تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 شهریور 1393 ساعت 11:40

سایپا سال گذشته چند هزار میلیارد تومان زیان داد؟

گروه سایپا سال گذشته 1700 میلیارد تومان زیان داد و با قیمت های كنونی نیز در حاشیه زیان هستیم.

ایلنا: به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا با تصمیمی زیر بنایی وضعیت صنعت خودرو بهبود پیدا كند، اینكه طی ماههای اخیر نرخ خودرو ابتدا افزایشی و سپس 3 درصد آن هم با خواست مجلس و چراغ سبز وزیر صنعت كاهش پیدا كرد و اینك مجلس صحبت از ایجاد هیاتی مركزی در مجلس شورای اسلامی برای نرخ گذاری خودرو و خروج آن از دست شورای رقابت می كند باعث بلاتكلیفی مصرف كنندگان و تولیدكنندگان خودرو شده است.

به عقیده بیشتر كارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو نیازمند رقابتی شدن بازار، خروج از انحصار و بازنگری در تعرفه واردات است و وضعیت این صنعت با تصمیمات مقطعی حل نخواهد شد.

در همین زمینه به سراغ مجتبی نظری، مدیرارتباطات گروه سایپا رفتیم تا به كمك او از زاویه ای تازه به بررسی این صنعت در گروه صنعتی سایپا بپردازیم.

س: توافق گروه صنعتی سایپا با گروه كیا به كجا رسید؟

توافقات اولیه ای برای توسعه همكاری ها با شركت كیا صورت گرفته است و از ابتدای سال 93 تا اواسط مرداد ماه خط تولید این خودرو آماده شد و هم اكنون آماده تولید هستیم و به زودی تولید انبوه سراتو در سایپا آغاز خواهد شد.

س:چرا بین قیمت پراید در داخل كشور و پراید های صادراتی تفاوت قیمت وجود دارد و چرا خودروهای صادراتی با قیمت پایین تری صادر می شوند؟

بنده با این موضوع موافق نیستم زیرا نرخ پراید در داخل كشور به مراتب پایین تر از خودروهای صادراتی است نرخ پراید های صادراتی بیش از 7 هزار دلار است و این خودروها فاقد abs هستند و هزینه های شماره گذاری، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه را ندارند. البته بخشی از قیمت خودرومربوط به خرید پلاك در عراق است ولی قیمت فروش سایپا به عراق 5500 دلار است.

س: با وجود جنگ در عراق و سوریه میزان تولید و صادرات محصولات سایپا به این دو كشور كاهش یافته است؟

خوشبختانه كارخانه ما در شهر حمص آسیبی ندیده و روال صادرات پراید به كشور عراق هم عادی است.

س: رقیب پراید در عراق چه خودرویی است؟

رقیب اصلی ما لیفان است و آن هم به دلیل این است كه این خودرو از چین به عراق با كشتی به صورت رایگان حمل می شود.

س: وضعیت تولید خودرو در چین و ایران را چطور ارزیابی می كنید؟

تعرفه واردات خودرو در چین همراه با مالیات 37 درصد است و برای واردات خودرو تنها یك بندر وجود دارد و باید شش ماه در نوبت باشی در صورتی كه چین بزرگترین وارد ككنده قطعات خودرو است و به هر تولید كننده و سرمایه گذار خودرو در چین علاوه بر تضمین سرمایه امكانات ویژه دولتی داده میشود.

در چین 150 شركت خودروساز وجود دارد كه هر كدام از آنها دراستان خود دارای مزایایی هستند و در صورتی كه قادر به فروش در محدوده خود باشند تا 60 درصد انرژی آنها در تولید منطقه ای رایگان خواهد بود و اگر از استان خود خارج شوند این درصد افزایش خواهد یافت و در صورتی كه بتوانند صادرات داشته باشند درصد رایگان آنها بازهم افزایش خواهد یافت اما در كشور ما وضعیت تولید كننده این گونه نیست.

چین بنا دارد با استفاده از سرمایه گزاری خارجی و تكنولوژی وارداتی برترین خودروساز شود و همه اركان آن كشور در حمایت این سیاست قدم بر میدارند ولی در ایران توقع از صنعت خودروسازی بالاست، همه از آن كمك میخواهند ولی حاضر نیستند آنرا یاری كنند و وزیری هم كه آن را میشناسد و از آن حمایت میكند را تهدید به استیضاح میكنند.

س: صادرات محصولات سایپا بیشتر به چه كشورهایی است؟

آذربایجان، روسیه، عراق، اكراین، ونزوئلا و چند كشور آفریقایی از جمله مصر كشورهایی هستند كه محصولات سایپا را استفاده می كنند.

س: ایا برنامه ای برای ورود به بازارهای جدید منطقه ای در دست دارید؟

بله در بازار تركمنستان ورود كردیم و بازار تاجیكستان هم در دست بررسی است و به تازگی تیبا را با نرخ 9350 دلار به آذربایجان ارسال كردیم و محموله جدید تیبا 2 (تیبا هاچ بك) نیز به این كشور صادر شده است.

س: نرخ تیبا در تركمنستان و اوكراین چقدر است؟

تیبا در تركمنستان 8200 دلار و در اوكراین 7800 دلار است.

س: وضعیت خودروهای وارداتی را چطور ارزیابی می كنید؟

در بررسی شركت بازرسی كیفیت استاندارد ایران رتبه های خودروهای وارداتی از خودروهای داخلی پایین تر است، چرا خودرویی كه سطح كیفیت پایین دارد وارد كشور شده و با قیمت بالاتر فروخته شده است، آیا درست است كه بازار خود را به راحتی در اختیار اجناس بی كیفیت قرار دهیم آنهم در مقابل كالای داخلی با كیفیت تر، فكر میكنید در كشورهای دیگر هم همینطور است.

چطور كشوری كه در تحریم است به راحتی خودرو كامل یا CBU میتواند وارد كند ولی قطعات خودرو به صورت ckd و یا قطعات مورد نیاز تولید داخل را نمیتوان وارد كرد.

س: آیا در سایپا در این مدت تعدیل نیرو داشته اید؟

تعداد كاركنان سایپا حدود 48000 نفر است اما در این مدت(تحریم ها) تنها به یك سوم این تعداد نیاز داشتیم و با فروش ملك و غیره سعی در نگه داشتن نیروهای خود كرده ایم و حتی یك نفر هم تعدیل نشد و با حمایت مدیرعامل گروه جناب آقای مهندس مدنی یك نیرو هم به دلیل كمبود تولید كاهش نیافته است.

س: سال گذشته چه میزان متضرر شدید؟

گروه سایپا سال گذشته 1700 میلیارد تومان زیان داد و با قیمت های كنونی نیز در حاشیه زیان هستیم.

س: ارزیابی شما از نرخ گذاری های اخیر خودرو چیست؟

قیمت ها تا زمانی كه در حاشیه بازار نباشد تولید كننده و مصرف كننده متضرر می شود پرایدی كه درب كارخانه بین 18 تا 19 میلیون تومان به فروش می رسید در بازار 23 تا 24 میلیون تومان به فروش می رفت و یك فاصله 4 تا 5 میلیون تومانی وجود داشت كه دلالان از آن سود می بردند.

تصمیم گیریهای متفاوت باعث سردرگمی مردم و تولیدكنندگان می شود و این موضوع اصلا به نفع اقتصاد نیست به نظر بنده در نرخ گذاری خودرو منطق رسانه ای وجود دارد نه منطق اقتصادی چرا هیچ یك از خبرنگاران از نمایندگان مجلس در مورد نرخ گذاری شیر سوال نمی پرسند و تنها در مورد خودرو می پرسند؟! و یا چرا هیچ رسانه ای به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی نمیپردازد؟

در صورتی كه نرخ خودرو در حاشیه بازار تعیین شود عطش بازار گرفته می شود و تمامی منابع به صنعت بازمی گردد و دیگر به دست دلالان نمی افتد.

س: میزان تولیدات شما در روز چقدر است؟

هم اكنون سایپا روزانه بیش از 2 هزار خودرو تولید می كند.

س: وضعیت ثبت نام ها در سایت چطور است؟

اخیراً ثبت نامها با ارائه شماره ملی انجام میشود و هر فرد تنها میتواند یك بار ثبت نام كند، سعی میكنیم خودرو به دست مشتری نهایی برسد ولی به دلیل تفاوت قیمت كارخانه و بازار دلالان از هر راهی برای سودجویی استفاده میكنند و علت آن هم عدم اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار و دخالت در قیمت گذاری است.

واما سخن آخر؟

روزگاری صنعت نساجی در این كشور اشتغال و تولید فراوانی داشت ولی با سیاستهای غلط امروز همه شركتها ورشكسته و محلشان یا هایپر استار شده است یا مجتمع مسكونی! به نظرم هم اكنون هم صنعت خودرو مورد هجوم طرفداران واردات قرار گرفته و صنعتی كه دشمنان دربین صنایع برای تحریم انتخاب میكنند متاسفانه مورد تحریم داخلی نیز قرار میگیرد و كسی نیست تحلیل كند چرا در تحریم ارسال خودرو كامل به كشور تحریم نیست ولی ارسال قطعه CKD مورد تحریم قرار میگیرد و چرا صنعت خودرو تحریم شد.

شاید در داخل غافل باشیم كه صنعت خودرو چه ارزش افزوده ای برای اقتصاد كشور دارد ولی دشمنان ما به خوبی میدانند كه اگر این صنعت را زمین گیر كنند قطعاً بیش از یك میلیون نفر بیكار ایجاد خواهد شد و دیگر صنایع وابسته نیز متزلزل خواهند شد، آنها اعتقاد دارند كه خودروسازی مادر صنایع است ولی ما اعتقاد نداریم.

كسانی هستند كه صنعت خودرو داخلی را مزاحم خود میدانند و من به این افراد توصیه میكنم كه به این صنعت استراتژیك نگاه ملی داشته باشند نه نگاه منفعت طلبانه و جذابیت رسانه ای!

596 نمایش

نظر دادن