تاریخ انتشار: شنبه, 25 مرداد 1393 ساعت 18:19

میرسلیم: پرداخت یارانه نفله کردن پول است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه در «کارگاه علمی آموزشی اقتصاد مقاومتی»در مشهد گفت: ما ملتی تنبل شده ایم و یارانه مفت به مردم داده ایم و خورده ایم لذا دلیلی ندارد که برویم کار کنیم در حالی که یارانه باید در جهت افزایش تولید و اشتیاق به آن باشد. هدفمندسازی یارانه ها در ایران واقعا واویلا است زیرا در واقع پول را در جهت تنبل کردن مردم نفله کرده ایم.

یارانه,مصطفی میرسلیم

«مصطفی میرسلیم» افزود: به رغم سر دادن شعار کوچک سازی، موسسات دولتی در دوران فعالیت دولتهای نهم و دهم 182 درصد رشد داشتند.این نشانگر نفخ نظام اداری و دیوان سالاری وابسته به آن است که از نشانه های ضعف مقاومت در اقتصاد ایران می باشد.

وی گفت: از دیگر این نشانه ها، وابستگی اقتصاد کشور ما به درآمدهای نفتی است که به شکل مستقیم 45 درصد و در کل 70 درصد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این صادارت نفت است که حاکم بر روند صادرات کشور می باشد و در واقع نفت است که دارد ما را اداره می کند.

وی گفت: برنامه دشمن برای اقتصاد کشور این بود که ایران نتواند نفت بفروشد و اگر فروخت نباید بتواند ارز حاصل از آن را وارد کند.

وب در ادامه اظهار داشت: رتبه ایران در شاخص بهبود فضای کسب و کار 147 از میان 189 کشور می باشد که رتبه ضعیفی است و سهم مالیات در بودجه دولت نیز بسیار اندک یعنی 29 درصد می باشد در حالی که اقتصاد دولت باید با مالیات بچرخد نه با نفت.

میرسلیم افزود: این موارد ضعفهای ساختاری دولت است، رتبه مداخلات گسترده و غیر قاعده مند دولت در اقتصاد ایران نیز از بین 152 کشور جهان 127 است.

وی گفت: در زمینه آب و مصرف بی رویه از منابع زیرزمینی چنان افراط کردیم که نه تنها آب بلکه منبع آب را نیز از دست داده ایم و سفره های زیرزمینی دیگر توان جذب آب را ندارند.

وی گفت: کشور ما در مهار فساد رتبه 158 را کسب کرده و وضعیت اقتصاد ایران از این نظر مثل آبکش است که هر چه در آن پول بریزیم از آن طرف خارج می شود.

میرسلیم تاکید کرد: اقتصاد ایران گرفتار مفاسد است و فساد در کشور ما نهادینه شده لذا با فساد موجود نمی توانیم به رشد و مقاومت اقتصادی برسیم.

وی افزود: هم اکنون کشور و نظام ما در یک جنگ اقتصادی قرار گرفته که اهمیتش کمتر از جنگ نظامی نیست.

وی گفت: ما در 10 سال گذشته قدمی در راه تحقق سند چشم انداز توسعه بر نداشته ایم.

وی افزود: قرار بود رشد هشت تا 9 درصدی در سند چشم انداز محقق شود که گرفتار رشد منفی شدیم و این یعنی که در سال های آینده باید رشد 15 درصدی داشته باشیم که ممکن نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: باید الگویی ارائه دهیم که چه شرایط تحریم باشد چه نباشد زمینه رشد و شکوفایی خود را فراهم آوریم.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی چگونگی مقاومت اقتصاد در مقابل ضربه های مختلف بدون آسیب پذیری با کاربرد ویژه ارزیابی توان مقاومت کشورها در برابر بحران اقتصادی.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی مکتب یا نگرش اقتصادی نیست، بلکه الگویی است که اقتصاد را در حول محور باورهای آن مقاوم می کند.

وی افزود: در اقتصاد مقاومتی دو راهبرد وجود دارد، نخست جایگزینی واردات در کالاهای مصرفی اساسی مردم و دوم تنوع بخشی به توسعه صادرات در بخش های مزیت دار.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی باید درون زا باشد، یعنی به اقتصاد مردمی تکیه داشته باشد و زمینه مشارکت مردم را فراهم آورد و در عین حال برون گرا باشد یعنی درهای اقتصاد جهان را به روی خود نبندد.

میرسلیم با بیان این که اقتصاد مقاومتی از اقتصاد توسعه یافته متمایز است، افزود: کره جنوبی کشوری توسعه یافته اما وابسته است و کره شمالی کشوری مستقل اما توسعه نیافته است در حالی که کشوری که در آن اقتصاد مقاومتی حاکم است ضمن حفظ ویژگی های یک اقتصاد کارآمد، از استقلال خود پاسداری می کند و بهای آن را با رضایت و افتخار می پردازد.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی علاوه بر مقاومت اقتصادی استفاده هدفمند و بهینه از ظرفیت ها و استعدادها است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ریاضت اقتصادی برنامه جبرانی برای بازگشت به شرایط اولیه است اما هدف از اقتصاد مقاومتی تغییر شرایط همه جانبه می باشد.(ایرنا)

1299 نمایش

نظر دادن