تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 شهریور 1393 ساعت 15:32

هدف نهایی داعش + نقشه |تصویر|

به گزارش آخرین نیوز به نقل از دانا، سایت مسیر آنلاین نوشت: اصطلاح "هلال شیعی" (Shia Crescent یا Shiite Crescent) برای نخستین بار در سال 2004 توسط "ملک عبدالله پادشاه اردن" در مورد به قدرت رسیدن یک حکومت شیعی وفادار به ایران در عراق بر زبان آورده شد.

وی هشدار داد که در صورت بروز این اتفاق، از به هم پیوستن حکومتهای ایران، عراق، سوریه با حزب الله لبنان یک "هلال شیعی" تشکیل خواهد گشت. ملک عبدالله ضمن طرح این مفهوم بیان نمود که هدف ایران از روابط با عراق پس از صدام حسین پیگیری تشکیل "هلال شیعی" است.

پس از ملک عبدالله، پادشاه عربستان نیز از پیگیری پروسه "شیعه سازی اهل سنت عرب توسط جمهوری اسلامی ایران" سخن گفت.

در سال 2006 نیز حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر گفت: "شیعیان در جهان عرب به ایران وفادار ترند تا کشور خود". همچنین نسبت به شکل گیری هلال شیعی و تاثیر آن بر مناسبات منطقه ای به سود ایران هشدار داد.

در مقاله ای تحت عنوان "طرح ایران برای تحقق رویای هلال شیعی"، احمد خالد نویسنده مصری، مواضع ایران نسبت به بهار عربی را بررسی می کند. خالد در این مقاله که در سایت "التغییر" در سال 2012 منتشر شده می نویسد: "ایران از مواضع خود در قبال تحولات منطقه خاورمیانه، رویای هلال شیعی که هدف انقلاب این کشور است را پیگیری می کند. ایران، جزء اولین کشورهایی بود که به مصر بدلیل پیروزی انقلاب و سرنگونی حسنی مبارک تبریک گفت ... مشکلات داخلی و چالش های اقتصادی برخی کشورهای منطقه از جمله اردن را فرصت خوبی می داند که بتواند با نفوذ در این کشورها، طرح هلال شیعی را از کشورهای لبنان، سوریه، عراق و اردن تا کشورهای حوزه خلیج عرب به پیش ببرد. شاید یک دلیل برای حمایت تهران از دمشق نیز این باشد که سوریه بخشی از هلال شیعی مورد نظر ایران است".

سید ولی ‌رضا نصر پسر حسین نصر در کتاب خود تحت عنوان "خیزش شیعی: آینده جهان اسلام در پرتو نزاع ها" کوشیده است تا آمریکا را متوجه این موضوع سازد که خطر ایران شیعه، به مراتب بیشتر از بنیادگرایان سلفی نظیر القاعده است. او بر خطر هلال شیعی و اتحاد آنها در سایه این هلال می پردازد.

فهمی هویدی در مطلبی تحت عنوان "هلال شیعی و ستاره داوود"، مدعی شکل گیری دو بلوک شیعی و یهودی در برابر یکدیگر است؛ بلوک شیعی متشکل از کشورهای شیعی و بلوک یهودی توسط اسرائیلی ها و هم پیمانان آنها شکل گرفته است.

گراهام فول، کارمند سازمان اطلاعات مرکزی امریکا ضمن مطرح کردن موضوع ژئوپلتیک شیعه و طرح مفهوم هلال شیعی، انقلاب اسلامی ایران را تلاش ایرانیان برای تبدیل شدن به "قبله عالم" یا "مرکز سیاسی جهان اسلام" فرض کرده است.

 

* نقشه ای شماتیک از هلال شیعی

 

برای دیدن نقشه با کیفیت بهتر و اندازه اصلی اینجا را کلیک کنید

 

* هلال اقتصادی نه سیاسی

اما برای اولین بار در بهمن ماه 92(2014) یعنی درست 10 سال پس از اولین اظهارنظر ملک عبدالله بود که یک مقام عالیرتبه ایرانی در خصوص "هلال شیعی" صحبت کرد؛ قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران؛ در جمع فرماندهان دفاع مقدس در کرمان اظهار کرد:

"هلال شیعی، سیاسی نیست. هلال شیعی، هلال اقتصادی است. مهم ترین مسئله اقتصادی جهان، نفت است. ما می دانیم سه کشور ایران، عربستان و عراق بیشترین نفت جهان را دارند... تقریبا 70 درصد نفت جهان در این سه کشور واقع شده که همه این 70 درصد در منطقه شیعه نشین است. نفت عراق در همین کُریدور بصره و بغداد و کوت، و در عربستان سعودی 80 درصد نفتش در منطقه شیعه نشین دمام،  قطیف قرار دارد و ایران هم که مشخص است"

تقریبا پس از این اظهارنظر مستقیم بود که شدت حملات داعش و پشتیبانی و لجستیک آن افزایش تصاعدی داشت؛ این تجربه در گذشته نیز تکرار شده بود؛ وقتی رهبری انقلاب از استفاده از حربه نفت خام توسط کشورهای اسلامی سخن گفته و خواستار تحریم یکماهه نفت خام شده بود، آمریکا بلافاصله با قصد تضمین نفت خام خود دست به کودتای سنگین علیه هوگو چاوز در ونزوئلا زد.

* داعش و ایجاد نوار سرزمینی

در حال حاضر کارشناسان بر این باورند که گروههای تروریستی با برچسب اسلامگرایی همچون طالبان، القاعده، جیش العدل، جیش النصر و در آخر داعش رونوشت بسیار ناقصی از جنبشهای اصیلی همچون جهاد اسلامی، حماس، امل و حزب الله هستند که با گرایش تند و بسیار افراطی قرار است در مقابل جمهوری اسلامی و شیعیان و اهل تسننی که بدنبال وحدت اسلامی هستند قرار بگیرند.

در اینخصوص حرکات گروهی همچون داعش بسیار مهم و استراتژیک طراحی شده است؛ داعش اکنون با دراختیارگیری استان الانبار و استحکام مرز خود با اردن و همچنین از شمال با در اختیار گیری موصل و در اینده ای نزدیک کرکوک، و نیز نفوذ گسترده در شمال و شمال غرب سوریه و تصرف و تحکیم مواضع در استان رقه، عملا در حال ایجاد یک "نوار سرزمینی" برای شکاف میان هلال شیعی و قطع ارتباط میان سوریه، فلسطین و لبنان با عراق و ایران است.

با این تحلیل است که حرکت داعش در استان سراسر بیابان الانبار و رسیدن به مرز اردن و همچنین جذب جوانان آرمانخواه و انقلابی سنی که بسیاری از انان بلحاظ پایه های اعتقادی از استحکام خوبی برخوردار نیستند توجیه پیدا می کند

با توجه به موارد بالا ضروریست هرچه سریعتر نسبت به برخورد جدی با این فرقه و گره تروریستی تکفیری اقدامات لازم صورت پذیرد.

4654 نمایش

نظر دادن