تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 مرداد 1393 ساعت 13:32

داعش به شيوه جنگ‌های صدر اسلام مي‌جنگد!

در حاليكه ارتش عراق از ديروز عملیات تازه‌ای را براي آزادسازي شهر تكريت علیه داعش آغاز کرده بود، ظاهرا به دليل دفاع سرسختانه اين گروه، متوقف كرده است تا براي چندمين بار طرح آزادي شهر تكريت ناكام و نيمه تمام بماند.
داعش به شيوه جنگ‌های صدر اسلام مي‌جنگد!

در گزارشی که کریستوف رویتر، خبرنگار اشپیگل آنلاین در اربیل پیرامون تاکتیک‌های گروه "دولت اسلامی" (داعش) نوشته، آمده است: داعش تنها یک گروه تروریستی نیست، بلکه ارتشی است که به شیوه‌های گوناگون عمل می‌کند، آنچنان که در جنگ‌های صدر اسلام رایج بود. جنگجوبان داعش برق‌آسا به "کفار" حمله می‌کنند، «مردان آنان را سر می‌برند و زنان را به عنوان غنایم جنگی به اسارت می‌برند.»

در این گزارش نقل‌قول‌هایی از چند نفر که حمله داعش را تجربه کرده‌اند ذکر شده است، از جمله از یک فرمانده پیشمرگه‌های کرد به نام مامون. او می‌گوید: «فوجی از آن‌ها با سرعت و شلیک‌کنان به سوی ما آمدند، طوری که انگار هیچ نیرویی مانع پیشروی آن‌ها نخواهد شد. ۷۰ تا ۸۰ خودرو بودند، از جمله ۵۰ خودروی زره‌پوش هام وی». "هام وی" یک خودروی زرهی آمریکایی است که در افغانستان و عراق مورد استفاده نیروهای آمریکایی قرار می‌گیرد.

البته دولت اسلامی (داعش) در هفته‌های اخیر تاکتیک جنگی خود را در بسیاری از مناطق تغییر داده است. به گزارش شاهدان عینی، ابتدا چند جنگجوی این گروه با عملیات انتحاری توسط خودروها‌ی بمب‌گذاری‌ شده باعث تشنج در یک منطقه می‌شوند و سپس بقیه‌ی گروه برق‌آسا به آن منطقه حمله می‌کنند.

آن‌ها برای ایجاد وحشت بیشتر، مناطق مسکونی و غیر نظامی را زیر آتش‌ می‌گیرند و به محض تسخیر یک منطقه، شماری از ساکنان آن را به سرعت از بین می‌برند و ویدئوی عملیات و کشتار مردم را در اینترنت منتشر می‌کنند. افرادی هم که تسلیم نشده‌اند آنقدر تحت محاصره می‌مانند، تا از شدت تشنگی ‌ناچار به ترک پناهگاه‌های خود شوند. آن‌ها نیز یا کشته می‌شوند یا به اسارت در می‌‌آیند. گزارشگر اشپیگل آنلاین می‌نویسد: «این گروه پس از کشتار در یک منطقه مدتی صبر می‌کند و به محض این‌که توجه جهانیان به بحران دیگری مانند غزه یا اوکراین جلب شد، حمله تازه‌ای را آغاز می‌کند.»

داعش پیشروی ارتش عراق را به سمت تکریت متوقف کرد

ارتش عراق ديروز سه‌شنبه، عملیات خود را برای باز پس گیری شهر تکریت زادگاه صدام حسین از شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، متوقف کرد. دلیل این توقف، مقاومت شدیدی است که شبه نظامیان داعش، از خود نشان دادند. باز پس گیری صد موصل از شبه نظامیان داعش پس از حدود دو ماه شکست های پی در پی، به نیروهای ارتش عراق این روحیه را داد تا با پشتیبانی شبه نظامیان شیعه، به سمت تکریت واقع در 130 کیلومتری شمال بغداد حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شماری از افسران در اتاق عملیات ارتش عراق گفتند که عملیات پیشروی به سمت تکریت متوقف شده است. بنا بر این گزارش، نیروهای ارتش عراق در معرض آتشبار سنگین شبه نظامیان داعش قرار گرفتند. همچنین مین های کار گذاشته شده در جنوب تکریت، یکی دیگر از موانع ارتش عراق در پیشروی بود. ماه گذشته ارتش عراق چندین بار تلاش کرد تا کنترل تکریت را از داعش باز پس گیرد اما تمام این تلاش ها ناکام ماند.

ساکنانی در مرکز تکریت گفتند که شبه نظامیان داعش همچنان در مواضع خود هستند و در خیابان های اصلی شهر، اقدام به گشت زنی می کنند. شبه نظامیان داعش ماه گذشته در حمله ای ناگهانی، مناطق وسیعی از شمال عراق را تصرف کردند. این گروه در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه، برپایی خلافت اسلامی اعلام کرد. نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق موسوم به پیشمرگه روز دوشنبه اعلام کردند که کنترل سد موصل، بزرگترین سد عراق را از شبه نظامیان داعش باز پس گرفتند.

2185 نمایش

نظر دادن