تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 شهریور 1393 ساعت 15:35

یک سوم تولیدات مازراتی در ایران؛ در اوج تحریم!

باوجود تحریم های امریکا و متحدانش علیه ایران، که حتی دسترسی مردم به غذا و دارو را نیز ممنوع کرده و باعث شده شرکت ها و تاجران غربی جرات خرید فرش ایرانی را نیز نداشته باشند، کارخانجات و تاجران کالاهای لوکس، با اشتیاق، محصولات خود را روانه ایران می کنند

به گزارش آخرین نیوز به نقل از شبکه خبر، در حالی که تاجران غربی، به بهانه تحریم های ایران، از فروش دارو و غذا به ایران نیز طفره می روند، تولید کنندگان و تاجران کالاهای لوکس، با اشتیاق، محصولات گرانقیمت خود را به بچه پولدارها و آقازاده های ایرانی می فروشند و هیچ خبری از تحریم و محدودیت، چه در داخل و چه در خارج از ایران در این باره دیده نمی شود.

قیمت های آنچنانی بیشتر مربوط به خودروهای بالاتر از 2500 سی سی است که وارداتشان ممنوع است؛ اما هر طوری هست وارد بازار می شود.

یکی از نمایشگاه داران می گوید به تازگی 10 دستگاه بنز مرسدس « اس ال اس» مدل 2014 با مجوز خاص وارد کشور شده که حدود 4 میلیارد تومان قیمت خورده است.

آمار گمرک نشان می دهد در چهارماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال واردات خودرو بیش از 2.5 برابر شده است.

گویا تب این گونه خودروهای لوکس شماری را خیلی مشغول خود کرده است.

یکی دیگر از نمایشگاه داران خیابان بهشتی تهران می گوید مدل خاصی از خودروی مازراتی 50 دستگاه تولید شده که 15 دستگاه آن وارد ایران شده است.

از ابتدای سال حدود 700 میلیون دلار پول ، پای خودروهای وارداتی هزینه شده است و اگر همین طور پیش برود تا آخر سال بیشتر از 2 میلیارد دلار برای این واردات از کشور خارج می شود.

افخمی، رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه میزان واردات 10 درصد تولید داخل است، می گوید این روند رو به افزایش نگران کننده نیست.

اما به نظر می رسد غیر از بحث فرهنگی این مسابقه تجمل، واقعاً برای این پول بی زبان که همین طور در حال خارج شدن از کشور است هم باید فکری کرد.

قاضی پور، نماینده مجلس و عضو ناظر در شورای رقابت هم می گوید باید واردات خودرو محدود شود و خودروسازان داخلی با کاهش قیمت و ارتقای کیفیت با خودروسازان خارجی رقابت کنند .

در اوضاع رکودی اقتصاد امروز کشور ، این پول ها را می توان به زخم تولید داخل زد.

* دوهفته قبل یک تاجر انگلیسی به علت خرید سه تخته فرش ایرانی، به جرم نقض تحریم های ایران مجازات شد و بانک متبوعش، حساب او را مسدود کرد. این تاجر انگلیسی تاکید کرد که بانک، از ترس مجازات دولت، حساب او را مسدود کرده تا متهم به دور زدن تحریم های ایران نشود.

تحریم های امریکا و متحدانش علیه ایران، که حتی پس از توافق ژنو نیز ادامه یافته و بر خلاف تعهد غربی ها، در مواردی شدیدتر نیز شده است، دسترسی مردم به غذا و دارو را نیز ممنوع کرده و باعث شده شرکت ها و تاجران غربی جرات خرید فرش ایرانی را نیز نداشته باشند، اما در همین شرایط، برخی ها انواع و اقسام محصولات و کالاهی لوکس و مصرفی را، بدون هیچ محدودیتی وارد کشور می کنند و دلار و یورو خارج می کنند.

1494 نمایش

نظر دادن