تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 مرداد 1393 ساعت 10:52

هر آنچه در دومین ماه ریاست روحانی گذشت

اولین مهمان خارجی روحانی و نیز اولین سفر خارجی او به عنوان رئیس جمهور ایران در شهریورماه اتفاق افتاد.
خبرآنلاین: اولین مهمان خارجی روحانی و نیز اولین سفر خارجی او به عنوان رئیس جمهور ایران در شهریورماه اتفاق افتاد.

در ماه دوم رياست روحاني بر جمهوري اسلامي ايران حسن روحاني محمد جواد ظريف وزير امورخارجه را مسئول رسيدگي به پرونده هسته اي کرد. تا پيش از اين دبير شوراي عالي امنيت ملي اين مسئوليت را بر عهده داشت.

به صورت کلي مي توان شهريورماه را يک ماه پر خبر در حوزه سياست خارجي دانست. از سفر پادشاه عمان به ايران تا نامه نگاري روساي جمهور ايران و آمريکا و در نيز سفر رئيس جمهور به بيشکک.

مجموعه اقدامات رئيس جمهور در شهريورماه در ادامه مي آيد:

3 شهریور

سفر پادشاه عمان به ایران

پادشاه عمان به عنوان نخستین میهمان خارجی دولت در راس هیاتی بلند پایه شامل وزیر امور خارجه، وزیر نفت عمان، مشاور عالی فرهنگی و مشاور سیاسی پادشاه همچنین رییس دربار و رییس دفتر سلطان به ایران سفر کرد.

6 شهريور

ديدار با رهبري

حسن روحانی به همراه اعضای کابینه با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. آیت الله خامنه‌ای در این جلسه گفتند: «از سرعت عمل رییس‌جمهور در معرفی کابینه تشکر می‌کنم. این نشانه عزم کار دولت است. رأی بالای مجلس به کابینه، نشانه تعامل مجلس و دولت است. »

13 شهریور

حضورحسن روحانی در چهاردهمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری

رئیس جمهور در این سخنرانی درباره شرایط کنونی کشور در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی را تشریح کرد.

14 شهريور

مسئوليت ظريف در قبال پرونده هسته اي

حسن روحانی مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی را، به وزارت امور خارجه محول نمود.

17 شهریور

سفر ظریف به عراق

در این سفر ظریف با نخست‌وزیر عراق و آیت‌الله سیستانی و مراجع نجف دیدار کرد.همچنین روز 13 شهریورتماس‌های تلفنی وزیر خارجه با همتایانش در ارتباط با بحران سوریه ادامه یافت.

19 شهریور

نخستین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور

رئیس جمهور در این گفت وگو هم درباره وضعیت اقتصادی کشور، مشکلات باقی مانده از گذشته، سیاست خارجی دولت و اقدام های دولت درباره بحران سوریه اشاره کرد و گفت: در همه ارزیابی ها مشکلات اساسی را عمدتاً در دو بخش دیدیم و می بینیم. در بخش اقتصاد و بخش روابط خارجی.

21 شهریور

سفر به اجلاس شانگهاي

حسن روحانی به منظور شرکت در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرد. از جمله دیدارهای روحانی در جریان این سفر، دیدار با روسای جمهور روسیه و چین بود.

25 شهريور

نامه نگاري با اوباما

چند روز پیش از سفر حسن روحانی به شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، باراک اوباما به حسن روحانی نامه‌ای نوشت و رئیس‌جمهور ایران به این نامه پاسخ داد. کاخ سفید گفت: «محتوای اصلی نامه اوباما به روحانی را منتشر کرده است. موضوع برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات مربوط به آن، محور اصلی این نامه را تشکیل می‌داده است؛ بنابراین، اوباما نسبت به یافتن راهکاری برای موضوع هسته‌ای ایران ابراز تمایل کرده است.» حسن روحانی نیز درباره نامه گفت: «این می‌تواند قدم‌های کوچکی برای آینده‌ای بسیار مهم باشد.» حسن روحانی در گفتگو با شبکه ان. بی. سی آمریکا، در پاسخ به سوالات آن کاری مجری این برنامه در خصوص مسائل گوناگون از جمله حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مذاکرات هسته‌ای، رابطه با آمریکا و غیره سخن گفت. وی در این مصاحبه گفت لحن نامه باراک اوباما به من مثبت و سازنده بود. همچنین حسن روحانی از داشتن اختیارات تام در مذاکرات هسته‌ای با غرب خبر داد.

28 شهریور

مصاحبه رئیس جمهور قبل ازسفر به نیویورک

حسن روحانی در گفتگو با شبکه ان. بی. سی آمریکا، در خصوص سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مذاکرات هسته‌ای، رابطه با آمریکا و غیره سخن گفت. وی در این مصاحبه گفت: لحن نامه باراک اوباما به من مثبت و سازنده بود. همچنین حسن روحانی از داشتن اختیارات تام در مذاکرات هسته‌ای با غرب خبر داد.

625 نمایش

نظر دادن