تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 مرداد 1393 ساعت 09:16

هشدار: كبد 20 ميليون ايراني چرب است!

رئیس شبکه هپاتیت کشور با بيان اينكه كبد حدود بيست ميليون ايراني چرب است گفت: خوشبختانه سیروز کبدی میان بیماری های کبد شایع نیست و بر اساس آمارهای ما کمتر از 30 هزار نفر به آن مبتلا هستند.

به گزارش آخرین نیوز، دکتر سید موید علویان در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: در کشورما نزدیک به یک میلیون و 400 هزار نفر بیمار مبتلا به هپاتیت B، 200 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C، حدود 20 هزار نفر مبتلا به بیماری های متابولیک و خود ایمنی کبد و حداقل نزدیک به 15 تا 20 میلیون نفر مبتلا به کبد چرب هستند.

وی ادامه داد: در ابتلا به سیروز کبدی یا تنبلی کبد عوامل مختلفی نظیر هپاتیت ویروسی نوع B و C، بیماری های خود ایمنی، کبد چرب شدید و مصرف الکل نیز دخالت دارند.

فوق تخصص بیماری های کبد تصریح کرد: خوشبختانه امروزه با تشخیص زود رس، امکان دارد سیروز کبدی با درمان دارویی پس رفت کند و کبد به حالت عادی و طبیعی خود باز گردد.

به گفته وی تشخیص به موقع و زود رس سیروز کبدی ضمانت بخش ادامه حیات برای بیماران می باشد و در غیر این صورت پیوند کبد( مرحله نهایی درمان ) برای بیمار انجام می شود.

علویان خاطرنشان کرد: برای درمان، تغذیه بیماران باید به گونه ای باشد که نمک و پروتئین به اندازه کافی مصرف شود نه بیش از حد. همچنین دوری از عوامل تشدید کننده سیروز مانند چربی زیاد و استعمال دخانیات و الکل اهمیت خاصی دارد.

وی با بیان این که علائم سیروز کبدی بستگی به شدت نارسایی کبد دارد افزود: به طور کلی نارسايي از ضعف و بی حالی شروع می شود تا ایجاد ورم در اندام های تحتانی، زردی چشم، بزرگی طحال، کوچکی کبد و... پيش مي رود.

رئیس شبکه هپاتیت كشور، ابتلا به سیروز کبدی را در هر دو جنس یکسان اعلام کرد و به خبرنگار شفا آنلاین گفت: این بیماری در سنین میانسالی و سالمندی بیشتر دیده می شود.

1245 نمایش

نظر دادن