تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 مرداد 1393 ساعت 00:26

احتمال انقراض بشر در 16 مارس 2880 میلادی!

محققان علوم فضایی زمان تخریب احتمالی زمین را روز 16 مارس 2880 تعیین کرده اند، که ممکن است در این روز یک سنگ آسمانی به زمین اصابت کند.

به گزارش آخرین نیوز، دانشمندانی که این سنگ آسمانی را مورد مطالعه قرار داده اند می گویند معمولا چنین سنگی می بایست در گردش آسمانی خود متلاشی شود، اما این سنگ در مسیر حرکتش به سوی زمین به دلایلی یک تکه باقی مانده است.

آنها معتقدند که این سنگ توسط نیروهای متحد شونده ای موسوم به "ون در وآلز" یکپارچه باقی مانده، و اگرچه این یک پیشرفت عمده به حساب می آید، اما آنها هنوز نمی دانند که چگونه می توان این سنگ را متوقف کرد.

روزنامه بریتانیایی "دیلی میل" روز 15 آگوست 2014 گزارش داد که این کشف جدید مدیون دانشمندان دانشگاه تنسی، در ناکسویل آمریکاست. تحقیقات پیشین نشان می داد که سنگهای آسمانی توده هایی شل از سنگریزه ها هستند که در اثر جاذبه و اصطکاک به یکدیگر چسبیده اند.

اما دانشمندان دانشگاه تنسی متوجه شدند که سنگ آسمانی موسوم به 1950 DA چنان سریع بدور خود می چرخد که این نیروها را نفی می کند. این سنگ 1.6 کیلومتر قطر دارد، و هر دو ساعت یکبار به دور خود می چرخد. در چنین سرعتی قاعدتا این سنگ باید متلاشی شود، اما در این مورد چنین اتفاقی نیافتاده است.

به گفته پروفسور "بن روزیتیس" از دانشگاه تنسی، این سنگ بقدری تند می چرخد که تولید جاذبه منفی کرده است. اگر یک فضانورد بر روی این سنگ بایستد، نیروی جاذبه منفی او را به فضا پرتاب خواهد کرد.

یافته های دانشمندان دانشگاه تنسی در شماره اخیر مجله "نیچر" به چاپ رسیده، و می تواند دست آورد بزرگی برای دفاع از سیاره ما زمین در مقابل برخورد با سنگهای آسمانی بحساب بیاید.

اگرچه احتمال برخورد این سنگ با زمین 0.3 درصد است، اما چنین احتمالی 50 برابر بیشتر از برخورد هر سنگ دیگر آسمانی است. دانشمندان تخمین می زنند که در صورت چرخش این سنگ به سوی زمین، با سرعتی معادل 60 هزار کیلومتر در ساعت به اقیانوس اطلس خواهد خورد و انفجاری معادل 44 هزار مگاتن تی ان تی را بوجود می آورد.

در طول حیات کره زمین، بارها سیاره ما مورد اصابت چنین سنگهایی قرار گرفته اند. یکی از همین سنگها 65 میلیون سال پیش به عصر دایناسورها بر روی کره زمین پایان داد. سنگ آسمانی 1950 DA ابتدا در سال 1950 مشاهده شد، و بعد برای نیم قرن از نظرها محو گردید، تا اینکه بار دیگر در 31 دسامبر 2000 میلادی دانشمندان آنرا مشاهده کردند.

دانشمندان می گویند که با وجود احتمال برخورد این سنگ با زمین، جای نگرانی نیست، زیرا تا آن زمان راههای متنوعی برای منحرف کردن این سنگ وجود خواهد داشت.

هم اکنون دانشمندان مرکز فضایی آمریکا "ناسا" مشغول رصد 1400 سنگ آسمانی هستند که می توانند برای زمین تهدید آمیز باشند.

1445 نمایش

نظر دادن