تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 مرداد 1393 ساعت 08:07

درمان قطعی دیابت در شبکه‌های ماهواره صحت دارد؟

یک متخصص غدد و عضو شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت نسبت به صحت نداشتن تبلیغات شبکه‌های ماهواره ای برای درمان قطعی بیماری دیابت هشدار داد.

به گزارش تسنیم، علیرضا استقامتی متخصص غدد بیمارستان امام خمینی (ره) ضمن بیان این مطلب در خصوص ادعای یکی از پزشکان کشورهای منطقه مبنی بر درمان قطعی دیابت با عمل جراحی که اخیراً در شبکه‌های ماهواره ای تبلیغ می‌شود، اظهار داشت: این روش درمان عمل جراحی، فقط مختص به این فرد نیست، بلکه روشی است که در همه کشورهای دنیا از جمله کشور ما قابل انجام است.

عضو شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان این که این روش، یک جراحی «بای پس» است که بر روی دستگاه گوارش افراد دیابتی بسیار چاق انجام می‌شود، گفت: در این جراحی با روش جابه جایی در دستگاه گوارش، معده کوچک می‌شود و به دلیل اثراتی که در هورمون‌های بدن ایجاد می‌کند در عده‌ای از افراد دیابتی نیاز به انسولین را کم و در عده ای نیاز به انسولین را از بین می‌برد.

عضو انجمن غدد درون ریز کشور در عین حال بیان کرد: بر روی این روش جراحی مطالعات گسترده ای صورت نگرفته است و نتایج دراز مدت تاثیر آن مشخص نیست.

استقامتی با اشاره به این که در حال حاضر ۵ میلیون نفر در کشور و ۳۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند، گفت: بر اساس نتایج مطالعات انجمن های معتبر علمی دیابت دنیا، این روش به صورت عام و برای همه دیابتی ها توصیه نمی‌شود.

عضو انجمن غدد درون ریز کشور از هم وطنان خواست برای درمان هرگونه بیماری از پزشک متخصص خود و از مراکز درمانی توصیه‌های پزشکی و درمانی را دریافت کنند.

وی بیان کرد: شبکه‌های ماهواره ای که بیشتر به دنبال کسب منافع مادی هستند، ابراز مناسب و دقیقی برای کسب اطلاعات پزشکی و درمانی مناسب نیستند.

به گزارش وزارت بهداشت، افرادی از کشور ترکیه طی تماس تلفنی با برخی از بیماران دیابتی داخل کشور با انتساب خود به بیمارستان فوق تخصصی آلمان مستقر در استانبول ترکیه، بیماران را برای درمان قطعی دیابت تشویق و ترغیب به تعیین وقت می‌شود. این در حالی است که بنا بر اعلام متخصصان غدد کشورمان مطالعات گسترده ای برای قطعی بودن نتیجه درمان دیابت صورت نگرفته است و نتایج دراز مدت تاثیر آن مشخص نیست و این روش درمانی برای همه دیابتی‌ها توصیه نمی‌شود.

973 نمایش

نظر دادن