تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 مرداد 1393 ساعت 14:04

آخرین اخبار از زلزله ایلام: شمار مصدومان به 250 نفر رسید

زمین لرزه ای به بزرگی 6.1 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) صبح امروز دوشنبه سه استان ایلام، لرستان و خوزستان در غرب و جنوب غربی کشور را تکان داد.

به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله در ساعت 7و 2 دقیقه و 5 ثانیه رخ داد و کانون آن، حوالی مورموری در ایلام با موقعیت جغرافیایی 7/32 درجه عرض شمالی و 7/47 درجه طول شرقی اعلام شده است.
بر اساس این گزارش، کانون این زلزله سه کیلومتری مورموری، 36 کیلومتری موسیان و 41 کیلومتری دهلران در استان ایلام بود.
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام چهار تیم ارزیاب در پی وقوع زمین لرزه در "مورموری" خبر داد.حسین درخشان در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر در اعماق درونی زمین در ساعت 7:2 صبح امروز گفت: این زمین لرزه در منطقه "مورموری" در مرز استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان به وقوع پیوسته است.
وی ادامه داد: با توجه به بزرگی حادثه بلافاصله با امدادگران استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان برای اعلام آمادگی تماس گرفته شد.
به گفته سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در حال حاضر چهار تیم ارزیاب از استان ایلام به منطقه اعزام شده‌اند تا میزان خسارات مالی و جانی احتمالی را تخمین بزنند.
درخشان همچنین گفت: بررسی اولیه نشان داد که تاکنون چهار نفر از اهالی مورموری بر اثر وقوع این زمین لرزه دچار مصدومیت و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
وی با بیان اینکه "ارتباطات تلفنی بخشی از این منطقه قطع شده است"، افزود: در حال حاضر تیم‌های ارزیاب در حال بررسی مناطق مسکونی این شهر و روستاها هستند.
براساس این گزارش، مختصات این زمین لرزه که در عمق 10.2 کیلومتری زمین رخ داد 332.703 عرض جغرافیایی و 47.695 طول جغرافیایی ثبت شده است.
** در ساعت 8:20
، تاکنون تلفات جانی از ایلام گزارش نشده است
مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر ایلام نیز گفت: تاکنون تلفات جانی زمین‌لزره در سطح استان گزارش نشده است.
«محمد سلیمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، با اشاره به اینکه دیشب حدود ساعت 19 زمین لرزه مناطقی از استان را لرزاند، اظهار کرد: تاکنون تلفات انسانی زمین لرزه 6.1 ریشتری در سطح استان گزارش نشده اما خسارت به واحدهای مسکونی بخصوص در بخش مورموری شهرستان آبدانان وارد شده است.
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی کامل به مردم در رابطه با زلزله انجام شده، افزود: شب گذشته تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر به مناطقی که زمین لرزه در آن به وقوع پیوسته بود، اعزام شدند.
سلیمانی ادامه داد: تمام نیروهای جمعیت هلال‌احمر در سطح استان در آماده باش کامل هستند و هرگونه خدماتی امدادی که مردم نیاز داشته باشند ارائه خواهد شد.
**در ساعت 8:25 دقیقه

با گذشت یک ساعت و اندی از وقوع زمین‌لرزه، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در تشریح اخرین وضعیت مناطق زلزله زده گفت:‌ دو شهرستان آبدانان و مورموری بیشترین میزان خسارت را در پی زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز داشته‌اند.
وی گفت: تعداد مصدومان این حادثه به شش نفر رسید که همگی به بیمارستانی در آبدانان منتقل شدند.
حسین درخشان با بیان اینکه تاکنون شش پس لرزه در این منطقه به ثبت رسیده است، گفت: روز گذشته نیز شش پیش لرزه در این منطقه به ثبت رسید که بزرگی یکی از آنها 4.9 ریشتر بوده اما برخی از مردم بی توجه به این مسئله در خانه‌های خود اقامت داشتند.
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برق و تلفن در این منطقه همچنان قطع است، گفت: تلاش امدادگران برای بررسی هرچه بیشتر این زمین لرزه و خسارات آن ادامه دارد.
درخشان در جدیدترین اظهاراتش و درحالیکه 2 ساعت از وقوع زمین لرزه گذشته است، عنوان کرد: تا کنون 50 نفر از اهالی مناطق زلزله زده شده دچار آسیب دیدگی شده‌اند که تلاش پزشکان برای درمان این افراد ادامه دارد.

**مصدوم شدن 20 نفر در آبدانان به دلیل زمین‌لرزه
در عین حال حسن میری بخشدار مرکزی آبدانان و رییس شبکه بهداشت شهرستان آبدانان شمار مصدومان زلزله را 20 نفر اعلام کرد.
«حسن میری» بخشدار مرکزی آبدانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در ایلام، اظهار کرد: به دنبال زمین‌لرزه‌های عصر گذشته که امروز صبح هم احساس شد، خسارت‌هایی به واحدهای مسکونی این بخش وارد آمده اما خسارت جانی در این منطقه تاکنون گزارش نشده است.
«حیدری‌زاد» رییس شبکه بهداشت شهرستان، هم از مصدوم شدن 20 نفر در شهر آبدانان خبر داد.
وی تصریح کرد: با توجه به شدت زمین‌لرزه در بخش مورموری ، تعداد مصدومان این بخش بیشتر خواهد بود اما هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

**آمادگی پلیس برای کمک به زلزله‌زدگان
جانشین انتظامی استان ایلام نیز با اشاره به وقوع زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز و بخش مورموری این شهرستان گفت: تا کنون 12 مجروح این حادثه به مراکز درمانی منتقل شده اند.
سرهنگ حسن سماواتی در این باره اظهارداشت: این زلزله صبح امروز در این بخش اتفاق افتاده که خسارات زیادی را متوجه ساکنان و خانه های روستائیان کرد.
وی ادامه داد: بیشترین خسارات‌ها در مناطق روستایی اتفاق افتاد و تا این لحظه 12 مجروح حادثه به مراکز درمانی منتقل شده اند.
جانشین انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه این زلزله تا کنون تلفات جانی نداشته است، گفت: پلیس برای کمک به حادثه دیدگان این زمین لرزه آماده است.
براساس گزارش ایسنا، زمین لرزه مورموری بخش‌هایی از استان‌های مجاور از جمله خوزستان و کرمانشاه را نیز لرزاند. شدت این زمین لرزه جمعی از مردم شهر کرمانشاه را به خیابان‌ها کشاند.
همچنین با توجه به بزرگی حادثه با امدادگران استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان برای اعلام آمادگی تماس گرفته شده‌ است.
** خسارت سنگین به هشت روستای مورموری
استاندار ایلام از وارد شدن خسارت نسبتا سنگین به هشت روستا در اطراف شهر زلزله زده مورموری از توابع این استان در غرب کشور خبر داد.
محمدرضا مروارید صبح روز دوشنبه در گفت و گویی اعلام کرد: زلزله 6.2 ریشتری بامداد امروز به تاسیسات زیربنایی از جمله آب، برق و جاده های این روستاها خسارات زیادی وارد ساخته و بر اساس گزارش ها و برآوردهای اولیه خانه های روستاییان تا 50 درصد تخریب شده است.
وی گفت: تاکنون 50 تن از مصدومان حادثه زلزله مورموری برای مداوا به مراکز درمانی منطقه انتقال یافته اند و امداد رسانی به آسیب دیدگان توسط نیروهای امدادی همچنان ادامه دارد.
وی افزود: زلزله همچنین به تاسیسات زیربنایی شهر مورموری خساراتی وارد کرده است که هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت وارد در دست نیست.
احمد کرمی مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام نیز گفت : امداد رسانی به آسیب دیدگان زلزله از نخستین دقایق وقوع حادثه آغاز شده است و امدادگران در حال انتقال مصدومان حادثه به مراکز درمانی هستند.
وی افزود : هنوز گزارش دقیقی از میزان خسارات زلزله ونیز تلفات احتمالی این حادثه دریافت نشده است.
**قطع آب، برق و تلفن در آبدانان/ تخریب گسترده مناطق روستایی
زمین لرزه بامداد امروز غرب کشور در شهرستان آبدانان استان ایلام سبب تخریب ساختمان مخابرات این شهرستان شده و همچنین قطعی آب و برق را در پی داشته است.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا از محل وقوع زمین لرزه آب، برق و وسایل ارتباطی هم اکنون در شهرستان آبدانان قطع شده و امکان اطلاع از وضعیت مناطق روستایی میسر نیست.
همزمان با تکرار پس لرزه ها، گزارش شده که در این زلزله شماری زخمی شده اند ولی تاکنون شواهدی مبنی بر کشته شدن فردی در این حادثه طبیعی مخابره نشده است.
مردم شهر آبدانان و روستاهای بخش مورموری هم اکنون از ترس زمین لرزه در خیابان ها بسر می برند.
فرماندار آبدانان گفت: حجم خسارت زلزله 6،1 ریشتری در بخش مورموری این شهرستان در مناطق روستایی بسیار سنگین است.
«مجید عسگری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس مشاهدات ابتدایی گروه های ارزیاب، خسارت در برخی از روستاها تا 100 درصد نیز گزارش شده است.
وی افزود: زخمی شدن 20 نفر تاکنون در این حادثه اعلام شده ولی از کشته های احتمالی به دلیل نبود ارتباط با مناطق روستایی اطلاعی در دست نیست.
وی یادآور شد: آب، برق و وسایل ارتباطی هم اکنون در شهرستان آبدانان قطع شده و ستاد بحران استان و شهرستان با حضور در منطقه در حال ارزیابی و امدادرسانی به مناطق زلزله زده هستند.
مردم شهر آبدانان و روستاهای بخش مورموری هم اکنون از ترس تکرار زمین لرزه در خیابان ها بسر می برند.
**شمار زخمی های زلزله آبدانان به 50 نفر افزایش یافت
معاون فرماندار آبدانان در گفتگو با ایرنا گفت: شمار زخمی های زمین لرزه صبح امروز این شهرستان به 50 نفر افزایش یافته است.
«سید یارلله صیدی» اظهار کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر جان باختن افراد در این زمین لرزه گزارش نشده است.
وی ادامه داد: خسارت زلزله مناطق روستایی بخش مورموری بین 15 تا 85 درصد برآورد می شود.
وی افزود: وسایل امدادی شامل چادر، آب معدنی و مواد غذایی برای امداد رسانی به زلزله زدگان از طریق استان های همجوار به مناطق آسیب دیده در حال اعزام است.
معاون فرماندار آبدانان یادآور شد: تمامی امکانات برای رسیدگی به زلزله زدگان بسیج شده و مسوولان ارشد استان نیز با حضور در مناطق زلزله زده در حال ارزیابی وضعیت منطقه هستند.
**بالگرد هلال احمر به مورموری رسید/ بازدید هوایی استاندار از مناطق زلزله زده

بالگرد هلال احمر بعد از چند ساعات بالاخره به بخش مورموری رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، استاندار ایلام توسط بالگرد اعزامی از هلال احمر کرمانشاه به صورت هوایی از مناطق زلزله زده بخش مورموری بازدید کرد.
گرمای هوای باعث نیاز شدید مردم منطقه به آب معدنی شده و این در حالی است که آب منطقه قطع است و زلزله باعث خسارت شدید به مسیرهای ارتباطی شده است که کار امدادرسانی را سخت کرده است.
**افزایش شمار زخمی ها به 60 تن
چرخ ساز از افزایش مصدومان این زمین لرزه به 60 نفر خبر داد و به ایرنا گفت: تا کنون 12 نفر از مصدومان به مراکز درمانی انتقال یافته اند که دو نفر بستری شده اند.
**برق مناطق زلزله زده آبدانان وصل شد
مدیر ستاد بحران استانداری ایلام گفت: برق مناطق زلزله زده بخش مورموری شهرستان آبدانان با تلاش کارکنان شبکه توزیع وصل شده است.
ˈاحمد کرمیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تلاش و پیگیری های انجام شده برق مناطق زلزله زده شهرستان آبدانان وصل شده است.
وی ادامه داد: آب، برق و مخابرات مناطق زلزله زده قطع شده است و این ستاد در تلاش است تا آب شرب این منطقه را نیز وصل کند.
**سد کرخه آسیب ندیده است

اقبال نوروز آبادیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه حدو ۶۰ نفر تاکنون در زلزله صبح امروز استان ایلام مصدوم شده‌اند اظهار کرد: تلفات جانی وجود نداشته اما میزان خسارات بالا بوده است در مناطق شهری ۷۰ درصد ودر مناطق روستایی ۸۰تا ۹۰ درصد خسارت مالی وارد شده است.
وی در پاسخ به اینکه امکان وقوع زلزله بزرگ تری وجود دارد یا خیر؟ افزود: زلزله قابل پیش بینی نیست اما ما آمادگی کامل داریم و تاکنون ۱۴ تیم امدادی از استان اعزام شده و استاندار و برخی از مسئولین نیز در منطقه حضور دارند.
نوروزآبادیان اشاره کرد: از صبح امروز تا کنون ۱۸ زلزله در این استان رخ داده است، استانهای مجاور نیز برای اعزام تیم‌های امدادی اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین پس زلزله تا کنون 5 ریشتر بوده است افزود:خوشبختانه سد کرخه آسیبی ندیده است.
** هلال احمر ایلام برای تامین مواد غذایی زلزله زدگان از استان های همجوار درخواست کمک کرد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام به ایرنا گفت: برای تامین مواد غذایی زلزله زدگان منطقه مورموری از استان های همجوار درخواست ارسال مواد غذایی شده است.
**خسارت 70 درصدی به زیرساختهای مورموری/ آب و اسکان موقت نیاز اساسی است

فرماندار آبدانان درمورد مشکلات مردم و گلایه های آنها به نحوه خدمت رسانی در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر اظهار داشت: به دلیل قطع آب و ریزش چاه های آب مورموری هم اکنون آب خنک و اسکان موقت دو نیاز اساسی در این منطقه است.
وی بیان داشت: هم اکنون خسارت 70 تا 80 درصدی به زیرساختهای مورموری وارد شده است.
بیشتر مردم زلزله زده از نبود چادر، آب معدنی، اسکان موقت در گرمای 50 درجه گلایه دارند.
**ساکنان بغداد زلزله ایلام را احساس کردند

ساکنان شهرهای «العماره» و بغداد زلزله امروز - دوشنبه - ایلام را احساس کردند.
به گزارش ایلنا به نقل از سومریه نیوز، برخی ساکنان شهرهای «العماره» و بغداد گفتند که زلزله شش و یک دهم ریشتری امروز در استان ایلام را احساس کردند.
**مجروحان زلزله مورموری به استان‌های همجوار اعزام شدند
بخشدار مورموری در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر اظهار داشت: هم اکنون کار امدادرسانی به منطقه زلزله زده مورموری آبدانان در حال انجام است و مردم با توجه به گرمای 50 درجه نیازمند آب معدنی و اسکان موقت هستند.
ناصر نوری بیان داشت: 12 نفر از 50 مجروح منطقه مورموری به دلیل شدت جراحات به استانهای همجوار اعزام شده اند.

**نجات معجزه آسای کودک آبدانانی از زلزله

به گزارش ایرنا، خانواده این کودک صبح امروز قصد سفر داشته اند لذا کودک از منزل خارج و سوار خودروشان می شود.
سوار شدن این کودک همزمان با زمان وقوع زمین لرزه بوده است که بر اثر زلزله دیوار منزل مسکونی کودک در جوار ماشین تخریب می شود.
دیوار فرو ریخته موجب تخریب قسمت جلو ماشین شده و در قسمت پشت که کودک نشسته آسیبی وارد نمی شود.
خوشبختانه زمین لرزه امروز در آبدانان به این کودک و خانواده اش آسیبی وارد نکرده است.
** تعداد مصدومان زلزله ایلام به 97 رسید
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به مصدوم شدن 97 نفر در این حادثه گفت: بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند و تنها 12 نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند.
ˈحسین درخشان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تیم ها امدادی این سازمان در حال امدادرسانی و خدمات امدادی در مناطق زلزله زده استان ایلام هستند.
وی در ادامه افزود: تا کنون آماری مبنی بر خسارت جانی گزارش نشده و خوشبختانه بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان می شوند.
**زلزله به دو هزار و 700 خانوار آبدانانی خسارت زد
فرماندار آبدانان گفت: زلزله صبح امروز شهرستان آبدانان به دو هزار و 700 خانوار خسارت وارد کرده است.
«مجید عسکری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این شمار خانوار خسارت دیده یک هزار روستایی و بقیه شهری هستند.
وی همچنین مجموع خسارت های وارده به منازل مسکونی و زیرساخت های شهرستان آبدانان را بین 80 تا 90 درصد عنوان کرد.
اکنون شمار زیادی از مردم این شهرستان از ترس وقوع پس لرزه های بعدی با وجود گرمای 50 درجه در خیابان ها حضور دارند.
**شمار مصدومان زلزله مورموری آبدانان به 250 نفر افزایش یافت

ˈاحمد کرمیˈ به ایرنا گفت: این مصدومان به مراکز درمانی شهرستان های دهلران، آبدانان و استان خوزستان منتقل شده اند.
وی یادآور شد: تاکنون تلفات جانی از زلزله صبح امروز در این منطقه گزارش نشده است.
کرمی اظهار کرد: زلزله خسارت های زیادی به منازل مسکونی مورموری وارد کرده که در دست بررسی است.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران ایلام گفت: اکنون استاندار ایلام به همراه مسوولانی از جمعیت هلال احمر کشور در منطقه زلزله زده حضور دارند.
کرمی بیان کرد: امدادرسانی به مصدومان نیز با شتاب در دست اقدام است.

5045 نمایش

نظر دادن