تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 مرداد 1393 ساعت 00:38

سعید مرتضوی به دادسرا احضار شد

وکیل مدافع جمعی از کارگران در پرونده تامین اجتماعی از احضار سعید مرتضوی رییس سابق سازمان تامین اجتماعی به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت خبر داد.
«مصطفی ترک همدانی» عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حقوقی و قضایی گفت: این احضاریه پیشتر برای وی ارسال شده بود اما مقرر شده رییس سابق سازمان تامین اجتماعی بعدازماه مبارک رمضان در دادسرا حضور یابد و تفهیم اتهام شود و به اتهامات پاسخ گوید.


وی پیشتر نیز از پایان تحقیقات پرونده مربوط به تامین اجتماعی خبر داده و اعلام کرده بود تحقیقات دادسرای کارکنان دولت در خصوص این پرونده پایان یافته و بعد از ماه مبارک رمضان، تحقیقات مقدماتی از متهمان آغاز می شود.

این پرونده سعید مرتضوی، از طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی و شستا که تیرماه سال 92 اعضای آن انتخاب شدند و احکام آنها را رییس مجلس صادر کرد،شکل گرفت.

**محورهای تحقیق و تفحص؛

بررسی نحوه مدیریت منابع و مصارف سازمان و مؤسسات تابعه، تحقیق در خصوص عدم مدیریت صحیح منابع سازمان متناسب با نرخ تورم که سازمان را درخطر ورشکستگی قرار داده است،نحوه و میزان حق جلسه و پاداش های غیرمتعارف پرداختی به مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره و مشاوران سازمان و شرکت ها و مؤسسات تابعه بالاخص شستا، عدم رضایت جامعه تحت پوشش از خدمات ارائه شده بالاخص مناطق محروم کشور، عزل و نصب های خارج از اصول و غالباً سیاسی درمشاغل فنی و تخصصی بویژه در شستا و شرکت ها و مؤسسات تابعه سازمان و بررسی دقیق وضعیت شرکت ها و مؤسسات سازمان بویژه شستا از حیث اجرای قوانین از جمله قانون تجارت، آئین نامه های مالی و معاملاتی، مصوبات مجامع و نظایر آن از محورهای تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی بود.

در نهایت 13 آذر ماه سال 1392 گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس قرائت شد.

در گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی که در صحن علنی مجلس قرائت شد، نام افراد زیادی به عنوان متخلف آورده شده بود. معاون اول رییس جمهور سابق،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم،مدیر عامل وقت سازمان تأمین اجتماعی و برخی معاونان این سازمان نیز در فهرست متخلفین منتشر شد.

براساس ماده 216 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درصورتی که درگزارش تحقیق و تفحص،تخلف احراز و درخواست تعقیب شود، متخلف توسط هیأت رئیسه مجلس حسب مورد به قوه قضاییه یا مرجع رسیدگی به تخلفات اداری معرفی می شود تا خارج از نوبت، تقاضای کمیسیون را مورد رسیدگی قرار دهد.

**آغاز رسیدگی قضایی به پرونده تامین اجتماعی در دادستانی تهران

درنهایت 21 دی ماه سال گذشته دادستانی تهران از رسیدگی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تأمین اجتماعی در دادسرای کارکنان دولت خبر داد.

پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران اعلام کرده بود که گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تأمین اجتماعی برای رسیدگی به یکی از شعب دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد.

** شکایت بیمه شده های تامین اجتماعی از متخلفان؛

اما این پایان کار نبود و بعد از ارسال گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت، شکایت های شکات خصوصی از مدیرعامل سابق تامین اجتماعی و متخلفین این پرونده آغاز شد به طوری که سه وکیل دادگستری، جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در چابهار و بیش از یک هزار نفر از کارگران شرکت ها و کارخانه های کشور به عنوان بیمه شده تامین اجتماعی،شکایت های خود را با اتهام اختلاس،خیانت در امانت، کلاهبرداری، ارتشا و رشاء، تحصیل مال نامشروع و اخلال در نظام اقتصادی علیه متخلفین این پرونده و حتی بابک زنجانی که هم اکنون در بازداشت به سر می برد، مطرح کردند.

** رسیدگی به پرونده توسط قضات مجرب؛

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور نیز پیشتر در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرده بود که پرونده تامین اجتماعی توسط قضات مجربی در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.

981 نمایش

نظر دادن