاره کرد و گفت: اين حادثه هيچ نسبت و ربطي با کارمندان شهرداري ندارد و مشخص و معلوم است کارمندان شهرداري از اقشار و طبقات زحمت کش هستند. اين کارمندان به طور طبيعي خودشان پيگير هستند و در هيچ سطحي اين افراد خاطي نمي توانند از بدنه مديريت شهري باشند.
مسجد جامعي تاکيد کرد: در شورا اين رويکرد را داشتيم که ورود اين افراد به قراردادهايي که يک طرف آن مديريت شهري است، مي تواند به وجاهت مديريت شهري آسيب بزند اما بايد تاکيد کرد که اين نوع رفتارهاي هيچ نسبتي با بدنه کارمندان مديريت شهري ندارد.
تندگويان:سازه قطعه72تن بهسازي شود
محمد مهدي تندگويان، ديگر عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز با اشاره به هفته دولت، گفت: دولت مردان ما در بهشت زهرا به خاک سپرده شده اند و در آنجا نيز سال ها است که نمادي را براي 72 تن و وزراي شهيد ساخته ايم اما اين نماد پس از ساخته شدن رها شده و تاسيسات و زيباسازي داخلي اين نماد بلاتکليف واقع شده است. از اين رو درخواست دارم تاسيسات و موضوعات مربوط به سازه در قطعه 72 تن مورد رسيدگي قرار گيرد.
اقبال شاکري نيز با تاکيد بر ضرورت برنامه ريزي به منظور ارايه خدمات مناسب همزمان با بازگشايي مدارس، گفت: در اين زمينه از شهرداري و دستگاه هاي متولي مخصوصا سازمان هاي تاکسيراني، اتوبوسراني، مترو و خدمات شهري تقاضا دارم زمينه لازم براي ارايه خدمات به اين عزيزان را فراهم کنند. البته از مدت ها قبل يکسري اقدامات در بازسازي، زيباسازي و طراوت شهر آغاز شده است اما حمل و نقل و ترافيک روان نياز مبرم و خواسته اصلي شهروندان و دانش پژوهان است و کمک پليس راهور مي تواند در اين زمينه راهگشا باشد.
وي با اشاره به قانون حداکثري استفاده از توليد ملي، گفت: تا زماني که مي توانيم از توان تکنولوژي فني، مهندسي و مديريتي کشور بهره ببريم بايد اين ظرفيت مورد بهره برداري قرار گيرد. اين قانون خوبي براي توسعه توليدات داخلي است اما از 16 تيم ورزشي ما در ليگ برتر، 11 تيم اردوي آمادگي خود را در خارج از کشور برگزار کرده اند. جاي سوال است در کشوري که چهار اقليم و امکانات مختلف داريم، آيا نمي توانيم امکانات براي تيم ها فراهم کنيم که 11 تيم اردوي خود را در خارج از کشور برگزار نکنند؟

حضور دو تن از اعضاي شورا قطعي نيست
در حالي که شوراي شهر تهران در آستانه انتخاب رييس شورا قرار دارد هنوز حضور دو تن از اعضاي شورا قطعي نيست.
 نود و يکمين جلسه شوراي شهر تهران تا دقايقي ديگر بدون حضور خبرنگاران آغاز خواهد شد و اين جلسه تا ساعت 10 بدون حضور اصحاب رسانه ادامه مي‌يابد.
پيش از اين گفته مي‌شد ابوالفضل قناعتي که مادرش را از دست داده ممکن است در جلسه حضور نيابد که سخنگوي شوراي شهر اعلام کرد وي در جلسه حضور پيدا خواهد کرد.
البته گفته مي شود درحالي نود و يکمين جلسه شوراي شهر تهران براي انتخاب رئيس و هيأت رئيسه شورا شهر از دقايقي ديگر آغاز خواهد شد علي صابري يکي از اعضاي شوراي شهر تصادف کرده است.

شرط انتخابات هيئت رئيسه 
مهدي چمران از اعضاي شوراي شهر تهران و يکي از دو کانديداي مطرح براي رياست شورا نيز در خصوص اينکه آيا اصرار اصلاح طلبان در روز يکشنبه جهت تعويق انتخابات به روز سه شنبه به اين معنا بوده که آن‌ها در صدد هماهنگ نمودن آرا خود بوده‌اند گفته که من موافق بودم که اين انتخابات ديروز انجام شود به جهت اين که مادر ابوالفضل قناعتي به عنوان يکي از اعضا در وضعيت بدي بود و اصرار برخي از اعضا جهت برگزاري انتخابات در روز يک شنبه نيز صرفا به اين دليل بوده است.
وي در ادامه با بيان اين که مادر ايشان مدتي است که در کما به سر مي‌برند اظهار کرد:از روز جمعه وضعيت ايشان وخيم شد و در روز يک شنبه نيز در وضعيت بسيار نامناسبي قرار گرفتند.


انتخابات هيئت رئيسه حتما بايد با حضور تمامي اعضا باشد

چمران با اشاره به اين که اصرار برخي از اعضا جهت تعويق انتخابات به روز سه شنبه علي رغم اظهارات پزشک ايشان بيانگر طي نمودن آخرين لحظات زندگي وي بوده است گفت: هرچند مرگ و حيات به دست خداست اما بهتر بود که اين انتخابات ديروز اجرا مي‌شد.
رئيس شوراي عالي استانها با تأکيد بر اين که برگزاري انتخابات هيئت رئيسه حتما بايد با حضور تمامي اعضا باشد اظهار داشت:‌با توجه به اين که مراسم خاکسپاري ايشان روز سه شنبه برگزار مي شود و عدم حضور قناعتي به معناي لغو انتخابات و برگزاري آن در روز ديگر است انتخابات رياست شورا در هاله‌اي از ابهام است چرا که معلوم نيست چه اتفاقي پيش خواهد آمد.
چمران خاطرنشان کرد:اين امکان نيز وجود دارد که ايشان قبل از مراسم خاکسپاري و در ساعات اوليه جهت ارائه راي خود در شورا حضور يابند.

تاخير در برگزاري انتخابات شورا
مسجدجامعي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز صبح امروز  ضمن تسليت درگذشت مادر ابوالفضل قناعتي اظهار داشت:احمد دنيامالي به نمايندگي از طرف شوراي شهر در مراسم اين مرحومه شرکت کرده است .
به گفته وي  با هماهنگي‌هاي انجام شده دنيا مالي تا ساعت 11:30 در جلسه حاضر مي‌شود که آن زمان به بحث انتخابات مي‌پردازيم.
به گفته مسجد جامعي ، علي صابري هم ظاهرا ديشب وقتي از محل سالن به سمت منزل مي‌رفته تصادف کرده و به بيمارستان منتقل شده و تحت مداوا است.
البته مسجد جامعي با اظهار چند جله به صورت شوخي به خبرنگاران گفت: خدا تا ظهر به بقيه اعضا رحم کند. 

کانديد‌اهاي رياست شوراي شهر تهران
عضو کميسيون معماري وشهر‌سازي شهر تهران گفته که  تا آنجايي که من مطلعم به جز بنده و احمد مسجد جامعي شخص ديگري کانديد انتخابات رياست شورا نشده است.
مهدي چمران عضو کميسيون معماري وشهر‌سازي شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: در پاسخ به اين سؤال که به جز شما و احمد مسجد جامعي چه افراد ديگري کانديد رياست شورا شده‌اند ، اظهار داشت: تا آنجايي که من مطلعم به جز بنده و مسجد جامعي شخص ديگري کانديد رياست شورا نشده است.

1148 نمایش

نظر دادن