تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 مرداد 1393 ساعت 01:07

پارادوكس اين روزهاي احمدي‌نژادي‌ها

يك روز مي‌گويند مي‌آيند و روز ديگر مي‌گويند نمي‌آيند. يك روز خيال فعاليت سياسي دارند و روز ديگر خيالي براي برگشت ندارند. اين استراتژي اين روزهاي احمدي‌نژادي‌هاست. برنامه‌شان را رو نمي‌كنند اما تناقض از رفتارهايشان مي‌بارد. پروژه‌هاي خروج مشايي از سياست و گردهمايي‌هاي هرچند وقت يك‌بارشان هم ره به جايي نبرده است. با همه اينها احمدي‌نژادي‌ها هنوز هم خلق و خوي گذشته را دارند و آنقدر به خودشان مطمئن هستند كه تصور مي‌كنند در صورت حضور و با تكيه بر آراي مردم به راحتي مي‌توانند دوباره به قدرت بازگردند. براي اصولگرايان هم نسخه مي‌پيچند و از رموز عدم موفقيت اصولگرايان هم مي‌گويند. حتي اصلاح‌طلبان را هم بدون وزن سياسي و آن را يك جريان مرده سياسي مي‌دانند. اين جديدترين اظهارات و مواضع يكي از اطرافيان محمود احمدي‌نژاد است.

روز گذشته علي اكبر جوانفكر، مشاور رسانه‌يي محمود احمدي‌نژاد به آريا گفت: تا آنجا كه بنده اطلاع دارم، دكتر احمدي‌نژاد قصد فعاليت سياسي به معناي مصطلح آن را ندارد و گمانه‌زني‌هاي صورت گرفته در اين زمينه واقعيت خارجي ندارد. جلساتي كه ايشان برگزار مي‌كند، به دنبال تحقق چنين هدفي نيست. وي اما از لازمه‌هاي بازگشت احمدي‌نژاد اين‌گونه گفت: بازگشت به قدرت رسمي نيز مستلزم شركت در ساز و كارهاي انتخاباتي است كه تا اين لحظه هيچ صحبت يا فعاليتي در اين زمينه انجام نشده است. علاوه بر اين تا زمان برگزاري انتخابات فرصت زيادي باقي مانده است بنابراين انجام هر گونه بحثي در اين زمينه بسيار زودهنگام و غيرمعتبر به نظر مي‌رسد.

علي اكبر جوانفكر كه خود تكذيب‌كننده جدايي مشايي از احمدي‌نژاد در چند ماه پيش بود در مورد اين روزهاي مشايي يادآور شد: از زمان پايان كار دولت دهم به اين‌سو، آقاي رحيم مشايي در عرصه قدرت حضور نداشته است. آنچه بنده عرض كردم اين بود كه ايشان براي هميشه از حضور در عرصه سياسي كشور كناره گرفته‌اند. آقاي مشايي يك شخصيت فرهنگي به شمار مي‌رود و بيشتر در همين حوزه، سرگرم انجام كارهاي پژوهشي است.

وي اما خيال‌هاي خوشي از بازگشت احمدي‌نژاد دارد كه نشان از ادامه تفكر سابق احمدي‌نژادي‌ها دارد. او در اين مورد گفته است: آقاي احمدي‌نژاد داراي پايگاه قوي مردمي است و اگر تصميمي براي بازگشت به عرصه خدمت داشته باشد، مثل سال‌هاي 84 و 88 فقط روي آراي مردم حساب باز مي‌كند. مردم ايران از نظر سياسي بسيار رشد يافته هستند و به تجربه اثبات شده است كه زد و بند ميان عناصر و گروه‌هاي سياسي تاثير قابل ملاحظه‌يي در جلب آراي مردم نخواهد داشت.

مشاور رسانه‌يي احمدي‌نژاد معتقد است كه برخلاف گفته‌هاي اصولگرايان احمدي‌نژاد هنوز هم پايگاه وسيعي ميان اصولگرايان دارد و حتي از علل ناموفق بودن احمدي‌نژادي‌ها نيز مي‌گويد. وي افزود: اصولگرايان دربرگيرنده طيفي ناهمگون از عناصر سياسي هستند. فكر مي‌كنم اين ناهمگوني كه آشفتگي و درهم‌ريختگي مواضع را به دنبال دارد، از دلايل اصلي عدم موفقيت اصولگرايان بوده است. اگر چهره‌هاي شاخص اصولگرا را كنار بگذاريم، فكر مي‌كنم دكتر احمدي‌نژاد از مقبوليت زيادي نزد بدنه اصولگرايي كه همين جوانان حزب‌اللهي و متدين جامعه هستند، برخوردارند.

اما عجيب‌ترين اظهارنظر اطرافيان احمدي‌نژاد در مورد وضعيت اصلاح‌طلبان است كه در مورد آن مي‌گويد: اصلاح‌طلبان در امتحان انتخابات 88 مردود شدند و عملا هيچ جايگاهي در عرصه سياست ايران ندارند. فكر مي‌كنم عناصري مانند آقايان هاشمي و خاتمي، با وجود همه ظاهرسازي‌هايي كه مي‌كنند، وزن سياسي خود را كاملا از دست داده‌اند و حتي قادر به حفظ خودشان در سپهر سياست ايران نيستند چه برسد به احياي يك جريان مرده سياسي؟! من مانده‌ام كه شما به

971 نمایش

نظر دادن