تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 مرداد 1393 ساعت 18:14

ماجرای جدید: توليد روغن با استخوان حيوانات در شهر ری!

بعد از ماجراي استفاده از روغن پالم در توليد برخي از محصولات لبني که با حاشيه‌هاي فراواني همراه شد حالا عرصه سلامت گرفتار يک ماجراي جديد شده است. توليد روغن آلوده با استخوان حيوانات که يکي از نمايندگان مردم تهران اين موضوع را مطرح کرده است.
به گزارش آخرین نیوز، مهر نوشت: به نظر مي رسد که حوزه سلامت نمي‌خواهد از ماجراي "روغن" رها شود. زيرا، بعد از يک هفته اخبار و گزارش‌هاي رسانه‌هاي مکتوب و مجازي و رسانه ملي در مورد استفاده از روغن پالم در برخي از محصولات لنبي، حالا توليد روغن آلوده با استفاده از استخوان حيوانات، مطرح شده است. خبري که زهره طبيب‌زاده نوري عضو هيئت رئيسه مجمع نمايندگان استان تهران، آن را عنوان کرده است.

اين نماينده مردم تهران که اخيرا بازديدي از مناطق حاشيه شهر تهران داشته است، به تشريح اين ماجرا مي‌پردازند و مي‌گويد در بازديدي که از منطقه قلعه نو در شهر ري داشته است، پي به اين موضوع برده است.
 
طبيب زاده نوري با اشاره به مشاهدات خود از مکاني که اين روغن را توليد مي‌کردند، مي‌گويد: اين استخوان‌ها در معرض حرارت ۴۰ درجه و مکاني کاملا آلوده نگهداري و از آن روغني استحصال مي‌شود که هيچ‌کس پاسخگوي چرايي و چگونگي استفاده از اين روغن نيست.
 
وي ادامه مي دهد: متاسفانه استخوانهاي حيواناتي مانند گاو و گوسفند را در محلهاي سر باز، بدون‌ هيچگونه رعايت بهداشتي دپو کرده و شدت عفوني بودن منطقه به شکلي بود که اجازه بازديد به ما داده نمي‌شد و در نهايت به دليل حضور بخشدار ناحيه به ما مجوز ورود دادند.
 
طبيب زاده با عنوان اين مطلب که پاتيل‌هايي در کنار اين مرکز قرار داشت که داخل آن روغن استحصال شده‌اي از اين استخوانها به دست آمده بود و يک کارگر افغاني نيز عمل فرآوري اين ماده را انجام مي‌داد، عنوان داشته که روغن به وجود آمده از اين استخوانها و چگونگي استفاده از آن براي ما جاي سئوال داشت که اين کارگر افغاني هيچ توضيحي در اين مورد نداد. از سوي ديگر علاوه بر فضاي آلوده توليد اين روغن، ماده به وجود آمده نيز بسيار آلوده بود که متاسفانه هيچ‌کس پاسخگو نبود که چرا روغن استخوانهاي حيوانات گرفته مي‌شود.

عضو هيئت رئيسه مجمع نمايندگان استان تهران با بيان اينکه وزارتخانه‌ها و سازمانهايي مانند وزارت بهداشت، وزارت کشور، شهرداري و سازمان محيط زيست مسئول پيگيري اين وضعيت هستند، گفته که پيگير موضوع است و نامه‌اي هم به وزارت بهداشت داده شده اما هنوز پاسخي را دريافت نکرده‌اند.

بعد از فروکش بحران در حوزه دارو، حالا نوبت به حوزه غذا رسيده است که وارد چالش بشود. بعد از ماجراي برنجهاي آلوده، و به دنبال آن پرونده روغن پالم که البته هنوز ترکش هاي آن ادامه دارد، مي بايست ماجراي جديدي از روغن هاي آلوده را دنبال کرد.
 
استفاده از استخوان حيوانات براي توليد روغن، موضوعي نيست که بتوان بي اعتنا از کنار آن گذر کرد. زيرا، بر اساس آنچه کارشناسان حوزه غذا عنوان مي کنند، تامين سلامت محصولات و فرآورده هاي غذايي، يکي از مخاطرات جدي در حوزه سلامت است.
1678 نمایش

نظر دادن