تاریخ انتشار: شنبه, 01 شهریور 1393 ساعت 13:36

اینجا «خانه ملت» است! + عکس

به گزارش آخرین نیوز، نمایندگانی که در دوره قبل به « وکیل الدوله» معروف بودند و چشم خود را بر روی اشتباهات دولت گذشته بسته بودند، امروز خود را « وکیل المله» می‌دانند و اعلام می‌کنند صدای رسای مردم در خانه ملت هستند.

این چرخش رفتاری به خوبی در جلسه استیضاح فرجی دانا قابل مشاهده بود. مشاهده رفتار این نمایندگان در مجلس ، تداعی کننده رفتار دولت احمدی نژاد با مجلس بود. ردیف کردن اتهامات گوناگون، پخش فیلم و مظلوم نمایی استراتژی این نمایندگان در مقابل فرجی دانا بود. درست همان استراتژی که احمدی نژاد طی هشت سال از آن استفاه کرد.

اگر بخواهیم به نگاهی ماکیاولی به این استراتژی نگاه کنیم، نمی‌شود چندان به آن ایراد گرفت. بالاخره بازی سیاست است و سیاست یعنی « قدرت در برابر قدرت»! اما رفتار برخی نمایندگان بعد از اعلام رای از سوی لاریجانی، حتی در ادبیات احمدی نژاد نیز قابل مشاهده نبود. رفتاری که تعجب همگان را برانگیخت و این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرد که آیا این قشر، واقعا نمایندگان مردم و نخبگان کشور هستند؟

نماینده روحانی مجلس یعنی حمید رسایی در حرکتی عجیب دست به قلم شد و در واکنش به حمایت لاریجانی از فرجی دانا، بر روی ورقه‌ای بزرگ نوشت: «دوپینگ لاریجانی اثر نکرد» و آن را به سوی عکاسان گرفت تا آنان این حرکت محیرالعقول نماینده مردم تهران را ثبت کنند. این حرکت رسایی در تاریخ مجلس شورای اسلامی بی سابقه بود.



پایین بودن انگشت شصت، را بسیاری در فیلم‌های خشن هالییودی مشاهده کرده بودند و آن هم هنگامی که قرار بود کسی کشته و از صحنه روزگار محو شود. اما ایرانیان یک بار دیگر این صحنه را در صحن علنی مجلس مشاهده کردند. «محمد دهقان» (نماینده چناران و طرقبه) نتیجه شمارش آرا را قبل از اعلام رسمی لاریجانی، با نشان دادن این حرکت به همکاران خود اعلام کرد.



این دو صحنه، بسیاری را به فکر واداشت که سیاست ایران به کدام سمت کشیده می‌شود؟ مجلس و دولت در قبل از سال 84، متشکل از افرادی بود که سابقه فراوانی در سیاست ایران و نهادهای مختلف داشتند و به خوبی جایگاه وزیر و نمایندگی مجلس را درک کرده بودند و می‌دانستند ادبیات، رفتار، لباس پوشیدن و ... یک مسئول کشوری با یک فرد عادی متفاوت است. اما بعد از سال 84 و ظهور طبقه جدیدی در سیاست ایران، باعث شد جایگاه نمایندگی و دولتمردی دچار یک تحول اساسی شود.

بسیاری از این افراد با سابقه یک مدیریت یک استان و شهرداری به قوه مجریه رسیدند و با مدیریت فرهنگی در یک استان به مجلس راه یافتند. این افراد با چنین سطح نگرشی جایگاه مدیریت کلان کشور را به سطحی پایین آوردند که مردم بسیاری از الفاظ و حرکت رکیک و زشت را از زبان سیاسون ایرانی بشنوند.

این رفتار می‌تواند یک درس بزرگ برای مردم ایران باشد. درسی که می‌تواند زمینه ساز پایان این رفتار در سپهر سیاست ایران باشد همانگونه که رای مردم عقلانیت را به دولت بازگرداند به نظر می‌رسد برای تغییر در رفتار مجلس، احتیاج به چنین رایی است تا عقلانیت به خانه ملت نیز بازگردد. باید یادمان باشد که مجلس جای نخبگان کشور است نه ...

نوشته مصطفی داننده

2674 نمایش

نظر دادن