تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 مرداد 1393 ساعت 16:20

سرنوشت وحشتناک زمین در صورت وقوع جنگ هسته‌ای

دانشمندان آمریکایی با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای، سرنوشت وحشتناک زمین پس از وقوع یک جنگ هسته‌ای را به تصویر کشیدند.

به گزارش ایسنا، قحطی جهانی، یخبندان‌های کشنده، سوراخ شدن ۵۰ درصدی لایه ازن از جمله مهمترین وقایعی هستند که پس از وقوع جنگ هسته‌ای روی می‌دهند. در این مطالعه از مدل‌های رایانه‌ای برای بررسی تأثیرات جنگ هسته‌ای بر کره زمین و محیط زیست استفاده شد که به گفته محققان، ۱۰۰ سلاح اتمی موجب انتشار پنج مگاتن کربن سیاه در جو می‌شود که موجب مسدود کردن نور خورشید شده و برای انسان بسیار کشنده است.

با بارش باران کربن سیاه، دمای زمین کاهش پیدا می‌کند؛ پس از یکسال دما تا یک درجه و پس از پنج سال تا ۱.۵ درجه سانتیگراد کاهش پیدا می‌کند و پس از ۲۰ سال از وقوع جنگ، دمای هوا به اندازه ۰.۵ درجه سانتیگراد گرمتر می‌شود.

کاهش دما منجر به وقوع یخبندان‌های کشنده شده و فصل رشد را ۱۰ تا ۴۰ روز کاهش می‌دهد؛ کاهش دمای کره زمین همچنین منجر به کاهش میزان بارش باران و در نتیجه کاهش منابع غذایی و بروز قحطی جهانی می‌شود. پس از پنج سال از وقوع جنگ هسته‌ای، میزان بارش باران تا ۹ درصد و پس از ۲۶ سال تا ۴.۵ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین سوراخ لایه ازن بر فراز مناطق آلوده از ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ با افزایش سوراخ ازن، میزان تابش پرتوهای فرابنفش خورشید در برخی مناطق تا ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که خطر سرطان پوست را به شدت افزایش می‌دهد.

به گفته این دانشمندان، این آثار تنها مقیاس کوچکی از جنگ اتمی بین هند و پاکستان است و وقوع جنگ هسته‌ای احتمالی بین روسیه و آمریکا آثار به مراتب مخرب‌تری در پی خواهد داشت.

1839 نمایش

نظر دادن